English

حرکات لب، رمز عبور رایانه و گوشی می شود

گروهی از محققان از روش جدیدی برای شناسایی هویت کاربران استفاده کرده اند که در قالب آن یک فرد برای باز کردن قفل رایانه یا گوشی می تواند از الگوی خاصی از حرکات لب خود استفاده کند.

حرکات لب، رمز عبور رایانه و گوشی می شود

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از دیجیتال ترندز، پرفسور چیونگ یو مینگ و گروهی از محققان دانشگاه باپتیست در هنگ کنگ این روش را که کلمه عبور مبتنی بر لب نام گرفته ابداع کرده اند. روش یاد شده مبتنی بر حرکات خاص لب و بیان کلمه ای به عنوان کلمه عبور با لب های کاربر است.

این محققان می گویند از آنجا که نحوه حرکات لب هر فرد منحصر به فرد و بی همتاست، لذا هکرها نمی توانند به سادگی این روش را دور زده و وارد سیستم های رایانه ای شوند. آنان می گویند نحوه ادای یک کلمه توسط دو نفر هم با یکدیگر متفاوت است و سیستم یاد شده به گونه ای طراحی شده که می تواند این تفاوت را درک کرده و تشخیص دهد.

سیستم رایانه ای ابداع شده توسط محققان یاد شده با بررسی ویژگی های بصری لب های افراد در زمان بیان کلمات و از جمله حالت، حرکات و ... یک لایه امنیتی جدید برای دسترسی به برنامه ها و رایانه ها ایجاد می کند. آنان می گویند این سیستم بهتر از سیستم های تشخیص هویت صوتی است که ممکن است به علت وجود صدای مزاحم پس زمینه به خوبی عمل نکنند. این سیستم توسط افراد معلول یا فاقد قدرت تکلم یا نامسلط به زبان های خارجی هم قابل استفاده است.

سیستم تایید هویت از طریق حرکات لب هنوز در مرحله نهایی سازی است و از آن می توان برای ایمن سازی دسترسی به خودپردازهای بانکی، سیستم های پرداخت همراه و ... هم استفاده کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر