English

فاز دوم آزمایش واکسن ب.ث.ژ بر روی بیماران دیابتی

محققان آزمایشگاه فاستمن در بیمارستان عمومی ماساچوست، که با موفقیت مرحله اول آزمایشات بالینی انسانی "باسیل کالمت -گوئرین" (BCG) یا واکسن ب .ث. ژ را انجام دادند، نتایج موقت فاز دوم تحقیقات خود را در جلسات علمی هفتاد و هفتمین انجمن دیابت آمریکا ارائه دادند.

فاز دوم آزمایش واکسن ب.ث.ژ بر روی بیماران دیابتی

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از تک تایمز، محققان قبلا دریافتند که درمان مناسب ب. ث. ژ در معکوس نمودن دائم بیماری خود ایمنی موثر است. طی این انجمن، دکتر دنیس فاستمن محقق اصلی این پژوهش به توضیح این مطلب پرداخت که چگونه واکسن ب.ث.ژ به طور بالقوه می‌تواند برای پیشگیری و درمان دیابت نوع یک استفاده شود.

یکی از کارهایی که واکسن ب.ث.ژ انجام می‌دهد تحریک تولید هورمونی به نام "فاکتور نکروز تومور"(Tumor necrosis factors) است. مطالعات انجام شده از یک دهه قبل در آزمایشگاه بیمارستان عمومی ماساچوست نشان داد افزایش موقت"TNF" به معکوس نمودن دیابت نوع یک در موش‌ها کمک می‌کند که بخشی به دلیل توقف حملات خود ایمنی به پانکراس است. این کار به پانکراس اجازه می‌دهد تا خود را بازسازی کرده و به تولید انسولین بپردازد.

یافته‌های آنها نشان می‌دهد که واکسن ب. ث .ژ ، سلول‌های تیT Cells) (سرکش که به اشتباه به "جزایر ترشح کننده انسولین" حمله می‌کنند را هدف قرار می‌دهد.

این واکسن همچنین ژن‌ها را برای بازگشت به حالت نرمال بازیابی می‌کند.

تیم تحقیقاتی دکتر فاستمن اولین تیمی بودند که موفق به اعلام نتایج مثبت استفاده از واکسن ب.ث.ژ برای هدف قرار دادن سلول‌های غیرطبیعی که باعث بیماری‌های خود ایمنی می‌شوند شدند.

به طور خاص، موش‌های مبتلا به دیابت پیشرفته نوع یک با استفاده از این روش درمانی به طور کامل بهبود یافتند.

فاز اول مطالعات نشان داد تکرار واکسیناسیون ب. ث. ژ در افرادی که بطور متوسط به مدت 15 سال به دیابت  نوع یک مبتلا بوده‌اند، می‌تواند سلول‌های T سرکش را که به پانکراس حمله می‌کنند از بین ببرد. محققان شاهد علایم اولیه ترمیم پانکراس و تحریک موقت تولید انسولین بودند و به دنبال این نتایج مثبت، فاز دوم کارآزمایی را آغاز کردند.

در سال 2015، این تیم یک آزمایش پنج ساله را تحت نظر سازمان غذا و داروی آمریکا آغاز کرد.

 این پژوهش با تزریق واکسن ب ث ژ به بیماران دیابتی به صورت تزریق در یک دوره چهار ماهه انجام شد.

نتایج نشان داد که این واکسن سلول‌های T مضر را حذف کرده و اجازه تولید مجدد انسولین را می‌دهد.

برای مرحله دوم آزمایشات بالینی انسانی که شامل 150 بیمار است، تیم دکتر فاستمن در پی تعیین این هستند که آیا تکرار واکسن ب. ث. ژ در یک مدت زمان طولانی‌تر می‌تواند سبب معکوس شدن دائمی این بیماری شود یا خیر.

به همین منظور این تیم در حال تلاش برای کشف دوز مناسب برای واکسن ب. ث. ژ هستند.

محققان این پژوهش اظهار کردند: هدف فاز دوم، بررسی اثربخشی درمان با واکسن ب. ث. ژ بر روی افرادی با دیابت پیشرفته است. ما امیدواریم فواید دراز مدت این درمان را بر روی کنترل بهتر قند خون، استفاده کمتر از انسولین و کاهش عوارض دیابت مشاهده کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر