English

برنده جنگ انسان و ربات کیست؟

مدت‌هاست نویسندگان داستان‌های علمی-تخیلی راجع به خیزش ربات‌ها علیه نوع بشر در آینده و وقوع جنگ میان انسان و ربات قصه‌پردازی می‌کنند، غافل از اینکه این جنگ هم اکنون حداقل در آمریکا آغاز شده است! جنگ بر سر شغل که تاکنون ربات‌ها برنده بوده‌اند.

برنده جنگ انسان و ربات کیست؟

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از پایگاه یو.دبلیو.ان، اندرو مک‌آفی دانشمند محقق در موسسه مدیریت و تکنولوژی ماساچوست آمریکا، سالهاست در مورد عواقب سیاست جایگزینی ربات به جای انسان مطالعه می‌کند و هشدار می‌دهد. او در نویسندگی دو کتاب با این مضامین به نام‌های "مقابله با ماشین‌ها" و "دومین عصر ماشین‌ها" مشارکت داشته و به طور منظم در کنفرانس‌های مرتبط با این موضوعات شرکت می‌کند. نگرانی‌های وی در سالیان اخیر بیش از پیش شده است.

مک‌آفی در کنفرانس ماه ژانویه هشدار داد، اگر روند کنونی ادامه پیدا کند بر خلاف داستان‌های علمی-تخیلی این انسان‌ها هستند که علیه ربات‌ها قیام خواهند کرد. در حالی که دونالد ترامپ سال گذشته بخش زیادی از آرای خود را مرهون وعده ایجاد شغل است با این روند این وعده به هیچ وجه عملی به نظر نمی‌رسد.

مک‌آفی از احتمال وقوع آشوب میان ربات‌ها و انسان‌ها در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد و نقشی که آموزش عالی می‌تواند برای جلوگیری از آن ایفا کند.

لفاظی‌های سیاسی راجع به طبقه متوسط طی سالیان اخیر تغییری نکرده، در حالی که ترکیب این طبقه به واسطه پیشرفت تکنولوژی دستخوش تغییرات منفی زیادی شده است. به طوری که شغل بسیاری از اقشار متوسط جامعه توسط ربات‌ها غصب شده است. اما چگونه؟

جواب این سوال در بررسی مسیر پیش گرفته شده توسط دولت و دیگر سازمان‌هاست. تکنولوژی بسیاری از کارها را تسهیل و اتوماسیون کرده است و این امر باعث شده تا بسیاری از مشاغل از دست قشر کارگر و متوسط جامعه دربیاید و به ماشین‌ها سپرده شود. اما دولت معتقد است استفاده از انسان‌ها در خطوط تولید کارخانه‌ها موجب اتلاف وقت و سرمایه و کاهش بازدهی مفید می‌شود.

مک‌آفی معتقد است ورود موسسات آموزش عالی به این موضوع و ارائه راهکارهای مفید می‌تواند موثر واقع شود و به حل بحران پیش رو کمک کند. بحرانی که با اشغال شغل‌های انسان‌ها توسط ربات‌ها روز به روز در حال نزدیک شدن است و می‌تواند پیش‌بینی نویسندگان کتاب‌های علمی-تخیلی را به طور معکوس محقق کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر