English

ساخت نانو سامانه‌ انتقال دارو برای درمان سرطان کبد

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در فاز آزمایشگاهی نانو سامانه‌ای جهت انتقال دارو برای درمان سرطان کبد تولید کردند که به گفته آنها این نانو سامانه محدودیت‌های درمانی روش‌های موجود را برطرف خواهد کرد.

ساخت نانو سامانه‌ انتقال دارو برای درمان سرطان کبد

به گزارش خبرگزاری موج، محمد امانی مجری طرح با بیان اینکه این طرح با عنوان «ساخت و مشخصه‌یابی نانو سامانه نیوزومی حامل دارو جهت درمان سرطان کبد» اجرایی شده است، گفت:  سرطان‌ کبد یک تومور بدخیم‌ (سرطانی‌) است که‌ از بافت‌ کبد منشأ می‌گیرد. این سرطان‌ ممکن‌ است‌ به‌ طور اولیه‌ از سلول‌های‌ غیرطبیعی‌ کبدی‌ یا مجاری‌ صفراوی‌ منشأ گرفته‌ باشد یا ازگسترش‌ سرطان‌ عضوی‌ دیگر به‌ کبد ناشی‌ شود.

وی با بیان اینکه شایع‌ترین‌ نوع سرطان‌های‌ گسترش‌ یابنده‌شامل سرطان‌های کبد، رکتوم‌، کولون‌، ریه‌، پستان‌، پانکراس‌، مری‌ و پوست‌ (ملانوم‌ بدخیم‌) می‌شود، خاطر نشان کرد: سرطان کبد یکی از 6 سرطان متداول در دنیا و سومین علت مرگ و میر است و روش‌های موجود برای درمان سرطان کبد شیمی درمانی، پرتو درمانی، جراحی و پیوند کبد است که تاکنون تاثیر چشمگیری بر روند درمان سرطان کبد نداشته‌اند و دارای معایبی نیز هستند. 

مجری طرح با اشاره به اثرات سیستم‌های نوین دارو رسانی برای درمان این بیماری، اظهار کرد: سیستم‌های نوین دارورسانی مجموعه روش‌هایی هستند که آگاهانه جهت ایجاد تغییرات زمانی یا مکانی در روند آزاد سازی دارو در بدن بکار گرفته می‌شوند. با اعمال چنین روندهایی می‌توان تا حد زیادی از عوارض دارو رسانی سنتی کاست ضمن آنکه یکی از مرسوم‌ترین ابزارهای به کار گرفته شده در سیستم‌های نوین رهایش دارو، حامل‌ها هستند.

وی «نیوزوم» را یکی از مقرون به صرفه‌ترین انواع نانوحامل‌ها دانست و ادامه داد: نیوزوم‌ها، وزیکول‌هایی هستند که مواد فعال سازنده سطح آنها غیریونی است از این رو به آنها نیوزوم گفته می شود و در این مطالعات نیز موفق شدیم نانو سامانه حامل دارو را در راستای درمان سرطان کبد بسازیم.

امانی با بیان اینکه این پروژه نانو حامل مورد نظر در مقیاس آزمایشگاهی تولید شده است، یادآور شد: این پروژه قابلیت اجرایی شدن در حوزه صنعتی (داروسازی) و حوزه درمان سرطان را دارد.

این محقق با تاکید بر اینکه روش جدید سنتز نانو سامانه نیوزومی از نوآوری‌های این پژوهش است، اضافه کرد: انجام تست‌های حیوانی و سپس بالینی  از دیگر مراحل اجرای این پروژه تحقیقاتی است.

این مطالعات با راهنمایی دکتر حمید کشوری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه