English

سیا به ترکیه اطلاعی داد؛

ولیعهد سعودی مسوول قتل جمال خاشقجی است

سیا رسما چند روز قبل نتایج دست یافته خود مبنی بر اینکه ولیعهد سعودی مسوول قتل جمال خاشقجی است را به طرف ترکیه‌ای اطلاع داده است.

ولیعهد سعودی مسوول قتل جمال خاشقجی است

به گزارش خبرگزاری موج، یک منبع ترکیه‌ای به الجزیره اعلام کرد، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) رسما چند روز قبل نتایج دست یافته خود مبنی بر اینکه ولیعهد سعودی مسؤول قتل جمال خاشقجی است را به طرف ترکیه‌ای اطلاع داده است.

این منبع ترکیه‌ای‌برجسته پیشتر به سایت میدل ایست آی گفته بود، زمانی که جینا هاسپل، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در ۲۳ اکتبر جهت انجام رایزنی درباره پرونده جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی به ترکیه رفت تیمی ۳۵ نفره با خود برد که در میان آنها کارشناسانی در زمینه رمزگشایی از نوارهای صوتی ضبط شده، کارشناسان زبان شناسی و افرادی آشنا به گویش عربستانی بودند که می‌توانستند به خوبی کیفیت نوارهای صوتی ضبط شده را بررسی کنند.

با استناد به اظهارات ناظران ترکیه‌ای، آنچه سی‌آی ای به آن دست یافته با روایت ترکیه درباره جنایت همخوانی دارد و موضع ترکیه در صحنه جهانی را پشتیبانی می‌کند.

از سوی دیگر، برهان کوراوغلو، استاد روابط بین‌الملل ترکیه گفت: ترکیه‌ای‌ها می‌خواهند موضع صریح دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در قضیه خاشقجی را بدانند و به نظر می‌رسد برخی ارگان‌های آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که تاخیر در این موضوع به خود آمریکا ضرر خواهد رساند.

ادریس قارداش،‌ خبرنگار ترکیه‌ای نیز تصریح کرد، آوردن اسم محمد بن سلمان از سوی سازمان سیا امری مثبت برای ترکیه است هر چند هیچ مقام ترکیه‌ای اسم محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را مستقیما نیاورده اما ذکر اسم او از سوی هم‌پیمانان آمریکایی ترکیه عملکرد آنکارا را سهولت بخشیده و موضع آن را در فضای بین‌الملل تقویت می‌کند چراکه این اطلاعات را سازمان سیا گفته نه سازمان اطلاعات ترکیه.

روزنامه واشنگتن پست اولین رسانه آمریکایی است که از خلاصه نتایج محقق شده برای سازمان سیا پرده برداشته و آورده است، سازمان مذکور به اطلاعات متعددی دست یافته از جمله تماسی که خالد بن سلمان، برادر محمد بن سلمان و سفیر عربستان در آمریکا با خاشقجی داشته و از او خواسته برای گرفتن مدارک لازم به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کند و به او اطمینان داده که جانش امن خواهد بود.

طبق گفته منابع آگاه به این تماس مذکور، روشن نیست آیا خالد به درخواست ولیعهد این تماس تلفنی را برقرار کرده است یا نه.

این روزنامه به نقل از این منابع نوشت: اطلاعات و نتایج محقق شده برای سیا براساس ارزیابی آن در خصوص نقش ولیعهد است که حاکم دوفاکتو و مشرف به همه مسائل هر چند جزئی در عربستان است.

البته دونالد ترامپ به رغم یافته‌های سازمان سیا همچنان معتقد است هنوز زود است محمد بن سلمان را متهم به قتل خاشقجی کند.

خبرگزاری بلومبرگ نیز گزارش داده است، ترامپ با وزیر خارجه آمریکا و رئیس سازمان سیا درباره پرونده خاشقجی صحبت خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی