English

شهردار باجگیران تاکید کرد

لزوم توجه به شهرهای مرزی و محروم

شهردار باجگیران اظهار کرد: با توجه به نقش بسزای شهروندان مرزنشین در حفظ امنیت کشور باید خارج از هرگونه ضوابط، توجه ویژه ای به شهرهای مرزی و محروم کشور انجام شود.

لزوم توجه به  شهرهای مرزی و محروم

به گزارش خبرگزاری موج از مشهد، علی مظفری گفت: شهرداری باجگیران به عنوان یکی قدیمی ترین شهرهای خراسان که در نقطه صفر مرزی با کشور ترکمنستان قرار دارد، از سال 1308 تاسیس شد و در روزگاران گذشته با جمعیتی حدود 12 هزار نفر از امکانات و پویایی اجتماعی و اقتصادی خاصی برخوردار بوده است.

وی افزود: به دلیل وجود گمرک در این منطقه بسیاری از مردم به فعالیتهای خدماتی  و تجاری مشغول بوده اند اما اکنون عمده فعالیت مردم شهر و روستاهای تابعه به کشاورزی و دامپروری معطوف است.

شهردار باجگیران به محدودیتهای ایجاد شده از سال 1391 در این شهر اشاره و عنوان کرد: همجواری با عشق آباد پایتخت کشور ترکمنستان و تغییر رویکردها باعث شد که با محدود شدن عبور و مرور کامیون های ترانزیت از این مرز، رونق و پویایی منطقه از بین برود و با مهاجرتهای صورت گرفته، با کاهش چشمگیر جمعیت مواجه باشیم به طوری که جمعیت ثابت شهر بر اساس آخرین سرشماری سال 95،  حدود 600 نفر ثبت شده است.

گمرک

مظفری جمعیت شناور روزانه شهر باجگیران را حدود 2 هزار نفراعلام و بیان کرد: در همین شرایط دشوار، شهرداری بنا به وظایف و رسالتهای خود؛ باید خدمات گسترده ای را در حوزه های مختلف شهری به شهروندان ارائه  دهد که این مستلزم وجود منابع مالی کافی است.

مظفری ادامه داد: شرایط فعلی و کاهش جمعیت ثابت برای شهر باجگیران بیشترین ضربه را در توزیع  اعتبارات به شهرداری وارد کرده است، چرا که به لحاظ ضوابط قانونی جمعیت یکی از شاخص های اختصاص اعتبارات در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل تاثیرات این محدودیت ها و توقف ساخت و سازها در شهر تنها کمتر از 5 درصد منابع درآمدی شهرداری از ظرفیتهای داخلی شهر تامین می شود، عنوان کرد: تلاش کرده ایم با تامین هزینه برنامه های اجرایی شهرداری از منابع دیگر به نوعی به حفظ و افزایش جمعیت در شهر مرزی باجگیران کمک کنیم.

لزوم بازنگری در قوانین شهرهای مرزی

شهردار باجگیران اظهار کرد: قطعا مسوولان باید با بازنگری در قوانین در جهت پویایی و زنده نگه داشتن شور و نشاط اجتماعی و اقتصادی در شهرهای مرزی و محروم کشور، خارج از ضوابط قانونی فعلی، نگاه ویژه تری را به این مناطق داشته باشند.

وی بر لزوم ایجاد اشتغال و زیرساختهای شهری مناسب برای جلوگیری از عدم مهاجرت مرزنشینان تاکید و عنوان کرد: قطعا حضور شهروندان در شهرهای مرزی به عنوان  بهترین حافظان امنیت کشور، موثرترین عنصر در حفاظت از منافع کشور در این حوزه خواهند بود.

مظفری با اشاره به نیاز مبرم این شهر به جایگاه سوخت، عنوان کرد: اقدامات اولیه ای توسط شهرداری برای احداث یک جایگاه سوخت در ابتدای ورودی شهر باجگیران با 50 درصد پیشرفت کار انجام شده، اما به دلیل نبود منابع مالی و عدم حضور سرمایه گذار، ادامه اجرای آن به عنوان یک خدمت مهم به شهروندان منطقه، متوقف شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل نبود این جایگاه مردم شهر باجگیران و روستاهای نزدیک به آن برای سوخت گیری اتومبیلها و ادوات کشاورزی خود حدود160کیلو متر مسیر رفت و برگشت تا قوچان طی می کنند، که نیاز داریم از شهرداری به عنوان نهادی که در جهت ارائه این خدمت، اقدام کرده است، حمایتهای لازم صورت گیرد.

استفاده از ظرفیت گمرک برای ایجاد واحدهای تولیدی

شهردار باجگیران ادامه داد: وجود گمرک و بازارچه مرزی نیز می تواند ظرفیت خوبی را برای ایجاد کارگاه ها و کارخانجات زود بازده در حوزه برخی محصولات صادراتی در باجگیران ایجاد کند که این امر باید در مواقع بروز محدودیتهای مرزی، در جهت رفع مشکلات اشتغال و اقتصاد مردم منطقه، مورد توجه مسئولان و سرمایه گذاران دولتی و حتی خصوصی قرار گیرد.

مظفری با تاکید بر اهمیت نقش سازمان همیاری در کمک به اجرای طرح ها و برنامه های حوزه شهری و اقتصادی شهرداریهای کم برخوردار و مرزی استان، بیان کرد:  این نهاد به عنوان همیار شهرداریها می تواند در کنار توجه به مسائل اقتصادی، با مطالعه و برنامه ریزی و همچنین شناسایی فرصتها و ظرفیتهای اقتصادی و سرمایه گذاری مختلف، در کنار شهرداریهای محروم قرار گرفته و با تدوین طرح های مشارکتی در جهت تقویت آنها تلاش کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر