English

در مرکز ذخایر ژنتیکی ایران محقق شد؛

معرفی گونه جدیدی از  باکتری های نمک دوست توسط محققان ایرانی

محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به شناسایی و معرفی پنجاه و سومین گونه بومی میکروارگانیسمی  شدند.

معرفی گونه جدیدی از  باکتری های نمک دوست توسط محققان ایرانی

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از مرکز ذخایر زیستی و ژنتیکی ایران، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: میکروارگانیسم ها ترکیبات ارزشمند صنعتی مانند کاروتنوئیدها، بیوپلیمرها و آنزیم های هیدرولیتیکی تولید کرده که در دامنه متفاوتی از تراکم نمک، دما و pH فعالیت می کنند.

وی افزود: پتانسیل بیوتکنولوژیک هالوفیل ها و نیز پراکنش زیستگاه های نمکی در سراسر جهان موجب شده است که تاکسونهای جدیدی از این میکروارگانیسم ها در دهه های گذشته معرفی شوند.

شاهزاده فاضلی خاطرنشان کرد: تاکسون جدید اوشنوباسیلوس لانگوس (Oceanobacillus longus) باکتری گرم مثبت، مولد اسپور، میله ای بلند، هوازی و هالوفیل نسبی است که از منطقه آران و بیدگل ایران جداسازی شده است. سلول های این باکتری قابلیت حرکت دارند و این باکتری کلنی قهوه ای رنگ تولید می کنند.

وی با بیان اینکه این باکتری در تراکم نمکی 1 تا 20درصد رشد می کند اما بهینه تراکم نمک برای رشد آن 5 درصد است، گفت: دمای بهینه رشد این باکتری 35 درجه سانتی گراد است و pH بهینه آن 7 تعیین شده است.

به گفته وی، آنالیز فیلوژنیک بر اساس تعیین توالی ژن ۱۶S rRNA نشان داد که این باکتری به جنس اوشنوباسیلوس ( Oceanobacillus) تعلق دارد. مناکینون MK-۷ کینون غالب و دی آمینوپایمیلیک اسید پپتیدوگلیکان آن از نوع مزو است. درصد مولی G+C در این باکتری ۹.۴۲ است و هیبریداسیون DNA-DNA نشان می دهد این باکتری از سایر اعضای جنس اوشنوباسیلوس ( Oceanobacillus) متفاوت و قابل تمایز است.

وی تاکید داشت: این میکروارگانیسم بومی با شماره دسترسی IBRC-M ۱۰۷۰۳ در بانک میکروارگانیسمهای مرکز ذخیره و قابل ارائه به دانشجویان و پژوهشگران محترم در سراسر کشور است. این پنجاه و سومین گونه کشف شده توسط این مرکز است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه