English

تولیت آستان قدس رضوی:

جوان سیاسی و انقلابی باید زمان شناس و وظیفه‌‌دان باشد

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه هیچکدام از امامان و پیشوایان دین با مستکبران سازش نکردند، گفت: اگرچه ائمه اطهار علیهم‌السلام روش‌های متفاوتی را داشتند اما ارزش مبارزه با ظلم و استکبار همواره ثابت بوده است.

جوان سیاسی و انقلابی باید زمان شناس و وظیفه‌‌دان باشد

به گزارش خبرگزاری موج از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در همایش «جوان مؤمن انقلابی» که همزمان با سالروز شهادت امام جواد الائمه علیه‌السلام با حضور بیش از هزار نفر از نخبگان علمی مدارس سراسر کشور در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، به تبیین جایگاه و اهمیت تفکر و عمل انقلابی پرداخت و با بیان اینکه جوان سیاسی و انقلابی باید زمان شناس و وظیفه‌‌دان باشد و متناسب با اقتضائات زمان ایفای نقش کند؛ خاطرنشان کرد: اندیشه و عمل انقلابی عین تعقل، عقلانیت و خردورزی است، انقلابی گری به هیچ عنوان به معنای نگاه به منافع زودگذر نیست بلکه انقلابی گری، توجه به منافع پیش رو و نگاه به منافع بلند مدت کشور است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: متأسفانه برخی تصور می‌کنند انقلابی‌گری به معنای نگاه احساسی و توجه به منافع زودگذر است، در حالی که انقلابی بودن در درون خود تحلیل صحیح از مسائل، تعقل و عقلانیتی حسابگر را دارد.

* مراتب گوناگون جهاد

وی در ادامه به مراتب جهاد اشاره و توضیح داد: انسان اگر با دشمن بیرونی بجنگد در «جهاد اصغر» و اگر با هوای نفس و شهوات شیطانی بجنگد در «جهاد اکبر» است. جهاد اکبر انسان‌های عادی، جهاد اوسط بندگان ممتاز پروردگار است، در جهاد اوسط عشق و دلدادگی به خداوند حاکم بر تمام قوای عقلانی و شهوانی انسان می‌شود، بطوریکه همه لایه‌های زندگی انسان برخوردار از عشق و تمام سیر و سلوکش عاشقانه است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عبودیت و تدین جز عشق ورزیدن نیست، تصریح کرد: بسیاری از امور اگر از سر دلدادگی نباشند، انجامشان سخت می‌شود و این موضوع نه تنها در امور دنیوی، که در اعمال عبادی نیز مطرح است. خداوند می‌فرماید «وَ إِنَّها لَکَبیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعینَ؛ نماز سخت است، مگر برای افراد خاشع» اگر انسان خاشع شد و به عبادت عشق ورزید، آنگاه نه تنها نماز و روزه آسان می‌شود، که لذت بخش نیز خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به این جمله از امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام که فرمود «إِنَّ الجِهادَ بابٌ مِن أَبوابِ الجَنَّةِ فَتَحَهُ اللّه ُ لِخاصَّةِ أَولیائِهِ، همانا جهاد دری از درهای بهشت است که خداوند بر روی بندگان خاص خود گشوده است.» تصریح کرد: نگاه عاشقانه به جهاد باعث می‌شود دیگر سر دادن در راه خدا همانند شهید حججی‌ها، تیرباران شدن‌ها و مورد هجمه قرار گرفتن‌ها آسان شود. شهید حججی جوانی در گوشه نجف آباد بود، نام او را خداوند بلند مرتبه کرد، تا جایی که رهبر معظم انقلاب درباره ایشان گفتند «خداوند شهید حججی را همچون حجتی در مقابل چشم همگان قرار داد.»

* امام جواد علیه‌السلام تداوم بخش جریان امامت و ولایت

تولیت آستان قدس رضوی در فراز دیگری از سخنان خود به جایگاه رفیع امام جواد علیه‌السلام اشاره و خاطرنشان کرد: روزی در محضر امام رضا علیه السلام نوجوانی وارد می‌شود، حضرت می‌فرمایند «هذَا الْمَوْلُودُ الَّذی لَمْ یُولَدْ مُوْلُودٌ اَعْظَمُ بَرَکَةً عَلی شیعَتِنا مِنْهُ، این مولودی است که با برکت تر از او برای شیعه زاده نشده است.» و این جایگاه معرفتی و ولایی ممتاز امام جواد علیه‌السلام را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه امام جواد علیه‌السلام تداوم بخش جریان امامت و ولایت بودند، ابراز کرد: در دوران امام رضا علیه‌السلام جریان واقفیه سر برآورد؛ این جریان از افرادی تشکیل می‌شد که خود را شیعه و پیروی امام موسی کاظم علیه‌السلام می‌دانستند، خزانه و پول‌های شیعیان را در اختیار داشتند اما گرفتار فساد مالی شدند و از در اختیار قرار دادن اموال مؤمنان به امام بعدی که امام رضا علیه‌السلام بود، سر باز زنند.

* فساد اقتصادی منجر به فساد سیاسی و انحرافات دینی می‌شود

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: فساد اقتصادی منجر به فساد سیاسی و انحرافات دینی می‌شود که نمونه بارز آن جریان واقفیه و اندیشه واقفی گری است که پس از شهادت امام موسی کاظم علیه‌السلام رخ داد و ولایت حضرت رضا علیه‌السلام و به تبع آن امام جواد علیه‌السلام را مورد تردید و شبهه قرار داد.

وی اثبات جریان رهبری، زعامت و ولایت؛ مبارزه با ظلم و استکبار و تربیت نفوس مستعده را از اصول تمام ائمه هدی علیهم‌السلام معرفی و بیان کرد: هیچ کدام از امامان دین با ظالمان و مستکبران سازش نکردند، شاید روش‌های متفاوتی داشتند اما ارزش مبارزه با ظلم در میان تمام حضرات معصومین علیهم‌السلام ثابت بوده است. گفتمان تمام ائمه اطهار علیه‌السلام تأکید بر ولایت الهیه و مبارزه با ظلم و طاغوت بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ضدیت با استکبار را یکی از اصول مهم دین اسلام برشمرد و خاطرنشان کرد: همواره ضدیت با استکبار جزو سیره و سلوک زندگی پیشوایان دین بوده و یک گفتمان واحد میان تمام اولیای دین وجود داشته که دعوت به توحید و مبارزه با استکبار و ظلم بوده است. ضدیت با استکبار و ظلم در تمام زندگی امامان ما نقطه اساسی است.

وی با اشاره به کتاب «انسان 250 ساله از مقام معظم رهبری» خاطرنشان کرد: گفتمان، سیره و راه ائمه معصومین علیهم السلام واحد است و همانگونه که در کتاب ارزشمند مقام معظم رهبری ذکر شده است می‌توان امامان معصوم را همچون یک انسان 250 ساله دانست.

وی سیره و سلوک امام جواد علیه‌السلام را بهترین الگو زندگی برای جوانان معرفی و ابراز کرد: نسل نو و جوانان انقلاب به عنوان آینده سازان کشور در ایمان، صلابت، ایستادگی در مقابل ظلم، خودسازی و جامعه سازی قرآنی امام جواد علیه‌السلام را الگو قرار دهند.

* امام جواد(ع) مظهر جود و کرم الهی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امام جواد علیه‌السلام را مظهر جود و کرم الهی خواند و اظهار کرد: جوانان بدانند اولین شرط ایجاد کرامت و دلدادگی به خدا در انسان، تفکر و اندیشه خداخواهی و توحیدی داشتن است و شرط موفقیت در امور اخلاص و دلدادگی به خداست، آنچه شهدا را بلند آوازه و جاودانه کرده دلدادگی و اخلاص آنها بوده است.

وی با مطرح کردن این سوال که «محور اعتدال در جامعه دینی چیست؟» عنوان کرد: این که گفته می‌شود، افراط و تفریط بد و اعتدال خوب است، محور اعتدال در جامعه دینی چیست؟ خط صحیح برای اینکه یکی دچار افراط و دیگری دچار تفریط نشود کجاست؟ هر فردی با نگاه خودش نقطه مرکزی را تعریف می‎کند. تنها امام و مقتداست که می‌تواند بگوید تندرو و کندرو کیست.

تولیت آستان قدس رضوی  شاخص اعتدال در جامعه اسلامی را ولی فقیه معرفی و بیان کرد: هرکس با نگاه خود شاخص اعتدال را معرفی می‌کند، اما قرآن می‌فرماید «لا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ»، شاخص اعتدال تنظیم کردن حرکت براساس مقام ولایت است، میزان و شاخص ولی خداست.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان به اهمیت جایگاه صالح و مصلح بودن اشاره و بیان کرد: علم صائب و عمل صالح برای سعادتمندی کافی نیست، امروز باید انسان مصلح نیز باشد، راه اصلاح جامعه «کُلُکُّم راعٍ و کُلُکُّم مَسوولٌ» بودن است؛ مصلح بودن و نسبت به دیگران احساس مسوولیت داشتن بخشی جدا نشدنی از اسلام است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر