English

ایجاد راه حلی برای مشکل خرید انرژی عراق از ایران توسط آمریکا

سرکنسول آمریکا در بصره با بیان اینکه آمریکا به خوبی می داند که کشور عراق در زمینه تولید صنعت به انرژی ایران وابسته است ازبررسی و ایجاد راه حل آمریکا برای مشکل خرید انرژی عراق از ایران خبر داد.

 ایجاد راه حلی برای مشکل خرید انرژی عراق از ایران توسط آمریکا

به گزارش خبرگزاری موج  وبه نقل از پایگاه خبری بغداد پست، تیمی دویس، سرکنسول آمریکا در بصره در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد که آمریکا بعد از اعمال دور دوم تحریم ها علیه ایران درحال بررسی و ایجاد راه حل برای مشکل خرید انرژی عراق از ایران است.

وی افزود: آمریکا به خوبی می داند که کشور عراق در زمینه تولید صنعت بر انرژی ایران تکیه دارد . کنسولگری آمریکا به دلیل اهمیت دادن به آینده صنعت عراق گفت‌وگوهایش با مقامات آمریکایی و شرکایش در بغداد را ادامه خواهد داد تا به یک راه حل برسد.

براساس این گزارش، عراق سالانه 1300 مگاوات برق و همچنین گاز از ایران وارد می‌کند و این واردات برای عراق ضروری است.

پیش از این نیز برخی شخصیت‌های عراقی به عادل عبدالمهدی، نخست وزیر جدید عراق پیشنهاد دادند تا به واشنگتن برود و با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار  و از بروز فاجعه برای عراق بعد از پایان مهلت 45 روزه آمریکا به عراق برای وارد کردن برق از ایران جلوگیری کند.

براساس این گزارش یک منبع عراقی گفته است که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق با جدیت تلاش می کند تا با ترامپ دیدار کند و از او معافیتی ویژه برای وارد کردن برق و گاز از ایران بگیرد.

این منبع افزود: عادل عبدالمهدی یک گفت وگوی طولانی با داگلاس سیلیمان، سفیر واشنگتن در بغداد داشته است و به او اعلام کرده است که در این زمان کوتاه نمی توانیم جایگزینی برای برق و گاز ایرانی پیدا کنیم و عراق پس از پایان مهلت 45 روزه وارد یک فاجعه حقیقی خواهد شد.

این منبع در ادامه می گوید: عادل عبدالمهدی برای گفت‌وگو با آمریکا و به دست آوردن معافیت از تحریم های آمریکا علیه ایران در رابطه با برق و گاز تلاش های فراوانی کرده است اما تلاش های نخست وزیر عراق به بن بست رسیده است و اکنون تنها راه آن سفر به واشنگتن و دریافت معافیت ویژه است.

همچنین برهم صالح، رئیس جمهور عراق اعلام کرده است:نمی‌خواهیم که تحریم‌های آمریکا علیه ایران به عراق آسیب برسانند. ما همواره درحال گفت‌وگو با آمریکا هستیم و شرایط ویژه عراق در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران باید ملاحظه شود . ما درحال میانجیگری میان ایران و آمریکا نیستیم و نمی‌خواهیم وارد هیچ محوری بشویم و منفعت ما در این است که عراق اولویت باشد.

از سوی دیگر ایاد علاوی ، رئیس ائتلاف الوطنیه عراق اعلام کرده بود که نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل ارسال کرده است و از او خواسته است که خاص بودن روابط ایران و عراق در رابطه با تحریم‌های آمریکا علیه ایران درنظر گرفته شود. در این پیام از دبیرکل سازمان ملل خواستم که نشستی مشترک میان مسئولان سازمان ملل و مسولان عراقی و ایرانی در رابطه با معاف کردن عراق از تحریم ها برگزار کند.تحریم های آمریکا علیه ایران تاثیرات زیادی روی عراق خواهد گذاشت و لازم است در رابطه با این مساله با آرامش و تفاهم برخورد شود. حمله نظامی به ایران و یا تحمیل تحریم علیه ملت آنرا نمی پذیریم و عراق آمادگی میانجیگری میان ایران و آمریکا را دارد.

براساس این گزارش ، در جریان بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران تعدادی از شرکت‌ها و موسسات، افراد و گروه‌های جدیدی نیز مورد تحریم قرار گرفتند.  در این لیست که به ادعای دولت آمریکا علیه دولت ایران است اما در واقع تاثیر مستقیم آن بر مردم بوده و نیازهای اصلی آنها را هدف قرار داده است  ۵۰ بانک و زیرمجموعه‌های آنها مورد تحریم قرار گرفتند. همچنین در این تحریم‌ها خطوط کشتیرانی ایران و هواپیمایی جمهوری اسلامی نیز به چشم می‌خورد.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا در ۱۴ آبان ۱۳۹۷ خواهان اقدام دسته‌جمعی سازمان ملل متحد و اعضای جامعه بین‌المللی در مقابله با این تحریم‌ها شد.

از سوی دیگر، سفارت آمریکا در بغداد اخیرا در ویدیویی که در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد، اعلام کرد: آمریکا به عراق یک معافیت موقتی به مدت ۴۵ روز برای ادامه خرید گاز طبیعی و برق از ایران داده است. این معافیت به عراق فرصت می دهد به سوی استقلال انرژی گام بردارد.

مقامات بانک مرکزی عراق در ماه اوت اعلام کرده بودند اقتصاد این کشور ارتباط نزدیکی با ایران دارد به همین دلیل بغداد از واشنگتن درخواست خواهد کرد از برخی از تحریم‌هایش معافیت بگیرد.

معافیت موقتی فعلی به شرطی داده شده است که عراق برای واردات از ایران، به دلار آمریکا پول پرداخت نکند.

پیش از این دو مقام دولتی عراق که به‌دلیل محرمانه بودن موضوع، مایل نبودند نامشان فاش شود به بلومبرگ گفته بودند عراق هم‌چنان گاز طبیعی و برق از ایران وارد می‌کند و یک حساب بانکی برای پرداخت پول واردات ایران به دینار ایجاد کرده است.

براساس این گزارش، دولت ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه برای مدتی محدود اجازه دارند که به واردات نفت ایران ادامه دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه