English

هم‌زمان با برگزاری آیین وقف‌نامه‌ای میلاد امام رضا(ع) اتفاق افتاد:

افتتاح پیشرفته‌ترین تالار موزه‌ای تمبر کشور در کتابخانه و موزه ملی ملک

پیشرفته‌ترین تالار موزه‌ای تمبر کشور، هم‌زمان با برگزاری آیین وقف‌نامه‌ای میلاد امام رضا(ع) و اختتامیه نهمین جشنواره فرهنگی هنری «ماه هشتم» در کتابخانه و موزه ملی ملک افتتاح شد.

افتتاح پیشرفته‌ترین تالار موزه‌ای تمبر کشور در کتابخانه و موزه ملی ملک

به گزارش خبرگزاری موج از مشهد، مجموعه‌ای منتخب شامل 500 تمبر کم‌نظیر تاریخی ایرانی و خارجی از گنجینه تمبرهای کتابخانه و موزه ملی ملک؛ موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در چیدمانی خاص و مبتکرانه در این تالار به نمایش گذاشته شده است.

آثار نفیس این تالار، مجهز به فناوری‌های نوین اطلاع‌رسانی مانند تاچ‌اسکرین و ابزارهای بی‌بدیل چندرسانه‌ای، با بهره‌گیری از سناریوی محتوایی و همچنین استانداردهای جهانی در ویترین‌های حرفه‌ای و فضایی جذاب است که به‌دست کارشناسان داخلی طراحی و ساخته شده است.

این مجموعه برگزیده دربردارنده نخستین تمبرهای تاریخ ایران، تمبرهای دوره‌های قاجار، پهلوی و جمهوری اسلامی، تمبرهای مالی، خارجی و اتحادیه جهانی پست، تمبرهای ویژه (روچاپ، اشتباه چاپ و دندانه) و پاکت و کارت پستال است که به همراه توضیحات کارشناسی به نمایش درآمده است.

تمبرهای ارزشمند این تالار مجهز به ابزارها و تکنیک‌های ‌روز با کارکرد تعامل با مخاطب، از بین افزون بر 50 هزار تمبر تاریخی موجود در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک مانند مجموعه تمبرهای گنجینه حاج حسین آقا ملک، تمبرهای اهدایی مجموعه مرحوم قوامی، مرحوم ثابتی، بانو نسرین دست‌غیب بهشتی و... انتخاب شده است.

تالار تمبرهای کتابخانه و موزه ملی ملک، روایتگر قصه‌ها و داستان‌های جذابی از تاریخ، فرهنگ و هویت ملی و جهانی از دریچه تصویرها و مُهرهای روی تمبرهاست. همچنین تجلی‌گاه هدف‌هایی مانند گسترش فضاهای نمایشگاهی و خلق شرایطی برای نمایش گنجینه‌های نادیده این موقوفه آستان قدس رضوی است.

این مجموعه نفیس در گذشته(تا پایان دهه هشتاد) به شیوه سنتی در معرض دید بازدیدکنندگان مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک قرار داشت، اما با توجه به رویکردهای جدید مؤسسه در جهت بهره‌گیری از استانداردهای نوین حرفه‌ای در برخی از تالارهای گنجینه مانند تالار تمبر، آثار آن به مخزن منتقل شد تا تالاری پیشرفته برای آن‌ها طراحی و ساخته شود.

لازم به ذکر است، آیین گشایش مجهزترین تالار موزه‌ای تمبر کشور 12 مرداد 1396 به مناسبت هشتادمین سالگرد وقف کتابخانه و موزه ملی ملک، 12 مرداد 1396، در این موقوفه فرهنگی برگزار شد. دوستداران فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی می‌توانند همه روزه جز جمعه‌ها و روزهای تعطیل رسمی، در نیمه نخست سال از ساعت 8:15 تا 16:45 (روزهای پنج‌شنبه تا ساعت 15:45)، از این تالار کتابخانه و موزه ملی ملک واقع در تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد، دیدن کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر