English

زرشناس در تحلیل گسترش جنبش جلیقه زردهای فرانسه:

نظام سرمایه داری در چرخه باطل گیر کرده/باید منتظر جنبش پابرهنگان باشیم/دو پای نولیبرال در قوه مجریه

یک پژوهشگر گفت: نظام سرمایه داری داری در چرخه باطل گیر کرده و باید منتظر جنبش پابرهنگان باشیم.

نظام سرمایه داری در چرخه باطل گیر کرده/باید منتظر جنبش پابرهنگان باشیم/دو پای نولیبرال در قوه مجریه

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، شهریار زرشناس ضمن بررسی گسترش جنبش ضد سرمایه داری در اروپا موسوم به جلیقه زردها که وارد هفته چهارم خود شده است، اظهار کرد: برای تحلیل اتفاقات امروز فرانسه باید به عقب برگشت که چه اتفاقات منجر به قدرت گیری نئولیبرال ها شد.

وی یادآور شد: نظام سرمایه داری پس از جنگ جهانی دوم موجب فقر شدید شد و تصمیم گرفت جامعه را از دو قطبی که آماده اعتراض و اعتصاب بود، خارج کند.

این عضو هیئت علمی پژوهش سرای فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین گفت: نظام سرمایه داری وارد قرن بیست و یکم شد و فقر و جنگ را برای مردم در رقابت های لیبرالیستی به ارمغان آورد.

زرشناس خاطر نشان کرد: هدف دولت های سوسیال دموکرات کاهش کمی از سود سرمایه داران و تزریق به فقرا بود به نحوی که مانع انقلاب توده های فقیر شدند و مانع مرگ فقرا شوند.

وی ضمن اشاره به نحوه قدرت گیری دیکتاتورهای معاصر بیان کرد: نظام سرمایه داری از پرتگاه سقوط با سوسیال دموکرات نجات یافت و اتفاقی که پس از ۱۹۷۵ رخ داد کاهش نرخ سود سرمایه بود و دیگر دم افزون نبود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بر این اساس صاحبان نظام سرمایه داری نگران نزولی بودن نرخ سود سرمایه گذاری شدند و به نولیبرال روی آوردند و دیگر خطر انقلاب شوروی و انقلاب های کارگری را جدی نمی گرفتند.

زرشناس افزایش سن بازنشستگی، کاهش بیمه ها و کاهش قدرت چانه زنی کارگران را از آثار ظهور نئولیبرال ها دانست و بیان کرد: پس از دهه ۷۰ جایزه نوبل به یک اقتصاد دان نولیبرال اعطاء شد و از آغاز حکومت نولیبرال ها در کمتر از یک دهه ضریب سود سرمایه داران بالا رفت.

وی افزود: از دهه ۱۹۹۰ شاهد شورش های اجتماعی در فرانسه، مونیخ، لندن، استکهلم دچار آشوب شد چرا که فاصله طبقاتی بالا رفت و مدیران نولیبرال اشرافی گرا بودند و امنیت شغلی را از افراد فرودست جامعه می گیرند.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه بیان کرد: حزب سوسیال دموکراتیک فرانسه در نگاه سرمایه داری مستأصل شدند و با قدرت رسیدن مکرون تندترین سیاست های نولیبرالیسم اجرا شد.

زرشناس با طرح این موضوع که مکرون مالیات یک درصد جامعه را کاهش و مالیات اکثر جامعه را افزایش داد تاکید کرد: نظام سرمایه داری یک نظام پوسیده است و نسخه نولیبرالی هارترین و بدترین نسخه اقتصادی موجود است و منطق پول توجیه همه امور است.

وی تصریح کرد: احساس مسئولیت اجتماعی دولت به شدت در نظام نولیبرال کاهش می یابد و سیاست مدرن در دوران مکرون تحت تاثیر نولیبرال موجب شد تا مردم سیاست خیابانی را اجرا کنند و نولیبرال ها دیگر آبرو ندارند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش مراد عنادی مجری برنانه که پرسید چقدر می توان این جنبش را به جنبش ۹۹ درصدی آمریکا مقایسه کرد، گفت: هر دو این جنبش ها ضد سرمایه داری و ضد نولیبرالیسم هستند.

زرشناس ادامه داد: جامعه فرانسه با جامعه آمریکا متفاوت است و برای مردم فرانسه بسیار سهل است که به خیابان بیایند و انقلاب کنند و فرانسوی ها سرشار از جریان های فکری هستند.

وی افزود: طبیعی است که نحوه حضور فرانسوی ها در جنبش خیابانی با آمریکا فرق کند و فرانسه در دو قدمی یک انقلاب سیاسی و عبور از مکرون قرار دارد.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: حرکت روز شنبه مکرون با آوردن ۹۰ هزار نیروی پلیس همان سیاست چماق و هویج است و روند مطالبه گری مردم افزایش یافته و علیرغم فشارها مخالفین کم نشدند.

زرشناس تاکید کرد: شاهد شکل گیری یک جنبش مردمی فاقد سرکرده هستیم و احزاب کلاسیک و سنتی از آن می ترسند و این جنبش ها در ادبیات سیاسی به جنبش های پست مدرن و بی سر هستند.

وی همچنین گفت: گاهی اعتراضات فاقد رهبر هستند و این ویژگی فقدان رهبر می تواند نقطه ضعف این جنبش برای ادامه و ساماندهی باشد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: دو شخصیت چپ و راست در فرانسه موجود است که بدنه جامعه با خستگی از چپ و راست به مکرون رای داد.

زرشناس با طرح این موضوع که مردم آمریکا به ترامپ رای دادند افزود: سرمایه داری در تنگناها باید به سمت ناسیونالیسم یا فاشیزم مدرن برود و امروز سیاست ورزی خیابانی مردم شانس لوپن را در نظام سرمایه داری فرانسه بیشتر می کند.

وی ترامپ را نولیبرال دانست و گفت: فرق ترامپ و مکرون در این است که ترامپ از افول آمریکا با رویکردهای موج جهانی سازی جلوگیری می کند و منافع خود را پیش می برد و ترامپ با جنبش مردم همراه نیست و به دنبال یک شریک است تا اهداف خود را محقق کند.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه اتحادیه اروپا را یک بنای ناپایدار معرفی و یادآور شد:  علت اصلی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا اقتصاد است و مسئله اصلی حدف سرمایه داران است و این اتحادیه آینده مبهمی دارد.

زرشناس افزود: ترامپ نماینده نولیبرالیسم و نظام سرمایه داری است اما نظام سرمایه داری از نفس افتاده است و فکر می کنم نسخه نولیبرال به موزه پیوسته و پایه های نظام سرمایه داری را متزلزل می کند.

وی اقتصاد را ریشه جنبش ها عنوان کرد و گفت: قدرت های امپریالیستی با جامعه در تضاد هستند و این نظام ظالمانه در داخل هم دچار تضاد و واگرایی است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: باید منتظر باشیم جنبش های پابرهنگان نظام سرمایه داری را به زیر بکشند همانطور که امام خمینی پیش بینی کرده بود.

زرشناس تصریح کرد: نظام سرمایه داری در یک چرخش باطل گیر افتاده و این تضاد منافع سرمایه داری و نزول سود سرمایه است که همواره با تشدید فقر و افزایش نارضایتی همراه است و جلب رضایت مردم نتیجه اش کاهش سود سرمایه گذاری بوده است.

وی بیان کرد: هر جا نولیبرال به قدرت رسیده عدالت اجتماعی را از میان برده و نوع نگاه نولیبرالی در قوه مجریه و مقننه ما نفوذ داشته و در حوزه اقتصاد موجب شده تصمیم های ارزی و در بانک مرکزی و قوانین مربوطه را این نفوذ مشهود است.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه همچنین گفت: درست است که اقتصاد ما دولتی است اما تفکر و نتیجه تاثیر سیاست های نولیبرالی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه