English

برنامه کنگره برای مقابله با شرکت هایی که تحریم های ایران را دور می زنند

کنگره آمریکا در پی راه هایی برای مقابله با دور زدن تحریم های ایران توسط شرکت های اروپایی است.

برنامه کنگره برای مقابله با شرکت هایی که تحریم های ایران را دور می زنند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از نشریه «ویکلی‌استاندارد»، سندی در کنگره آمریکا توزیع شده است که در آن به راه های جلوگیری از دور زدن تحریم های این کشور از سوی شرکت ها و دولت های اروپایی پرداخته شده است.

ویکلی‌استاندارد نوشته نمایندگان کنگره آمریکا بعد از اقدام رئیس‌جمهور این کشور در خروج از توافق هسته‌ای آماده تقابل با کشورهای اروپایی به دلیل تمایل به ادامه تجارت با ایران هستند. 

دفاتر کار چندین نفر از نمایندگان کنگره در حال کار بر روی سندی هستند که در آن هفت گام برای جلوگیری از تلاش‌های کشورهای اروپایی جهت دور زدن تحریم‌های آمریکا مشخص شده‌اند. این سند به رویت ویکلی‌استاندارد رسیده است.

«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت بعد از خروج آمریکا از برجام، تحریم‌ها علیه ایران «فوراً» احیا خواهند شد.

به نوشته ویکلی‌استاندارد پیش‌نویس یادداشتی که در کنگره توزیع می‌شود توسط «ریچارد گلدبرگ»، از مشاوران ارشد یک سازمان جنگ نرم آمریکایی به نام «بنیاد دفاع از دموکراسی» تهیه شده است. در این یادداشت پیشنهاد شده سیاست‌گذاران آمریکایی قاطعانه به اروپا درباره احتمال توسل به هر گونه اقدام علیه تحریم‌های آمریکا هشدار بدهند. 

«گلدبرگ» که از منتقدان برجام و حامی براندازی نظام حاکم ایران است نوشته است: «برای طرف‌های اروپایی این را روشن کنید که هر گونه اقدام آنها برای پاسخ دادن به احیای تحریم‌های آمریکا از طریق تعرفه‌ها بر مذاکرات جاری در زمینه تعرفه‌های فلزات اثر منفی خواهند داشت.»

در این یادداشت همچنین آمده است: «پیام باید این باشد: مذاکرات تجاری را از موضوع تحریم‌های ایران جدا نگاه دارید- در هم آمیختن این دو موضوع، تبعات زیان‌باری برای اروپا به همراه خواهد داشت.»

فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک روز سه‌شنبه تأکید کردند علی‌رغم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران در این توافق باقی خواهند ماند. برخی مقام‌های اروپایی گفته‌اند قصد دارند از شرکت‌هایشان در برابر آثار تحریم‌های برون‌مرزی آمریکا محافظت کنند.

دستیار یکی از نمایندگان ارشد جمهوری‌خواه بعد از ارزیابی سند «گلدبرگ» گفت پیش‌بینی می‌کند اروپا در نهایت از تحریم‌های آمریکا تبعیت کند. او گفت: «اروپایی‌ها مانعی در برابر تلاش ترامپ برای احیای تحریم‌ها ایجاد نخواهند کرد و آنها بعد از از سرگیری تحریم‌ها از آنها تبعیت خواهند کرد.»

او گفت: «آمریکا از اهرم فشار بسیار فراگیر برخوردار است و اقتصاد ایران هم چندان قابل توجه نیست.»

«گلدبرگ» در مصاحبه با ویکلی‌استاندارد ارزیابی مشابهی ارائه کرد. او بر ضرورت جلب همکاری یک سامانه پیام‌رسان مالی موسوم به «سوئیفت» که روزانه میلیون‌ها دلار نقل و انتقال وجه میان بانک‌ها و سایر نهادهای مالی در سراسر جهان را تسهیل می‌کند، تأکید کرد. 

او گفت: «دیپلمات‌های اروپایی در محافل غیرعلنی در نهایت اذعان می‌کنند که شرکت‌های آنها کاملاً از تحریم‌های آمریکا تبعیت خواهند کرد. لازم است ما فشار خودمان را روی سوئیفت متمرکز کنیم تا طبق قوانین آمریکا ارتباط با بانک‌های ایرانی را قطع کنیم.»

«گلدبرگ» در سند جدید توصیه کرده به تمامی اعضای هیئت رئیسه سوئیفت یادآوری شود که در صورت عدم تبعیت از احیای تحریم‌ها و عدم قطع ارتباط با بانک‌های تحت تحریم، از جمله بانک مرکزی ایران مشمول تحریم خواهند شد.»

در این سند همچنین پیشنهاد شده ماهیت پیچیده تحریم‌های بازگشتی علیه ایران به دولت‌های اروپایی یادآوری شود. از جمله، بایستی به آنها هشدار داده شود «تحریم‌های مالی آمریکا تمامی موسسات مالی خارجی، اعم از بانک‌های مرکزی یا بانک‌های تحت تملک یا کنترل دولت‌های خارجی را شامل می‌شود.»

در ادامه این توصیه‌ها آمده است: «کشورهایی که به دنبال تغییر دادن مسیر تراکنش‌های مالی از موسسات خصوصی به بانک‌های مرکزی باشند، نظام‌های مالی خودشان را در معرض خطری جدی قرار می‌دهند.»

یک توصیه دیگر این است: «به شرکت‌های بیمه یا بیمه اتکایی گفته شود تأمین خدمات بیمه یا پذیره‌نویسی برای پروژه‌ها مرتبط با ایران، آنها را در معرض خطر جدی نقض تحریم‌های آمریکا قرار می‌دهد.»

آمریکا پس از خروج از برجام اعلام کرد تحریم های تعلیق شده علیه ایران را احیا می کند. پیش از امضا برجام هم در نتیجه تحریم های این کشور، شرکت و بانک هایی که درصدد دور زدن تحریم های ایران برمی آمدند از سوی کاخ سفید با جریمه های سنگینی روبرو می شدند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه