English

چشم ترامپ به دلارهای نفتی ریاض

راهبرد آمریکا در منطقه غرب آسیا بر محوریت مهار ایران و جلوگیری از افزایش نفوذ مسکو در منطقه متمرکز است

چشم ترامپ به دلارهای نفتی ریاض

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، عربستان سعودی به عنوان یکی از مهم ترین کنشگر منطقه ای از متحدان نظامی و اقتصادی آمریکا در منطقه غرب آسیا محسوب می شود.

سفر محمد بن سلمان به آمریکا

پادشاهی سعودی برای پاسداری از استقلال قلمروش در برابر تهدید عثمانی ها و بریتانیایی ها در اوایل قرن بیستم ، تصمیم به ایجاد روابط نزدیک سیاسی با آمریکا گرفت؛ زیرا در آن زمان آمریکا تنها قدرتی بود که در خاورمیانه از سیاست استعماری تبعیت نمی کرد.

 ملک عبدالعزیز پادشاه عربستان برای حل مشکلات اقتصادی خود ناگزیر شد که به یک شرکت آمریکایی امتیاز حفاری دهد و شرکت «استاندارد اویلِ کالیفرنیا» که سپس «آرامکو» نام گرفت، پس از کاوِش‌های بسیار، سرانجام موفق به کشف چاه‌های پُر از نفت خام در خاک آن کشور شد.

با انعقاد پیمان کوینسی بین دو کشور در سال 1945، آمریکایی‌ها متعهد شدند که از پادشاهیِ خاندان سَعودی در برابرهرگونه تهدید خارجی حمایتِ بی قید و شرط سیاسی و نظامی کنند. در عوض، سعودی‌ها نیز وعده دادند تا ۶۰ سال دسترسی آمریکایی‌ها را به نفت کشورشان امکان‌پذیر کنند.

این پیمان در سال ۲۰۰۵ در زمان ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش به مدت ۶۰ سال دیگر تمدید شد که از آن به عنوان معادله نفت در برابر امنیت یاد کردند. در این پیمان از ثبات عربستان سعودی و رهبری منطقه ای آن به عنوان بخشی از « منافع حیاتی» آمریکا یاد کرده اند.

 در طول سده های گذشته روابط بین دو کشور همراه با چالش های مهمی بوده است که مهم ترین آن تحریم نفتی 1973، حضور سعودی ها در حملات تروریستی یازده سپتامبر 2001 و توافق هسته ای ایران با قدرت های بزرگ در سال 2015 بوده است. روابط دو کشور در دوران باراک اوباما به دلیل تمرکز این کشور به شرق آسیا و خروج از خاورمیانه با تضادهای شدیدی روبرو شد.

دونالد ترامپ پیش از به قدرت رسیدن و در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، موضع به شدت منفی علیه عربستان سعودی داشت و معتقد بود که آمریکا نباید از تروریست ‌های سعودی حمایت کند.

تماس تلفنی ملک سلمان با دونالد ترامپ برای تبریک پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، سفر محمد بن سلمان به عربستان سعودی در مارس ۲۰۱۷ و سپس سفر «جیمز ماتیس»، وزیر دفاع آمریکا به ریاض در آوریل ۲۰۱۷ و همچنین نگاه اقتصادی دونالد ترامپ به آل سعود، سبب تضعیف نگرش منفی رئیس جمهوری جدید آمریکا به عربستان سعودی شد؛ به نحوی که دولت جدید آمریکا در نخستین ماه فعالیت خود در فوریه ۲۰۱۷ عربستان سعودی را «شریک قوی در امنیت منطقه ‌ای و تلاش‌های ضدتروریستی» توصیف کرد و حاصل این دیدار امضای بزرگترین قرارداد تسلیحاتی جهان به میزان 110 میلیارد دلار بوده است.

 در مقابل دولت امریکا از افزودن نام عربستان به فهرست هفت کشورمسلمان در حکم مناقشه برانگیز مهاجرتی اش امتناع ورزید؛ در حالی که عربستان سعودی از پایه حملات یازده سپتامبر بوده است و 15 نفر از 19 هواپیماربا شهروندان سعودی بوده اند.

در روز سه شنبه هفته گذشته محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای دومین بار با دونالد ترامپ در کاخ سفید دیدار نمود اما این نخستین دیدار وی به عنوان ولیعهد سعودی با ترامپ می باشد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اتاق بیضی کاخ سفید با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیدار و گفت‌وگو  کرد.

 طبق مقررات کاخ سفید، در اتاق بیضی فقط ملاقات رئیس جمهور آمریکا با رهبران جهان صورت می‌گیرد. دیدار ترامپ با بن سلمان در اتاق بیضی به معنی آن است که دولت آمریکا از همین حالا محمد بن‌سلمان را پادشاه عربستان و رهبر اصلی این کشور می‌داند.

 در جریان سفر با شماری از مقامات بلندپایه از جمله وزرای دفاع، دارایی و بازرگانی و همچنین مدیر سازمان اطلاعات مرکزی و رهبران دو حزب دیدار کرد. تجارت‌های دو جانبه، فروش اسلحه به عربستان، جنگ یمن و سوریه و نفوذ ایران در منطقه در لیست اولویت‌های گفت‌وگوهای این دو رهبر بود. اما مهم ترین آن مسائل اقتصادی و مهار نفوذ منطقه ای ایران بوده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز ، ترامپ که در کاخ سفید کنار محمد بن سلمان نشسته بود، گفت که «ما ظرف مدت کوتاهی دوستی خوبی به هم زده‌ایم» و در ادامه با اشاره به برخی آمارها از میزان فروش جنگ‌افزارهای آمریکایی به عربستان سعودی، گفت که این تحول زمینه رشد بازار کار در ایالات متحده را فراهم آورده است.

وی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «روابط ما احتمالا هیچ زمان به اندازه الان خوب نبوده است و من فکر می‌کنم که حتی بهتر هم بشود. سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در کشورمان انجام شده که این به معنای کار برای کارگران ماست». وی از ولیعهد عربستان خواست تا ثروت کشورش را با خرید تسلیحات از آمریکا تقسیم کند.

یکی از مهم ترین محورهای گفتگوی بین مقامات دو کشور در مورد توافق هسته ای ایران می باشد. دونالد ترامپ همواره بر لغو یا اصلاح برجام تاکید کرده است و حتی در آخرین بار برای تایید پای بندی توافق هسته ای آن را مشروط به 4 شرط کرده است که در غیر این صورت از این توافق خارج خواهد شد.

 عربستان سعودی مهم ترین رقیب منطقه ای ایران، همواره از توافق هسته ای به دلیل دستیابی ایران به دارایی های مسدود شده آمریکا و همچنین رفع تحریم ها برای گسترش نفوذ ایران هراسان بود و خواهان توافقی است که هم جلوی فعالیت ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را بگیرد و هم زمینه جلوگیری نفوذ ایران در منطقه و سیستم موشکی ایران را بگیرد به همین دلیل آن ها همانند ترامپ خواهان اصلاح برجام هستند و این توافق را پر از عیب و ایراد می دانند.

اما دونالد ترامپ در مورد برجام در این دیدار صحبت خاصی نکرد و صرفا به این بسنده کرد که در ماه آینده خواهید دید که از برجام خارج می شویم یا خیر. اما وی در مورد سیاست های منطقه ای ایران اظهار داشت «ایران با آن قسمت از دنیا و خود دنیا رفتار مناسبی نداشته است. اتفاق‌های بد زیادی در ایران روی داده است.

به طور کلی سیاست  و راهبرد آمریکا در منطقه غرب آسیا بر محوریت مهار ایران و جلوگیری از افزایش نفوذ مسکو در منطقه متمرکز است و به تبع آن سیاست انزوا سازی ایران و کمک برای گسترش باورهای سعودی در منطقه برای مقابله با ایران استراتژی اصلی آمریکا در این منطقه است.

بخش دیگری از محورهای گفتگو بین طرفین در مورد بحران یمن بود که حدود سه سال از عملیات تهاجمی ائتلاف به رهبری عربستان می گذرد اما دستاورد خاصی به جز آواره کردن میلیون ها نفر و ایجاد فاجعه انسانی نداشته است به همین دلیل آمریکا درصدد فشار به عربستان برای خاتمه دادن به این جنگ است

بحران قطر بخش دیگری از محورهای گفتگوی طرفین بود که واشنگتن خواستار خاتمه دادن به این بحران می باشد اما برخی دیگر از تحلیلگران بر این باور هستند که اخراج رکس تیلرسون وزیر خارجه سابق آمریکا جایزه ای به عربستان سعودی بود زیرا که وی مهم ترین حامی قطر بود که با دیدگاه و اتهامات کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی علیه قطر مخالف بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه