English

در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی؛

گزارش رصد و پایش اجرای اسناد فناوری‌های ملی ارائه شد

گزارش رصد و پایش اجرای اسناد فناوری‌های ملی در نود و پنجمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه شد.

گزارش رصد و پایش اجرای اسناد فناوری‌های ملی ارائه شد

به گزارش خبرگزاری موج، دکتر منصور کبگانیان، دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در تشریح دستور این جلسه که به ریاست دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد، گفت: با توجه به رصد و پایش روند اجرای تمام اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی با شاخص‌های تعیین‌شده در این اسناد و با نظر به این که این گزارش‌ها باید هر ساله به مقام معظم رهبری «مدظله العالی»، شورای عالی انقلاب فرهنگی، رؤسای سه قوه ارائه شود، در نود و پنجمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گزارشی در خصوص پیشرفت اجرای سند جامع توسعه هوافضای کشور در بخش فضایی ارائه شد.

وی  با اشاره به سه بخش اصلی سند جامع توسعه هوافضای کشور یعنی بخش هوانوردی، بخش دفاعی و بخش فضایی، افزود: علاوه بر این گزارش که مربوط به بخش فضایی بود و توسط دکتر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی ارائه شد، گزارش مربوط به بخش هوایی و هوانوردی نیز پیش از این در شورای ستاد ارائه شده و گزارش بخش دفاعی نیز که آماده شده، در آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت.  

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  با اشاره به جایگاه مهم دانش و فناوری فضایی در سطح ملی و بین‌المللی، ادامه داد: در این جلسه تمام مسئولین این حوزه حضور داشتند.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اعلام این مطلب که کشور ما در زمینه مقالات و ارجاعات در حوزه هوافضا دارای رتبه 15 در جهان است، گفت: نکته قابل توجه در این خصوص آن است که در این رتبه‌بندی بسیاری از کشورهای مهم در رده‌های بعد از کشور ما قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه با اشاره به نکات طرح شده در گزارش ارائه شده در جلسه، افزود: در این جلسه در رابطه با هر یک از وظایف تعیین شده در بخش فضایی سند جامع توسعه هوا فضا مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گزارش لازم ارائه شد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: تأمین ماهواره‌های مخابراتی ملی و توسعه بومی ماهواره، توسعه خدمات موقعیت‌یابی با سامانه‌های جهانی، تأمین ماهواره سنجشی ملی و توسعه بومی ماهواره سنجشی ملی، توسعه ماهواره‌برها یا موشک‌های حامل ماهواره و مراقبت‌های فضایی از اصلی‌ترین وظایف این نهادها است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مراقبت‌های فضایی گستره وسیع و متنوعی از نیازهای کشور را در برمی‌گیرد و این بخش شامل مواردی همچون نقشه‌برداری، مطالعات کشاورزی، شناخت و کشف معادن، هواشناسی، بانکداری و مسائل دفاعی است.

وی افزود: بنا به گزارش ارائه شده هم اکنون بیش از 20 کاربرد مشخص این بخش در مرکز ملی فضایی در حال پیگیری است که در صورت تحقق اهداف تعیین شده در این بخش‌ها، تأثیرات بسیار مثبتی را در اقتصاد کشور خواهد داشت.

دکتر کبگانیان با اشاره به این مطلب که متولی هر بخش مشخص شده است، ادامه داد: وظیفه سیاستگذاری و هماهنگی اقدامات در این زمینه به عهده مرکز ملی فضایی است و گزارش اقدامات هر دستگاه هم در شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ارائه خواهد شد.

دبیر  ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به یکی از اهداف کلان تعیین شده در بخش فضایی، گفت: از جمله اهداف تعیین شده در سند برقراری ارتباط میان قرآن و مفاهیم موجود در متون دینی با مباحث مطرح در حوزه فضا و کیهان‌شناسی است که باید به شناخت عظمت و نظم حاکم بر جهان و پی بردن به حکمت و قدرت خالق هستی منجر شود.

وی ضمن تأکید بر اهمیت این هدف، افزود: با وجود بودجه کمی که به این هدف اختصاص داده شده، اما بر اساس گزارش ارائه شده خوشبختانه پروژه‌هایی با همکاری حوزه علمیه و دانشمندان علوم انسانی تعریف شده است و ما مطمئن هستیم که به پشتوانه چنین پژوهش‌هایی، نگرشی که می‌توانیم در این زمینه مطرح کنیم، بسیار با نگرش کشورهای صنعتی فعال در این حوزه متفاوت خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: با توجه به وجود برخی نگرانی‌ها در رابطه با اندک بودن بودجه بخش فضایی و اندک‌تر بودن تخصیص‌های صورت گرفته، از سوی اعضای جلسه در این خصوص ابراز نگرانی جدی وجود داشت و با وجود ارائه ارقام در گزارش، درخواست شد تا بررسی دقیق‌تری در این خصوص صورت بگیرد تا در صورت وجود آسیب جدی در این زمینه، این موضوع نیز در گزارش نهایی مورد توجه و مطالبه قرار گیرد.

بر اساس اعلام مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر کبگانیان در پایان نیز با اشاره به موضوع دیگر مطرح شده در جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور، از ارائه گزارشی در خصوص وضعیت مستندات علمی کشور بین سال‌های 2012 تا 2016 و مقایسه با برخی از کشورهای جهان و منطقه خبر داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه