English

وقتی قیمت پیاز اشک همه را در آورد/ وعده ۱۰ روزه برای کاهش قیمت

نوسان قیمت محصولات کشاورزی به داستانی تکراری و پر از رنج برای کشاورزان و مصرف کنندگان تبدیل شده است.

وقتی قیمت پیاز اشک همه را در آورد/  وعده 10 روزه برای کاهش قیمت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، افزایش نجومی قیمت پیاز طی ماه‌های اخیر چندان جای تعجب ندارد، چراکه همه ساله عواملی نظیر نبودِ الگوی کشت مناسب و وجود واسطه‌ها در بازار چنین مشکلاتی را در بردارد.

آفتاب پیازها را در خوزستان نابود کرد

البته وزیر جهادکشاورزی بازار سیاه و کاهش تولید را دلیل اصلی نوسانات بازار می داند در حالی که یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهاراتی مبنی بر ماجرای پیازهایی که زیر آفتاب سوزان خوزستان گندید را به میان می آورد.

 عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: تولید محصولات کشاورزی تابع سطح زیر کشت سال آینده و نرخ امسال است.

وی افزود: بهار سال گذشته کشاورزان از نرخ پایین قیمت پیاز در بازار متحمل ضرر و زیان شدند که در نهایت پاییز سال گذشته برای سال 96 ترجیح دادند که کشت خود را تغییر دهند.

 پاپی زاده با اشاره به ضرورت ایجاد سامانه اطلاعات جامع کشاورزی گفت: این سامانه اطلاعات مورد نیاز در زمینه کشت و سطح زیر کشت مورد نیاز محصولات را در اختیار کشاورزان قرار می دهد که درنهایت تأثیر بسزایی در جلوگیری از ازدیاد محصول، کاهش سطح زیر کشت غیر اصولی و نوسانات قیمت دارد.

بازار سیاه قیمت ها را چندین برابر زیاد می کند

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره بازار سیاه محصولات کشاورزی بیان کرد: به طور متوسط بخش کشاورزی کمتر از 10 درصد سود برای جامعه کشاورزی ایجاد می نماید، چراکه نقش واسطه ها در بازار بسیار پررنگ است.

وی ادامه داد: واسطه ها محصولات کشاورزی را با نرخ پایین سر مزرعه از کشاورزان خریداری می نمایند و ظرف مدت 24 ساعت با 10 برابر قیمت در بازار عرضه می نمایند.

رییس اتحادیه میوه و تره‌بار اهواز نیز در این باره معتقد است کاهش تولید و عرضه پیاز دلیل مهم گرانی قیمت پیاز است و گفت: "کشاورزان در 3 سال گذشته کمتر پیاز کاشتند و عرضه در این سال‌ها کاهش پیدا کرد و این مساله دلیل افزایش قیمت پیاز است.

قیمت پیاز در وضعیت حساس نیست

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز  با بیان اینکه قیمت پیاز در وضعیت «حساس» نیست، افزود: با بررسی‌ها و تعاملاتی که با مسوولان ذی‌ربط داشتیم  برخی  نوسانات قیمتی بازار اجتناب‌ناپذیر است چرا که  علل متعددی بر این نوسانات تاثیرگذار است که  برخی از آنها در کوتاه مدت در کنترل دستگاه‌های مسوول نیست. رایزنی ها و مکاتبات ما نیز معطوف برنامه‌ریزی‌های میان مدت و بلند مدت است که نوعا تصمیمات مدیریتی است و باید جامعه کمتر دچار تنش شود.

علی اکبری  با اشاره به مکاتبات کمیسیون متبوعش با رئیس‌جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس ستاد تنظیم بازار برای کنترل قیمت‌ برخی کالاهای اساسی، گفت: تنش‌های قیمتی بازار را به طور معمول از طریق رایزنی و مکاتبه با دست‌اندرکاران اجرایی  رصد می‌کنیم و  علل نوسانات قیمتی برخی کالاهای اساسی را جویا می‌شویم. در مساله قیمت پیاز گذشت زمان و عرضه پیاز به بازار موجب کاهش  تعادل در قیمت‌ها خواهد شد.

ضرورتی برای دعوت وزیر جهاد کشاورزی به مجلس نیست

وی از پایش مستمر بازار کالاهای اساسی توسط کمیسیون کشاورزی مجلس  سخن گفت و افزود: کمیسیون به نوسانات قیمتی بازار کالاهای اساسی حساسیت دارد و از بعد نظارتی مساله را در سطوح مختلف دستگاه‌های اجرایی دنبال می‌کند اما هنوز ضرورتی برای دعوت وزیر جهادکشاورزی یا سایر مقامات مسوول به مجلس احساس نمی‌کند.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس از وجود اختلاف نظر بین ستاد تنظیم بازار و وزارت جهادکشاورزی خبر داد و افزود: ستاد تنظیم بازار متشکل از ارگان ها و دستگاه‌های مختلف به ریاست معاون اجرایی رییس جمهور است که در پاره‌ای موارد تصمیماتی اتخاذ می‌کند که با سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی که اشراف و تسلط بهتری بر بازار کالاهای اساسی دارد در تضاد است.

تا 10 روز آینده پیاز ارزان می شود

به گزارش خبرگزاری موج، این در حالیست که رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره­ بار اعلام کرد که قیمت پیاز با ورود محصول شهرستان بناب آذربایجان تا ۱۰ روز آینده ارزان می­ شود.

حسین مهاجران،افزایش قیمت سیب­ زمینی را هم مقطعی ذکر کرد و گفت: تا چند روز آینده این مشکل نیز حل خواهد شد، وضعیت تولید و عرضه پیاز به گونه­‌ای بود که در هر بازه زمانی بازار تنها به یک منطقه وابسته بود که پاسخگوی نیاز نبود اما تا ۱۰ روز آینده این محصول از مناطق مختلفی مانند بناب آذربایجان به بازار وارد می­‌شود و به زودی قیمت پیاز متعادل شده و کاهش می­‌یابد.

گرانی محصولات مختلف در بازار همچنان ادامه دارد و برای بقیه آن­ها نیز تکرار می‌­شود اما وعده‌­های ارزانی مشخص نیست چند روز، هفته و حتی چند ماه دیگر محقق خواهد شد؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه