English

تا ساعاتی دیگر و توسط اسپیس ایکس؛

لحظه تاریخی دیگری در صنعت پرتابهای فضایی رقم می خورد

تا ساعاتی دیگر و اگر همه چیز طبق برنامه ریزیهای از قبل صورت گرفته پیش رود یک فروند راکت که پیشتر هم استفاده شده بار دیگر راهی فضا می شود.

لحظه تاریخی دیگری در صنعت پرتابهای فضایی رقم می خورد

به گزارش خبرگزاری موج، به نقل از ساینس الرت، الون ماسک مالک ثروتمند و جاه طلبی شرکت اسپیس ایکس در ادامه ماجراجویی های خبرساز خود حالا چشم به آینده ای جدید در صنایع فضایی دارد. او امیدوار است که برنامه استفاده مجدد از راکتی که پیشتر راهی فضا شده بود طبق آن چه که تصور می کند به پایان برسد.

هدف از این برنامه حیرت انگیز، پرتاب دوباره و بازیابی بخش پایینی راکت فالکون 9 است که حدود 70 متر ارتفاع دارد. این بخش بوستر مرحله اول نام دارد که پیشتر اسپیس ایکس در هشتم آوریل سال 2016 آن را به فضا پرتاب کرده بود. در آن مأموریت، ماهواره ای در مدار زمین مستقر شده و راکت طی یک برنامه دیدنی به زمین برگشت و بر روی سکوی روباتیکی مستقر در اقیانوس اطلس فرود آمد تا ثابت شود که می توان هزینه پرتابهای فضایی را تا حد چشمگیری کاهش داد.

اما حالا قرار است صرفه جویی بیشتری هم صورت گیرد. درحالی که تقریبا تمامی بخشهای راکتها پس از پرتاب به فضا در اقیانوس نابود می شوند اسپیس ایکس در نظر دارد تا بوستر راکت که گران قیمت ترین بخش از راکتهای دو مرحله ای را تشکیل می دهد بازیابی کند. این بخش از راکت دهها میلیون دلار قیمت دارد.

اسپیس ایکس اعلام کرده که در این صورت مشتریانش یعنی شرکتها و کشورهایی که سفارش پرتاب ماهواره به فضا را می دهد تا 30 درصد هزینه کمتری می پردازند. در حال حاضر این پرتاب 62 میلیون دلار خرج برمی دارد.

در حال حاضر سیستم راکتی مداری اسپیس ایکس مقرون به صرفه ترین سیستم پرتاب فضایی از این دست محسوب می شود که حالا پیش بینی می شود طرفهای قرارداد با این شرکت بیش از 18 میلیون دلار در هر پرتاب پول کمتری پرداخت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه