English

محققان انگلیسی دریافتند

سنجاب‌ها روشهای حل مشکلات را تا ۲ سال به خاطر می‌سپارند

محققان انگلیسی با مطالعه رفتار سنجاب‌ها دریافتند، هنگامی که این موجودات با مشکل یا مانعی مواجه می‌شوند، نزدیک به 2 سال روش حل و گذر از آن را به خاطر می‌آورند.

سنجاب‌ها روشهای حل مشکلات را تا 2 سال به خاطر می‌سپارند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از تک‌تایمز، تحقیقات محققان دانشگاه "اکستر" (Exeter) که چند سال است روی رفتار سنجاب‌ها مطالعه می‌کنند، نشان می‌دهد که جوندگان نه تنها موجودات سریعی هستند، بلکه به همان اندازه در مسیریابی و گذر از موانع کارایی دارند.

بر اساس این تحقیق که اخیرا منتشر شده، سنجاب‌ها هنگام برخورد با مشکلی که حداقل 22 ماه است با آن مواجه نشده‌اند به سرعت راه حل آن را به خاطر آورده و راهی مناسب و موثر برای حل آن در پیش می‌گیرند.

محققان برای آزمایش حافظه سنجاب‌ها دست به آزمایشی زدند که این آزمایش شامل تست تکنیک‌های حل مسئله از پنج سنجاب خاکستری بود که دو سال متوالی در ازای موفقیت در حل مسائل به آنها فندق داده می‌شد. این کار شامل فشار دادن اهرم‌های صحیح برای دستیابی به فندق بود.

سایمون، آرنولد، سارا، لئونارد و سوزی -پنج سنجاب هوشمند دانشگاه اکستر- در به نمایش گذاشتن حافظه، انعطاف پذیری ذهنی و هوش سریع بودند. به گفته محققان، اولین تلاش هرکدام از سنجاب‌ها برای رفع مشکل، به طور متوسط 8 ثانیه طول کشید که در نهایت در تلاش‌های نهایی خود به دو ثانیه کاهش یافت.

پس از آن طی مدت 2 سال در همه آزمایشات از همین 5 سنجاب استفاده شد، بدون این که آزمایش اول تکرار شود.

به منظور آزمایش اینکه آیا سنجاب‌ها تاکتیک‌هایی را که دو سال قبل از آنها استفاده می‌کردند را به یاد می‌آورند یا خیر، محققان یک وظیفه مشابه و متفاوت را به آن پنج سنجاب ارائه دادند و دریافتند که قادر به تنظیم رفتار خود با وضعیت جدید و استفاده از کارآمدترین استراتژی هستند.

این بار سنجاب‌ها به طور متوسط سه ثانیه در اولین تلاش و دو ثانیه در تلاش نهایی، مسئله را حل کردند.

استیون لی، استاد دانشگاه اکستر می‌گوید: این فقط نشان‌دهنده آن نیست که سنجاب‌ها می‌دانند اشیا در کجا قرار گرفته‌اند، بلکه نشان می‌دهد آنها می‌توانند تکنیک‌هایی را برای یک مدت طولانی از آن استفاده نکرده‌اند را نیز به یاد بیاورند.

محققان معتقدند این کیفیت چیزی است که اجازه می‌دهد سنجاب‌ها حتی در محیط‌های نا آشنا هم زنده بمانند.

این تحقیق در مجله "Animal Cognition" منتشر شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر