English

ساخت نخستین دوربین ۴بعدی دنیا در دانشگاه استنفورد

مهندسان دانشگاه استنفورد نخستین دوربین تک لنزی دارای میدان دید بی‌نهایت وسیع را ارائه داده‌اند.

ساخت نخستین دوربین 4بعدی دنیا در دانشگاه استنفورد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از دیلی‌میل، آن‌ها مدعی‌اند این فناوری توانایی نظارت کامل روی اطلاعات را به پهپادها و خودروهای خودران خواهد داد و راهبری را برای آن‌ها آسان ‌خواهد کرد.

یک عکس دوبعدی مانند یک روزنه(peephole) است چون بیننده قادر به کنکاش آن جهت کسب اطلاعات درباره عمق، شفافیت یا پراکندگی نور نیست اما با فرو بردن سر در چهارچوب یک پنجره می‌توان ویژگی‌هایی مانند شکل، شفافیت و درخشش محیط بیرون را شناسایی کرد و این همان قابلیتی است که دوربین جدید ارائه می‌دهد.

این دوربین همچنین برای ارتقاء دادن تصاویر زاویه نزدیک(close-up) بسیار کارآمد است و این کارآیی برای ربات‌هایی مفید خواهد بود که مجبورند در نواحی کوچکی حرکت کنند.

در حال حاضر رباتها برای کسب اطلاعات مورد نظرشان باید در محیط حرکت کنند یا از چند دوربین استفاده کنند اما فناوری جدید به آنها امکان جمع‌ آوری همان میزان اطلاعات را در یک شات منفرد می‌دهد.

این سامانه ترکیبی از الگوریتم‌ها و ابزارهای نوری است و به ادعای تیم سازنده، کارکرد آن در مقایسه با دوربین‌های کنونی برای دید نزدیک رباتیک و واقعیت افزوده بهتر است. میدان دید بی نهایت وسیع این دوربین ناشی از لنزهای کره‌ای خاصی آن است.

اطلاعات اضافی قابل دسترس توسط این سامانه از عکاسی میدان نوری نشات می‌گیرند که طی آن، دوربین همان تصویری را شکار می‌کند که یک دوربین دو بعدی می‌گیرد اما اطلاعاتی درباره جهت و فاصله نوری را شکار می‌کند که به لنزها برخورد و در نهایت یک تصویر چهاربعدی خلق می‌کند.

تیم علمی معتقد است این دوربین چهار بعدی کاربرد زیادی در واقعیت افزوده خواهد داشت و جزئیات آن را در کنفرانس 2017 CVPR  ارائه داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر