English

در جریان حملات موشکی به "لاذقیه" و پاسخ پدافندی سوری

هواپیمای نظامی روس ناپدید شد

​در جریان حملات موشکی به سه نقطه در لاذقیه، این شهر واقع در منطقه ساحل سوریه در غرب این کشور و زادگاه بشار اسد یک هواپیمای نظامی روس از صفحه رادار وزارت دفاع روسیه محو شد.

هواپیمای نظامی روس ناپدید شد

به گزارش خبرگزاری موج، به نقل از خبرگزاری سانا، هواپیمای نظامی روس​در جریان حملات موشکی به سه نقطه در لاذقیه، این شهر واقع در منطقه ساحل سوریه در غرب این کشور و زادگاه بشار اسد از رادار وزارت دفاع روسیه محو شد. این در حالی است که دیده بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان اعلام کرده این حملات موشکی احتمالا کار اسرائیل باشند، نظام سوریه نیز آمریکا را مسؤول حملات دانسته است. از طرفی خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز تاکید کرد، سامانه‌های پدافند هوایی سوریه این حملات را ناکام گذاشته و چندین موشک طرف متخاصم را رهگیری و ساقط کردند.

در تحولی کم‌سابقه مواضعی در منطقه ساحل سوریه خاستگاه طایفه علوی که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه وابسته به این طایفه است، در معرض حملات موشکی "نادری" قرار گرفت که تهدیدی علیه پایگاه هوایی حمیمیم و پایگاه دریایی طرطوس بوده که روسیه در آن دو مستقر است.

منابع مطلع احتمال می‌دهند، موشک‌های اسرائیل عامل حملات باشند و گفته‌اند، این یک هشدار به نظام سوریه بوده که به طور جدی از حضور ایران در این کشور بکاهد.

طی سال‌هایی که سوریه شاهد بحران بوده منطقه ساحل به دور از هرگونه حمله و ناامنی به زندگی ادامه داده و به همین دلیل روسیه این منطقه را برای دو پایگاه نظامی خود در نظر گرفت.

یک منبع نظامی سوری گفت، سامانه‌های دفاع هوایی سوریه موشک‌هایی را که از سمت دریا به طرف شهر لاذقیه شلیک شده بودند، رهگیری و تعدادی را قبل از رسیدن به اهداف‌شان ساقط کردند.

کفته شده در این حملات دو تن کشته شده‌اند.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد، سامانه‌های دفاع هوایی سوریه موشک‌ها و پهپادهایی را که حومه لاذقیه را هدف قرار داده بودند رهگیری و اجسام مشکوکی را در ساحل سوریه ساقط کردند.

این منبع گفت: احتمال می‌رود این حمله که چندین تاسیسات صنعتی را هدف گرفته از سوی آمریکا باشد.

خبرگزاری آلمان در این باره به نقل از منابع سوری در لاذقیه آورده است، سه منطقه در معرض حمله هوایی قرار گرفت یکی ایستگاه پمپ گاز در ورودی شرقی لاذقیه، دیگری موسسه تکنولوژی در نزدیکی منطقه سامیه در شرق لاذقیه و سومی مرکز تحقیقات علمی در نزدیکی دانشگاه تشرین در اطراف لاذقیه بوده است.

دیده بان حقوق بشر سوریه نیز گفته است، صدای انفجارهای مهیبی که ناشی از حملات موشکی به انبار تسلیحاتی موجود در داخل موسسه صنایع تکنولوژیکی وابسته به نظام سوریه در حومه شرقی لاذقیه بوده، شنیده شده‌ است.

شاهدان عینی در این باره اظهار داشتند، ساکنان منطقه‌ واقع شده در سمت لبنان در مرزهای سوریه شاهد حضور جنگنده‌هایی در حریم هوایی مناطق‌شان بودند.

جنگنده‌های اسرائیلی تاکنون سلسله حملاتی را به سوریه از حریم هوایی لبنان داشته‌اند و اخیرا نتانیاهو بار دیگر تهدید کرد که همچنان مانع از رسیدن تجهیزات به دشمنانش در سوریه می‌شود. در واقع این حمله دو روز بعد از حمله موشکی اسرائیل به اطراف فرودگاه بین‌المللی دمشق انجام گرفت.

شاهدان عینی همچنین از شنیده شدن صدای انفجارها و شلیک موشک‌های سامانه‌های دفاع هوایی در حومه لاذقیه خبر دادند، این در حالی است که سانا اخبار منتشر شده از سوی برخی شبکه‌ها مبنی بر هدف گرفتن پالایشگاه "بانیاس" را تکذیب کرد.

اما نکته جالب این است که مشخص نیست این حمله از سوی چه طرفی بوده است. در حالی که منبع نظامی سوریه آمریکا را پشت حمله دانسته، شون رابرتسون، سخنگوی پنتاگون گفته، آمریکا هیچ حمله‌ای به مواضع سوریه نداشته است.

رابرتسون به صدای آمریکا تاکید کرد: می‌توانم به صراحت بگویم که حمله کار ما نبود.

به گزارش رویترز، در و اکنش به انتشار خبر این حمله، سخنگوی ارتس رژیم صهیونیستی اعلام کرد، اسرائیل هیچ گونه نظری درباره گزارش‌های خارجی نمی‌دهد.

سرنوشت هواپیمای روسی که در جریان پروازش بر فراز حریم هوایی دریای مدیترانه از صفحه رادارهای وزارت دفاع روسیه خارج شده همچنان مبهم است.

وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه سرنوشت سرنشینان هواپیمای روسی نامشخص است و پایگاه حمیمیم روند جستجو و نجات آنها را شروع کرده، تاکید کرد که شلیک موشک‌هایی را از ناوچه فرانسوی در دریای مدیترانه رصد کرده است.

وزارت دفاع روسیه ادامه داد: رادارهای نیروهای هوایی روسیه شلیک موشک‌هایی از یک ناوچه فرانسوی در دریای مدیترانه را شب گذشته مصادف با ۱۷ سپتامبر رصد کردند.

وزارت دفاع روسیه افزود، ناوچه فرانسوی "اوریون" موشک‌هایی را زمانی که چهار جنگنده اسرائیلی لاذقیه را هدف قرار می‌دادند شلیک کرده است.

به گزارش وزارت دفاع روسیه در این حین ارتباط راداری پایگاه حمیمیم با هواپیمای"ایل ۲۰" روسیه که در آن ۱۴ نظامی روس بودند، قطع شد.

وزارت دفاع روسیه افزود، این هواپیما در جریان بازگشت به پایگاه هوایی حمیمیم بر فراز دریای مدیترانه و در فاصله ۳۵ کیلومتری از سواحل سوریه بود که از صفحه رادارهای پایگاه حمیمیم ناپدید شد.

این در حالی است که مسؤول آمریکایی مدعی است، به تصور آمریکا سامانه‌های دفاع هوایی سوریه غیرعمد هواپیمای نظامی روسیه را که رسانه‌های رسمی روسی معتقدند در فراز حریم هوایی مدیترانه ناپدید شده، ساقط کرده‌اند.

این مسؤول مدعی است، دولت آمریکا معتقد است سامانه‌های دفاع هوایی سوریه این هواپیمای روسی را به اشتباه در جریان رهگیری موشک‌های اسرائیلی ساقط کرده‌اند.

سی‌ان‌ان: روسیه احتمالا اطلاعات درباره هواپیمای ناپدید شده را به واشنگتن داده است

شبکه س‌ان‌ان گزارش داد، مسکو احتمالا ارتش آمریکا را در جریان اطلاعات و جزئیات درباره هواپیمای ناپدید شده روسی در نزدیکی سواحل سوریه قرار داده است. 

این شبکه به نقل از یک منبع در وزارت دفاع آمریکا آورده است، واشنگتن از کشور دیگری اطلاعات درباره نوع هواپیما و جزئیات حادثه به دست آورده و منبع کشوری که این اطلاعات را داده مشخص نیست اما اشاره شده که روسیه تنها بیانیه‌های مفصل درباره هواپیمای مذکور را در اختیار دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه