English

از بازگشت اینترنت نامحدود تا پوشش ۱۰۰ درصدی شهرها به نسل سه اینترنت

مطابق با وعده‌هایی مبنی بر بازگشت اینترنت نامحدود، در نهایت مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از نهایی شدن مدل تعرفه‌گذاری نامحدود اتصال داده در بخش ثابت با بسته‌هایی تا سرعت 16 مگابیت در ثانیه و تعیین کف و سقف سرعت در بسته‌ها خبر داد.

از بازگشت اینترنت نامحدود تا پوشش ۱۰۰ درصدی شهرها به نسل سه اینترنت

به گزارش خبرگزاری موج، مناظرات درباره کانال‌های تلگرامی از اولین روز هفته آغاز شد. زمانی که عبدالصمد خرم‌آبادی -دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه- با بیان اینکه برخی کانال‌ها تلگرامی مجرمانه بیش از ۴۰ مرتبه برای وزارت ارتباطات ارسال شده است، انتقاد کرد و گفت: تاکنون حدود ۸ هزار کانال تلگرامی مجرمانه که علیه امنیت کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران  و علیه مقدسات و هویت ملی، دینی و فرهنگی مردم مشغول فعالیتند، شناسایی شده و فهرست این کانال‌ها بارها با دستور قضایی جهت فیلتر شدن برای وزارت ارتباطات ارسال شده است، ولی تاکنون  فیلتر نشده‌اند.

معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی همچنین اظهار کرد: تاکنون هر فازی از شبکه ملی اطلاعات افتتاح شده عملا نفوذ شبکه‌های اجتماعی بیگانه گسترده‌تر شده است. در واقع وزارت ارتباطات برای بیگانگان در فضای مجازی اتوبان کشی کرده است. دلیل این مدعا این است که در حال حاضر بیش از دو سوم پهنای باند فضای مجازی کشور در اشغال بیگانگان است.

این اظهارات واکنش‌هایی را از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تا معاونانش در پی داشت. محمدجواد آذری جهرمی –مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت- در این باره بیان کرد: اتوبان و شاهراه ارتباطات کشور برای نفوذ کشیده نشده، برای رفاه زندگی مردم و توسعه شبکه ملی اطلاعات کشور کشیده شده است. اگر هدفی هم در نفوذ بوده، نفوذ کلام حق اسلام در دنیاست. برادر خوبم؛ اشکال از جایی دیگری است.

محمود واعظی نیز در واکنش به این اظهارات، در حالی که گفته‌های خرم‌آبادی را نظر شخصی وی خواند، درباره کانالهای مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی اظهار کرد: بخشی از کانالهای تلگرامی در داخل ایران است، که همه مسدود شده است. به طور متوسط هفته ای ۳۰۰۰ کانال مسدود شده و گزارش آن به مقامات قضایی داده می‌شود. این هم خواست مردم ما و هم خواست دولت و نظام است که همه بتوانند کاملا از فضای مجازی استفاده کنند اما تهدیدات آن و کانالهای فاسد و غیراخلاقی و حتی کانال هایی که برای نوجوانان خشن است، بسته شود.

واعظی با بیان اینکه جوانان ما به دنبال شغل در فضای مجازی هستند، افزود: متاسفانه افرادی که به هیچ چیزی جز بستن این کانالها و محدود کردن فضای مجازی فکر نمی‌کنند، گاهی مصاحبه‌هایی می‌کنند که برای شرکت‌های اینترنتی و فعالیت‌هایی که در بستر شبکه ملی اطلاعات است، نگرانی ایجاد می‌شود.

همچنین در ادامه این کشمکش‌ها، مناظره‌ای بین دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و مدیرعامل زیرساخت در تلویزیون برگزار شد. در این مناظره خرم‌آبادی در پاسخ به اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر اعلام نظر شخصی دبیر کارگروه، با بیان اینکه اظهارات وزیر مبنی بر اینکه می‌گوید طرز تفکر ما بر مسدود کردن هر فضایی است، یک تهمت است، گفت: ما می‌گوییم شما متصدی اینترنت و ارتباطات این کشور هستید. چرا اجازه می‌دهید ارتباطات مردم در بستر بیگانگان برقرار شود. این موضوع چند ضرر دارد از جمله اینکه آنها دستورات ما را اجرا نمی‌کنند. زمانی که در فضای مجازی کشور ما جرمی مرتکب شوند، از مجاهدین و معاندین می‌توانند به راحتی فعالیت کنند.

خرم‌آبادی اظهار کرد: اگر وزیر ارتباطات و معاونانش تلاش کنند تلگرام و اینستاگرام به داخل ایران بیاید، همین شبکه‌هایی که یک میلیون کاربر دارند به ۱۰ میلیون خواهند رسید. ما در فضای فیزیکی جلوی واردات بی‌رویه و قاچاق را گرفتیم. تلگرام و اینستاگرام هم قاچاق هستند و تا زمانی‌که جلوی  قاچاق گرفته نشود و به طور مجانی در اختیار مردم قرار گیرد،‌ کانال‌ها و شبکه‌های داخلی رشد نخواهند کرد.

در طرف دیگر این مناظره، محمدجواد آذری جهرمی با ریشه‌یابی وجود شبکه‌های اجتماعی خارجی در ایران اظهار کرد: باید دید چرا این سرویس‌ها امروز به این وضعیت رسیدند؟ چرا تلگرام و اینستاگرام با همین ضریب ۲۴ درصد وجود دارند و به نوعی تبدیل به قطب در کشور شدند که مدیریت کردن آن به مقوله‌ای مهم تبدیل شده است؟ یکی از دلایل این است که زمانی که ما باید نیاز مردم را پیش‌بینی می‌کردیم و مسیر حرکت تکنولوژی را نگاه می‌کردیم، فکر نکردیم و عقب ماندیم.

وی با بیان اینکه این موضوع برای امروز و دیروز نیست و از ۱۰ سال پیش باید این موضوعات فکر می‌کردیم، افزود: زمانی که باید به این موضوعات فکر می‌کردیم، به مخالفت پرداختیم. اکنون که به مسیر رشد جهانی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم کشور ما در حوزه توسعه تلفن‌های همراه که بازار اصلی شبکه ملی اطلاعات است و می‌تواند محتوا تولید کند، ۱۲ سال از دنیا عقیبم.

وی با بیان اینکه باید برای بستن کانال‌های معاند تلاش کنیم، افزود: اما فرض کنیم مدیر پیام‌رسان تلگرام فیلتر را نپذیرد، کما اینکه تا کنون هم در برخی مواقع نپذیرفته و برای بستن کانال‌هایی خصوصا در حوزه سیاسی و امنیت ملی ما اقدام نکرده است و ما هم از این موضوع خوشنود نیستیم. اینکه ما سرویس‌ها را ببندیم نتیجه‌ای نخواهد داشت زیرا مردم ما این سرویس را انتخاب کردند.

اما محمدجعفر منتظری -دادستان کل کشور- پس از آن اعلام کرد: فیلتر سایت‌ها و کانال‌های شبکه مجازی از دو طریق دستور قضایی و یا تصویب و دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه انجام می شود و افراد نمی توانند با نظر شخصی خود اقدام به چنین کاری کنند. گله ما از وزارت ارتباطات این است که برخی از کانال ها و سایت‌هایی را که  بر اساس دستور قضایی یا اعلام و تصویب کارگروه باید بسته و فیلتر شوند، نمی‌بندد و مسدود نمی‌کند. سخن ما با وزارت ارتباطات این است که تسلیم قانون باشد.

بالاخره، بازگشت اینترنت نامحدود ثابت

همچنین در یک ماه اخیر، با اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره بازگشت بسته های نامحدود اینترنت ثابت، این موضوع به یکی از بحث‌های مهم حوزه تبدیل شده است. به نظر می‌رسد مسوولان قصد دارند وعده خود مبنی بر جایگزینی اینترنت نامحدود با حجمی را عملی کنند.

در این راستا و در حالی که  برنامه برای خاتمه دادن به فروش اینترنت حجمی اینترنت در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار گرفته، جهانگیر اسدی -سخنگوی سازمان تنظیم مقررات رادیویی با اشاره به ارائه اینترنت نامحدود منوط به مصوبه کمیسیون تنظیم و لازم‌الاجرا بودن مصوبه برای تمامی ارائه‌دهندگان اینترنت، می‌گوید: بنا نیست کیفیت خدمات فدای سرویس‌های جدید شود و حوزه نظارت سازمان مسوولیت کنترل کیفیت خدمات اپراتورها را برعهده دارد و اگر کیفیت کمتر از استانداردها باشد، اعمال مقررات خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تشکیل کمیته‌ای برای بررسی تجارب دیگر کشورها در راستای فروش اینترنت گفت: ما کمیته‌ای را در وزارت ارتباطات برای مطالعه هر آنچه که کشورهای دیگر در حوزه استفاده از اینترنت انجام داده‌اند، تشکیل داده‌ایم تا از تجربیات آنها در این زمینه استفاده کنیم. نتایج کمیته به این ترتیب است که ما به سمت برداشته شدن اینترنت حجمی برویم.

در نهایت محمدجواد آذری جهرمی -مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت- از نهایی شدن مدل تعرفه‌گذاری نامحدوداتصال داده در بخش ثابت و تعیین کف و سقف سرعت در بسته‌ها خبر داد و اظهار کرد: تاکنون سه بسته پیشنهاد شده که بر اساس سرعت تا دو مگابیت در ثانیه، تا شش مگابیت در ثانیه، ۱۶ مگابیت در ثانیه را در بر می‌گیرد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در هر بسته برای ترافیک داخلی و اینترنت دو سقف در نظر گرفته شده که سقف ترافیک داخلی ۱۰ برابر اینترنت است، افزود: بر این اساس عملا کاربران خانگی در صورت استفاده از سرویس‌های ویدیو آنلاین در صورتی که هر روز پنج ساعت سرویس ویدیوئی داخی را ملاحظه کنند و این رفتار را هر روز در ماه تکرار کنند، نیازی به پرداخت ندارند.

همچنین در حالی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم پیش از این، از راه‌اندازی فاز سوم شبکه ملی اطلاعات در نمایشگاه الکامپ که از روز جمعه آغاز می‌شود خبر داده بود، ناصرعلی سعادت -رئیس سازمان نظام صنفی کشور- نیز در این باره گفت: فاز سوم شبکه ملی اطلاعات به عنوان مهمترین بخش این پروژه عظیم دولت یازدهم در روز یکشنبه (۱ مرداد) در نمایشگاه الکامپ در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

سعادت از ادغام یا همجواری نمایشگاه الکامپ با نمایشگاه تلکام در سال آینده خبر داد و گفت: به دلیل محتوای تقریبا مشترک هر دو نمایشگاه ما جلسه‌ای را با مسئولان وزارت ICT، صنعت و معدن و سازمان نظام صنفی برگزار کردیم که در این جلسه مصوب شد تا در سال 1397 هردو نمایشگاه به صورتی یکپارچه در کنار هم قرار گیرند.

پیشنهاد برای بسته‌های ترکیبی اپراتورها

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به لزوم ارائه بسته‌های ترکیبی صوت و دیتا توسط اپراتورهای موبایل تاکید کرد و با بیان اینکه جای بسته‌های ترکیبی در اپراتورها خالی است، گفت: اپراتورها باید تلفیقی از بسته صوت و دیتا ایجاد کنند. برخی میگویند رگولاتوری کف قیمت تعیین کرده است، اما ما باید این قدرت ارائه صوت و دیتا را به اپراتورها بدهیم.

بدین ترتیب رسول سراییان -مدیرعامل شرکت مخابرات ایران- با اشاره به ارائه بسته‌های ترکیبی صوت و دیتا توسط این شرکت، گفت: در حال حاضر مشکل مشتریان نامحدود سرعت پایین است، به همین دلیل می‌خواهیم مشترکان به سمت بسته‌ها بروند و مصوبه رگولاتوری مدل‌های ارائه‌ی اینترنت را تغییر خواهد داد.

وی با بیان این که شرکت مخابرات هنوز برای افزایش تعرفه تلفن ثابت هیچ پیشنهادی به وزارت ارتباطات نداده است، گفت: تنها نکته‌ای که وجود دارد اختلاف زیاد بین تعرفه ثابت و موبایل است به همین دلیل تعرفه‌هایی را در قالب بسته در نظر داریم که به وزارتخانه پیشنهاد دهیم. در قالب این بسته‌ها افراد می‌توانند چهار سرویس را با استفاده از یک بسته واحد دریافت کنند. این سرویس‌ها شامل مکالمات تلفنی، سرویس اینترنت، سرویس تلویزیونی IPTV و سرویس ابری می‌شود. این بسته‌ها برای مردم اقتصادی و برای اپراتورها نیز مفید خواهد بود.

فاز سوم شبکه ملی اطلاعات و راه‌اندازی پروژه‌های شرکت‌ها

در راستای راه‌اندازی فاز سوم شبکه ملی اطلاعات همچنین شرکت‌های مختلف این حوزه به افتتاح و راه‌اندازی پروژه‌های خود اقدام کردند.

از جمله وحید صدوقی -مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار ایران- از برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای پوشش ۱۰۰ درصدی شهرها به نسل سه اینترنت و همچنین ۹۰۰ شهر به نسل چهار تا پایام مرداد خبر داد و با اشاره به فاز سوم شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: اولین اقدام در حوزه توسعه شبکه زیرساخت است. در توسعه شبکه فیبر با همکاری شرکت مخابرات ایران برنامه داشتیم هشت هزار سایت فیبر نوری ایجاد کنیم که در حال حاضر ۸۲۲۰ سایت فیبر نوری اجرا شده است. توسعه ۴G بدون فیبر بی معنی است و لازم است که برای تمامی سایتهای ۴G فیبر ایجاد شود که این کار در دوسال گذشته انجام شده است.

در این راستا تفاهم‌نامه همکاری بین همراه اول و دانشگاه صنعتی شریف در خصوص فعالیت‌های مرتبط با مشاوره، تحقیقات و توسعه فناوری 5G امضا و پروژه هوشمندسازی کنتورهای گاز بر پایه فناوری اینترنت اشیا نیز (NB-IoT‌) رونمایی شد.

همچنین مجید صدری، مدیرعامل اپراتور سوم از راه‌اندازی اولین MVNO (اپراتور مجازی) در کشور توسط این اپراتور خبر داد و اظهار کرد: از جمله پروژه‌هایی که در فاز سوم شبکه ملی اطلاعات افتتاح شد، تفکیک ترافیک داخل و خارج بود، سامانه گنج انسان است. همچنین به اتمام رساندن تمامی فعالیت‌های مرتبط با فاز اول و راه‌اندازی IPV۶ و راه‌اندازی شبکه توزیع محتوا از دیگر اقدامات مهم در این زمینه محسوب می‌شود.

وی همچنین با اشاره به پوشش سراسری ۳G و LTE رایتل در کل کشور اظهار کرد: در حال حاضر در ۷۵۰  شهر پوشش LTE داریم و در ۱۲۰۰ شهر پوشش ۳G داریم.


 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • مهیار

    عالی اینترنت نا محدود شه

  • مهیار

    عالی