English

رای الیوم:

آمریکا از این می ترسد که گذر زمان به نفعش نباشد

رای الیوم نوشت: خروج رئیس جمهور آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته ای میان برد که سال 1987 بین روسیه و آمریکا امضا شد اقدام تنش زای جدیدی است.

آمریکا از این می ترسد که گذر زمان به نفعش نباشد

به گزارش خبرگزاری موج، روزنامه اینترنتی رای الیوم در سرمقاله خود آورده است خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته ای میان برد که سال 1987 بین روسیه و آمریکا امضا شد اقدام تنش زای جدیدی است که غیر از روسیه به عنوان امضا کننده آن، چین را هم که هرگز این پیمان را امضا نکرده است هدف قرار می دهد.

این اقدام ترامپ ممکن است به رقابت تسلیحاتی در زمینه موشک های هسته ای و بالستیک منجر شود به چند علت: نخست، او احساس می کند روسیه این پیمان را نقض کرده و کلاهک های هسته ای و موشک های بالستیک با برد 500 تا 2500 کیلومتر را توسعه داده که البته روسیه این اتهام را رد کرده است. دوم، او می خواهد از مسئولیت این پیمان خلاص شود و به توسعه موشک های بالستیک جدید با بردهای بیشتر اقدام کند. سوم: ترامپ در تلاش برای از سرگیری مذاکرات برای رسیدن به پیمان جدیدی است که چین هم آن را امضا کند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا به مسکو رفت و به مسئولان روس درباره این قصد و نیت کشورش اطلاع رسانی کرد. همین امر روس‌ها را عصبانی کرد و آنان برگزاری نشستی بین روسای جمهور آمریکا و روسیه در پاریس برای روز یازدهم نوامبر آینده را خواستار شدند.

ترامپ از اسلحه راهبردی و بسیار پیشرفته روسیه که کم کم از همتایان آمریکایی خود سبقت می گیرد احساس نگرانی می کند همچنان که از چین به عنوان رقیب راهبردی جدید نیز نگران است که نه تنها برای به دست گرفتن زمام امور در آسیا تلاش می کند بلکه هدفش سیطره بر کل جهان است.

درگیری آمریکا و چین این روزها به شکلی آشکار در حال افزایش است. این نبرد از زمانی آغاز شد که شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین رویای کشورش را تبدیل شدن به ابرقدرت اقتصادی، نظامی و سیاسی اعلام کرد.

چینی ها می گویند آمریکا که کشور آنها را به نقض حقوق بشر متهم می کند کشوری دو رو است زیرا هرگونه اشتباهی مرتکب می شود و چین را به انجام آن اشتباهات متهم می کند. آنها در این زمینه به حمله آمریکا به عراق و دخالت در لیبی و حمایت از رژیم های دیکتاتوری در چهارگوشه جهان اشاره می کنند.

آمریکا از این می ترسد که گذر زمان به نفعش نباشد بلکه به نفع چین باشد از این رو همه اقدامات ممکن را برای جلوگیری از پیشرفت این کشور انجام می دهد. میزان رشد اقتصادی چین اکنون دوبرابر آمریکاست و پکن چندین میلیارد دلار در طرح های هوش مصنوعی و فناوری جدید سرمایه گذاری کرده است.

ترامپ به سرگرمی خود در لغو توافقنامه ها و پیمان ها و تهدید امنیت و ثبات جهانیان و از سرگیری جنگ سرد ادامه می دهد اما این بار به شکلی خطرناک تر. اکنون آمریکا از پیمان موشک های هسته ای میان برد خارج می شود. این مرد جهان را به سمت پرتگاه می برد و کنفرانس امنیتی مونیخ که اوایل سال جاری برگزار شد نخستین زنگ هشدار را برای ماجراجویی های سبک سرانه او به صدا درآورد از این رو باید با اتحاد او را از مقامش کنار بزنند قبل از این که فاجعه قرن رخ دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی