English

آغاز رقابت برای رصد ۱۱۰ جرم آسمانی از فردا/عکاسی از آسمان شب

همزمان با برگزاری ماراتون مسیه تلاش برای رصد 110 جرم آسمانی فهرست مسیه از فردا آغاز می‌شود.

آغاز رقابت برای رصد 110 جرم آسمانی از فردا/عکاسی از آسمان شب

به گزارش خبرگزاری موج، اجرام مسیه (Messier objects) نام ۱۱۰ جرم غیرستاره‌ای است که توسط شارل مسیه اخترشناس فرانسوی گردآوری شد. وی این کاتالوگ را کاتالوگ سحابی‌ها و خوشه‌ها نامید و در سال ۱۷۷۱ منتشر کرد.

هدف مسیه از این اقدام جلوگیری از اشتباه رصدگران کاشف دنباله‌دارها بود. به دلیل تلاش‌هایی که وی در حوزه نجوم داشته است، گودالی در کره ماه به افتخار او نام‌گذاری شده است.

وی همچنین در سال ۱۷۵۸ هنگامی که متصدی رصدخانه نیروی دریایی در پاریس بود، دنباله‌دار هالی را رصد کرد و گزارش رصد خود را به مرکز رصد دنباله‌دارها در پاریس ارسال کرد.

به پاسداشت تلاش‌های علمی این ستاره شناس فرانسوی از سوی مجله نجوم از 15 سال قبل ماراتون مسیه برای رصد 110 جرم فهرست مسیه برگزار می‌شود و این رقابت صلح آمیز نیز امسال از فردا، پنج‌شنبه 12 اسفندماه برگزار خواهد شد.

رقابت برای رصد 110 جرم فهرست مسیه

کاظم کوکرم، مجری طرح و سردبیر ماهنامه نجوم در گفت‌وگو با ایسنا، ماراتن مسیه را قدیمی‎ترین رقابت سراسر نجومی در ایران دانست و گفت: این رقابت نجومی در سطح منجمان آماتوری از سال 1380 آغاز شد.

وی زمان برگزاری این رقابت‌ها را اسفند و فروردین ماه ذکر کرد و ادامه داد: علت انتخاب این دو زمان برای برگزاری این رقابت‌ها این است که در این دو ماه می‌توان تمام اجرام مسیه را رصد کرد.

وی اجرام مسیه را اجرامی دانست که توسط منجم فرانسوی شارل مسیه کشف شده است و ادامه داد: در ماه‌های اسفند و فروردین می‌توان در طول یک شب تمام 110 جرم نجومی لیست مسیه را رصد کرد؛ چراکه هم شب طولانی‌تر است و هم خورشید در این زمان میان اجرام مسیه قرار گرفته است.

 

فهرست مسیه که شامل 110 جرم آسمانی می‌شود

کوکرم اضافه کرد: موقعیت قرارگیری خورشید موجب می‌شود که رصدگران بتوانند راحت‌تر اجرام مسیه را رصد کنند و در تابستان این امر امکان‌پذیر نیست.

نحوه برگزاری ماراتون مسیه

وی با اشاره به جزئیات برگزاری این رقابت نجومی توضیح داد:  در این رقابت معمولا منجمان زبده که قادر هستند با استفاده از تلسکوپ کهکشان‌ها، سحابی‌ها و خوشه‌های ستاره‌ای را رصد کنند، شرکت می‌کنند.

کوکرم با تاکید بر این‌که برگزاری رقابت مسیه موجب شده است تا تعداد زیادی از دانش‌آموزان و دانشجویان مهارت زیادی برای کار با تلسکوپ و دوربین‌های دوچشمی پیدا کنند، خاطرنشان کرد: این امر موجب شده است که در مسایلی چون رؤیت هلال ماه مهارت زیادی ایجاد شود، ضمن آنکه دانش منجمان در حوزه نجوم رصدی ارتقاء یابد.

وی با تاکید بر اینکه رقابت‌ مسیه از ابتدای شب آغاز می‌شود، یادآور شد: با تاریک شدن هوا این ماراتون آغاز می‌شود و تا صبحگاه روز بعد ادامه دارد و در این مدت تنها دو زمان برای استراحت شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است.

این محقق نجومی اظهار کرد: هر شرکت کننده‌ای که بتواند با تلسکوپ خود جرمی از لیست مسیه را پیدا کند، به یک نفر از داوران اعلام می‌کند و در صورت تایید صحت رصد، امتیازی برای فرد شرکت کننده منظور خواهد شد.

به گفته وی با پایان یافتن زمان ماراتون، امتیازات هر فرد محاسبه می‌شود و هر فردی که بیشترین تعداد اجرام مسیه را رصد کرده باشد، به عنوان برگزیدگان این ماراتون معرفی خواهد شد.

کوکرم با اشاره به علاقه‌مندی برخی از افراد فاقد تلسکوپ برای شرکت در این ماراتون، گفت: از این رو بخشی به نام بخش «آموزش» به ماراتون مسیه اضافه کردیم. در این بخش به افراد شرکت کننده توسط رصدگران زبده در نجوم رصدی، آموزش‌هایی ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد، تاکید کرد: برگزاری این رویداد دستمایه ساخت فیلم‌هایی چون خیلی دور خیلی نزدیک شده است؛ ضمن آنکه در قالب آن توانستیم مبانی رصدی و نجوم را به علاقه‌مندان آموزش دهیم.

عکاسی از آسمان شب

وی عکاسی از آسمان شب را از دیگر بخش‌های ماراتون مسیه ذکر کرد و گفت: در این بخش شرکت کنندگان از اجرام مسیه تصویربرداری می‌کنند و تصاویر گرفته‌شده از سوی داوران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و عکس‌های رتبه‌های اول تا سوم انتخاب خواهد شد.

زمان و مکان برگزاری رقابت نجومی

کوکرم محل برگزاری این ماراتون را قصر بهرام دانست و خاطرنشان کرد: به دلیل دور بودن این محل، در سال‌های اخیر «کمپ متین آباد» و «نیاسر» میزبان برگزاری این رقابت بوده و در سال جاری این ماراتن در روستای «قالهر» در شهرستان دلیجان استان مرکزی برگزار خواهد شد.

به گفته وی در این محل نشانه‌هایی از سنگ‌نگاره‌های چند هزار ساله وجود دارد، ضمن آنکه این محل در ارتفاعات 2 هزار و 300 متری در دامنه کوه اردهال که بلندترین قله استان مرکزی است، قرار دارد.

کوکرم آسمان این منطقه را شفاف توصیف کرد و افزود: علاوه بر آن این محل در 50 تا 60 کیلومتری محل قرارگیری رصدخانه ملی در کوه گرگشت واقع شده است.

وی زمان برگزاری این ماراتون را پنج‌شنبه، 12 اسفندماه عنوان و تصریح کرد: این رقابت در غروب روز 12 اسفندماه برگزار می‌شود و تا صبحگاه روز جمعه، 13 اسفندماه ادامه دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر