English

با استفاده از مشاهدات رصدخانه "کک"؛

کارآگاهان نجومی پرده از هویت واقعی یک جرم کیهانی برداشتند

جرم کیهانی مرموزی که تصور می‌شد سیاره‌ای بزرگ و شبیه مشتری باشد، در واقع سیستمی شامل دو جرم کیهانی است که به جای مدارگردی حول یک ستاره، حول یکدیگر می‌چرخند.

کارآگاهان نجومی پرده از هویت واقعی یک جرم کیهانی برداشتند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از دیلی میل، مشاهدات جدید رصدخانه "دبلیو.ام.کک" (W.M. Keck) در هاوایی دو جرم کیهانی مجزا را نشان می‌دهد که هر یک نه به اندازه‌ کافی بزرگ‌اند که ستاره لقب بگیرند و نه به اندازه‌ای کوچک‌اند که بتوان آن‌ها را سیاره پنداشت. در واقع، این اجرام بین سیاره و ستاره قرار دارند و تصور می‌شود کم‌جرم‌ترین دوگانه‌ای باشند که تاکنون کشف شده‌اند.

محققان هویت این سیستم دوگانه مرموز را پس از کشف جرم کیهانی یافتند که گمان می‌رفت کوتوله‌ای با گرانش پایین به نام 2MASS J11193254–1137466  باشد.

آن‌ها با استفاده از یکی از قدرتمندترین تلسکوپ‌های رصدخانه "کک" متوجه شدند این یک جرم کیهانی منفرد نیست بلکه در واقع سیستمی متشکل از دو جرم کیهانی است. تصور می‌شود این دوگانه بخشی از  گروه ستاره‌ای ستاره جوانی موسوم به TW Hydrae Association  باشند و این بدین معناست که آن‌ها تقریبا 10 میلیون سال عمر دارند و جرم هر یک 3.7 برابر جرم مشتری است.

هر یک از این اجسام در گروه کم‌جرم‌ترین کوتوله‌های قهوه‌ای شناور آزاد قرار دارند؛ کوتوله‌های قهوه‌ای بیش از آن بزرگ‌اند که بتوان آن‌ها را سیاره پنداشت اما به اندازه‌ای هم بزرگ‌ نیستند که همچون ستارگان همجوشی هسته‌ای را در هسته خود تداوم بخشند. از این اجرام کیهانی گاها به عنوان "ستارگان ناکام" یاد می‌شود و معمولا 1500 سال نوری از خورشید بیشتر فاصله ندارند.

محققان تخمین می‌زنند حداقل 25 میلیارد تا 100 میلیارد کوتوله قهوه‌ای در کهکشان راه شیری وجود داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه