English

کاربردی شدن کفپوش‌های بتنی نانویی در بندر چابهار

محققان کشور بعد از تولید با تولید کفپوش‌های بتنی نانویی محصولی را عرضه کردند که عمر مفید آن بیش از 25 سال است و در حال حاضر از این نوع کفپوش‌ها در بندرگاه چابهار کاربردی شده است و این محققان قرار است با انتقال دانش فنی این محصول تولید این محصول را توسعه دهند.

کاربردی شدن کفپوش‌های بتنی نانویی در بندر چابهار

به گزارش خبرگزاری موج، شهرام حیدری مدیر پروژه بندرسازی چابهار با اشار به استفاده از کفپوش‌های بتنی نانویی محققان کشور در این بندر افزود: در محوطه کانتیری بندرگاه‌ها نیاز به بلوک‌هایی داریم که بیش از 500 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع مقاومت داشته باشند.

وی ادامه داد: بر این اساس سال گذشته بندرگاه چابهار در جنوب کشور موفق به خریداری کفپوش‌های بتنی نانو از یک شرکت دانش بنیان ایرانی شد و در ابتدا این بلوک‌ها به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی فرستاده شد تا از نظر مقاومت، فشار و کشش مورد بررسی قرار گیرند.

حیدی اضافه کرد: در سال‌های گذشته از کفپوش‌های معمولی استفاده می‌شد ولی از سال گذشته کفپوش‌هایی که با فناوری نانو به تولید رسیده‌اند را در بندرگاه کاربردی کردیم؛ چراکه کشش، مقاومت و عمر این کفپوش‌ها با فناوری نانو وضعیت بهتری نسبت به نمونه‌های معمولی دارد.

به گفته وی کفپوش‌های معمولی که قبلا در بندرگاه‌ها استفاده می‌شدند بعد از مدتی قلوه کن شده و آب، هوا و رطوبت منطقه در از بین بردن آنها تأثیر زیادی داشتند.

مدیر پروژه بندر سازی چابهار عمر کفپوش‌های نانویی استفاده شده را بیش از 25 سال دانست و خاطرنشان کرد: اکنون یک سال از عمر این کفپوش‌ها در بندرگاه چابهار می‌گذرد و تاکنون مقاومت زیادی داشته‌اند اما باید چندین سال بگذرد تا بتوانیم به قطعیت راجع به عمر این محصول قضاوت کنیم.

کفپوش‌های نانویی از سوی یکی از شرکت‌های دانش بنیان کشور عرضه شده که با استفاده از فناوری نانو به تولید انبوه رسیده و موفق به اخذ گواهینامه نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو شده است. این کفپوش‌ها نسل جدیدی از بتن‌ محسوب می‌شوند که افزایش عمر، دوام و مقاومت در برابر سولفات و کلرید از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنها است.

کفپوش‌های بتنی ترافیکی این شرکت دو سال گذشته به تولید رسید که در محوطه‌های‌های کانتینری، بندرگاه‌ها ‌و فرودگاه‌ها کاربرد دارد. در سال گذشته 50 هزار متر مربع از ‌این کفپوش‌ها در بندرگاه چابهار به کار گرفته شده است.

این شرکت بنا دارد با انتقال دانش فنی این محصول به کشورهای اتیوپی، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان، آسیای میانه و لبنان تولید کفپوش‌های نانویی را توسعه دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر