English

روشی نوین برای شناسایی ۱۵ جاذب تابش فرابنفش در محصولات ضدآفتاب

پژوهشگران دانشگاه شهید بهشتی روشی را برای شناسایی و اندازه‌گیری همزمان و سریع 15 جاذب تابش فرابنفش و نگهدارنده ضد میکروبی در محصولات ضد آفتاب ارائه کردند.

روشی نوین برای شناسایی 15 جاذب تابش فرابنفش در محصولات ضدآفتاب

به گزارش خبرگزاری موج، امیر سالمی، مجری طرح و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در این زمینه پروژه «شناسایی و اندازه‌گیری همزمان و سریع 15 جاذب تابش فرابنفش و نگهدارنده ضد میکروبی در محصولات ضد آفتاب به روش کروماتوگرافی مایع» را اجرایی کردیم، گفت: با توجه به گستردگی کاربرد محصولات دارای ویژگی محافظت در برابر پرتوهای فرابنفش (موسوم به محصولات ضد آفتاب) و همچنین عوارض جانبی ترکیبات موثر موجود در این فرآورده‌ها، ارزیابی کیفیت این محصولات به لحاظ تعیین دقیق مقدار جاذب‌های فرابنفش و ترکیبات نگهدارنده (ضد میکروب‌ها) این محصولات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی اهداف اجرای این طرح را ارائه روشی نوین برای تعیین مقدار همزمان جاذب‌های فرابنفش و نگهدارنده‌های ضد میکروبی، رفع مزاحمت ناشی از پیچیدگی بافت نمونه‌ها، تسهیل مراحل آماده‌سازی نمونه، افزایش سرعت انجام آزمون‌ها، کاهش مصرف مواد و حلال‌های شیمیایی و در نتیجه کاهش هزینه‌های اقتصادی و محیط زیستی و ارائه کاربردهای نوین و موثر از روش‌های آماری و ایجاد امکان به کارگیری آنها در بهبود کیفیت نتایج آنالیز ذکر کرد.

سالمی اضافه کرد: در این طرح پژوهشی یک روش کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا برای اندازه گیری همزمان 11 جاذب فرا بنفش به همراه 4 نگهدارنده ضد میکروبی از خانواده «پارابن» که به صورت استاندارد مصوب در سراسر جهان در محصولات ضدآفتاب بکار برده می‌شوند، توسعه یافته و مطابق دستورالعمل‌های استاندارد بین‌المللی اعتباربخشی شدند.

وی ادامه داد: در این طرح برای کاهش زمان آنالیز و رفع مزاحمت اجزای بافت نمونه و خط زمینه و دیگر سیگنال‌های ناخواسته از روش‌های طراحی آزمایش و تکنیک‌های نوین آماری و کمومتریکس استفاده شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی به دستاوردهای این طرح اشاره کرد و گفت: با استفاده از نتایج این طرح، آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت، مراکز تحقیقاتی و همچنین سازمان‌های مرجع نظارتی، روشی معتبر، سریع، کم‌هزینه و به لحاظ اجرایی ساده، برای تعیین مقدار این ترکیبات در محصولات آرایشی و بهداشتی تولید شده در داخل و یا محصولات وارداتی در اختیار خواهند داشت.

به گفته وی با اعمال اصلاحات جزئی در فرایند آنالیز ارائه شده در این طرح، می‌توان دامنه کاربرد روش را به محصولات غذایی، محصولات زراعی و همچنین انواع نمونه‌های محیط زیستی و بیولوژیک تعمیم داد.

این پروژه با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران اجرایی شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه