English

در راستای کمک های واشنگتن به عربستن مطرح شد

تحقیر پادشاه عربستان از سوی ترامپ

​رئیس جمهوری آمریکا در طول یک هفته گذشته، برای دومین بار کمک‌های واشنگتن به عربستان سعودی را به پادشاه این کشور یادآوری کرد و با این کار او را تحقیر کرد.

تحقیر پادشاه عربستان از سوی ترامپ

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از رویترز، دونالد ترامپ در طول هفته ایکه گذشت کمک ها و حمایت های آمریکا به عربستان را به پادشاه این کشور یادآوری و او را با این کار تحقیر کرد. ترامپ می‌گوید به سلمان بن عبدالعزیز گفته است بدون حمایت آمریکا حتی دو هفته هم نمی‌تواند در قدرت بماند.

ترامپ که این اظهارات را در جمع طرفدارانش در ایالت می‌سی‌سی‌پی ایراد می‌کرد؛ گفت: ما از عربستان سعودی محافظت می‌کنیم. می‌گویید آنها ثروتمند هستند. من هم ملک سلمان را دوست دارم. اما گفتم «شاه، ما از شما حفاظت می‌کنیم. بدون ما ۲ هفته هم دوام نمی‌آوری. باید هزینه آن را بپردازید».

البته ترامپ به اینکه چه زمانی این صحبت را مطرح کرده است، اشاره‌ای نکرد.

این درحالی است که ترامپ پیشتر نیز به دلیل نارضایتی از بهای نفت، عربستان را به باد انتقاد گرفته بود.

وی در سخنرانی که هفته گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل داشت، اعضای اوپک را به سرکیسه کردن بقیه کشورهای جهان متهم کرده و گفته بود: ما از خیلی از این کشورها به خاطر هیچ دفاع می‌کنیم و بعد آنها با بالا بردن قیمت نفت از ما سو استفاده می‌کنند.

ترامپ روز شنبه نیز با پادشاه سعودی تماس گرفت تا با وی درباره قیمت نفت گفتگو کند.

بر اساس اعلام منابع عربستانی، این تماس تلفنی در آخرین ساعات شب و با هدف حفظ روند ارائه نفت در بازارهای جهانی و ثبات آن انجام شده است.

این درحالی است که ترامپ پیشتر نیز در سخنرانی که در ایالت ویرجینیا داشت، اظهارات مشابهی را ایراد کرده و گفته بود: تلفنی با ملک سلمان صحبت کردم. گفتم که شما تریلیون ها دلار پول دارید. کسی چه می داند که بدون ما چه اتفاقی خواهد افتاد. شاید شما دیگر نتوانید هواپیماها را حفظ کنید. می دانی چرا؟ چون به آنها حمله می شود. آنها با ما کاملا ایمن هستند. اما آنچه را باید به دست آوریم به دست نمی آوریم.

ترامپ افزود: ما به ارتش آنها سوبسید می دهیم. گفتم بگذار سوالی بپرسم. چرا ما به ارتش شما سوبسید می دهیم. اگر کشوری دچار مشکلات عمیق یا در خطر باشد، مساله چیز دیگری است چیز وحشتناکی که می تواند چیز زشتی هم باشد و میلیون ها نفر کشته شوند. اما وقتی کشورهای ثروتمندی مانند ژاپن و کره جنوبی را دارید چرا ما باید به ارتش سوبسید بدهیم. مشکل این است که هیچ کسی در این باره سوال نمی کند.

رئیس جمهوری آمریکا به عنوان یک فرد تاجر مسلک و نه یک سیاستمدار از زمان روی کار آمدنش، همواره به عربستان سعودی به چشم یک «گاو شیرده» نگریسته است، ترامپ به خوبی از اهداف سعودی ها برای سروری در منطقه آگاهی دارد و به بهانه کمک به آنها برای تحقق هدفشان، مدام در حال باج گرفتن از آنها (دوشیدن شیر) است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه