English

کارشناس مسائل لبنان در گفتگو با موج:

شانس گروه ۸ مارس برای کسب اکثریت پارلمان بیشتر است/شاهد استحکام موقعیت محور مقاومت در لبنان خواهیم بود

نعیمی با اشاره به یکپارچگی گروه 8 مارس در مقابل اختلاف و عدم انسجام طیف غرب گرا و متمایل به عربستان گفت: پیروزی 8 مارس در انتخابات محتمل تر است که در این صورت موقعیت محور مقاومت در لبنان از استحکام بیشتری برخوردار می شود.

شانس گروه 8 مارس برای کسب اکثریت پارلمان بیشتر است/شاهد استحکام موقعیت محور مقاومت در لبنان خواهیم بود

مصیب نعیمی درباره انتخابات پارلمانی لبنان به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: انتخابات لبنان که امروز برگزار می شود تبدیل به انتخاباتی سرنوشت ساز شده است. به این معنا که گفته می شود اکثریتی که در این پارلمان ورود پیدا می کنند با ترکیب قبلی متفاوت خواهد بود و قطعا به دلیل شکل ساختار سیاسی لبنان، بر انتخاب نخست وزیر و رئیس جمهوری تاثیر می گذارد.

وی افزود: نتایج نظرسنجی هایی هم که تاکنون انجام شده متفاوت است ولی آنچه مسلم است این است که دو بخش اصلی در این کارزار شرکت می کنند یکی آنچه به محور مقاومت یا 8 مارس معروف شده و تقریبا همان انسجام سابق را دارد و علاوه بر شیعیان شامل گروهی از اهل سنت و مسیحیان نیز می شود و دیگری ائتلاف تقریبا غرب گرا و متمایل به عربستان است که در نتیجه اتفاقات ماه های اخیر در خصوص دخالت ریاض در لبنان دچار اختلاف نظر شدند و دیگر آن یکپارچگی سابق را ندارند. 

این کارشناس مسائل لبنان تصریح کرد: بر این اساس پیش بینی می شود محور مقاومت که شامل جنبش امل، حزب الله، جناح میشل عون، 30 درصد اهل سنت و بخشی از دروزی ها می شود شانس بیشتری برای کسب اکثریت پارلمان داشته باشند و محور 8 مارس موفق شود 64 کرسی را به دست آورد. در صورت این رخداد، دیگر نیاز به ائتلاف نیست و این گروه به تنهایی بر کلیه مسائل سیاسی لبنان، چینش نیروها اثر بگذارد.

ریاست نبیه بری بر پارلمان لبنان ادامه خواهد داشت

نعیمی درباره تداوم ریاست نبیه بری بر پارلمان لبنان در دوره جدید خاطر نشان کرد: بحث ریاست نبیه بری قطعی است. طبق قانون اساسی لبنان فردی که در این پست قرار می گیرد باید از شیعیان باشد و مجموعه شیعیان هم پیشاپیش وی را به عنوان کاندیدای پارلمان اعلام کرده اند و لذا محرز است که در دوره جدید چه کسی در این مقام خواهد بود.

حضور حریری در مسند نخست وزیری منوط به موفقیت وی در تشکیل فراکسیون قوی است

وی در پاسخ به این سوال که اگر محور 8 مارس اکثریت پارلمان را به دست آورد چه افرادی گزینه های نخست وزیری خواهند بود اظهار داشت: نخست وزیر باید از میان اهل سنت انتخاب شود و اگر سعد حریری بتواند فراکسیون قوی تشکیل دهد، با توجه به اینکه هنوز موقعیت اجتماعی خوبی دارد قادر است در این مسند باقی بماند اما با تغییر ترکیب نمایندگان اهل سنت در بیروت که بیشترین تعداد نمایندگان سنی را به خود در پارلمان اختصاص داده، می توان احتمال داد اسم اشخاص دیگری هم به میان بیاید. لذا من تاکید دارم بگویم ادامه حضور حریری در نخست وزیری مانند نبیه بری روشن و قطعی نیست و این مساله به اقدامات وی و ایجاد فراکسیون قوی که یک سوم پارلمان را در اختیار داشته باشد، منوط است. 

نعیمی در مورد تغییر چینش سیاسی لبنان و تاثیر آن بر رقابت ایران و عربستان در این کشور گفت: در لبنان این طور نیست که عده ای وابسته به ایران باشند. بلکه دو جریان در این کشور وجود دارد یکی جریان ساز کارانه و متمایل به غرب است و دیگری که خط و مشی استقلال، آزادی و مبارزه با توسعه طلبی با اسرائیل را دنبال می کند. با توجه به موفقیت های لبنان در مبارزه با گروه های تروریستی در 7 سال گذشته، خط و مشی دوم از شرایط بهتری در نزد افکار عمومی برخوردار است. لذا تنها می توان گفت با کسب بیش از 50 درصد کرسی های پارلمان در قالب 8 مارس، وضعیت محور مقاومت از شرایط کنونی آن در لبنان، بهتر می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی