English

محققان دانشگاه ماساچوست ابداع کردند

تولید لباس ورزشی از باکتری کشنده

محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT) موفق به ابداع یک لباس ورزشی با به کارگیری یک نوع باکتری کشنده شدند.

تولید لباس ورزشی از باکتری کشنده

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از پایگاه یونیورسیتی هرالد، محققان MIT با استفاده از یک نوع باکتری به اسم E. Coli که عامل بیماری‌های عفونتی زیادی است و حتی منجر به مرگ نیز می‌شود، یک لباس ورزشی ساختند که ضدتعریق است و موجب بهبود عملکرد فرد در طول فعالیت ورزشی می‌شود.

دکتر وِن وَنگ متخصص بیوتکنولوژی و سرپرست تیم تحقیقاتی این پروژه به همراه همکارانش در دانشگاه MIT موفق به ساخت این لباس با استفاده از سلول‌های باکتری اشریشیا کولای(Escherichia Coli) یا همان" E. Coli" شدند.

باکتری اشریشیا کولای از خانواده آنتروباکتریاسه است که به طور شایع در روده جانوران خونگرم وجود دارد. اکثر گونه‌های این باکتری بی‌آزار هستند که بخشی از فلور عادی روده هستند. آنها در تولید ویتامین K2 نقش دارند و از استقرار باکتری‌های بیماری‌زا در روده جلوگیری می‌کنند. اما برخی از گونه‌های آن موجب مسمومیت غذایی و اسهال می‌شوند.

محققان این لباس را با فشرده‌سازی بخش‌های بسیار کوچک لاستیک خام(لاتکس) با باکتری‌ها با چینش آن‌ها از بالا به پایین تولید کردند.

نتیجه اینکه چیزی شبیه به پارچه تولید شد که با بهبود عبور جریان هوا در سطح بدن و از بین بردن رطوبت حاصل از تعریق، می‌توان از آن برای تولید لباس‌های پیشرفته ورزشی استفاده کرد.

دکتر ونگ گفت: این پارچه وقتی بدن خشک است منقبض شده و به بدن می‌چسبد و هنگامی که بدن شروع به عرق کردن می‌کند این پارچه هم بزرگتر می‌شود تا جریان هوا را در سطح بدن ورزشکار عبور دهد. این پارچه برای تنفس بهتر دریچه‌های کوچکی ایجاد می‌کند که توسط آن هوا به خوبی زیر پارچه و در سطح پوست فرد جریان پیدا می‌کند.

محققان دوام این لباس را در شرایط رطوبت و خشکی 100 درصد امتحان کردند و در هر دو حالت این لباس بهترین عملکرد را داشت و ذره‌ای از کیفیت آن کاسته نشد.

محققان در پی به‌کارگیری خاصیت ضدرطوبت این پارچه در زمینه‌های دیگر مخصوصا در دیگر وسایل زندگی روزمره هستند و معتقدند کاربرد این پارچه فراتر از استفاده صرف در لباس‌های ورزشی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر