English

محتوای گفتگوی وزیر امور خارجه فرانسه با مقامات ایران؛

گسترش موشک‌های بالستیک و تهدید حزب‌الله قابل قبول نیست/ ایران باید از نفوذش بر حوثی ها برای توقف بمباران عربستان استفاده کند

روزنامه الحیاة در گزارشی محتوای اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه به تهران را روایت کرد.

گسترش موشک‌های بالستیک و تهدید حزب‌الله قابل قبول نیست/ ایران باید از نفوذش بر حوثی ها برای توقف بمباران عربستان استفاده کند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روزنامه الحیاة نوشت که هدف وزیر امور خارجه فرانسه از سفر به تهران برای رساندن پیام واضح به مقامات ایران بوده است تا مانع از محاسبات اشتباه تهران در فهم موضع کشورهای اروپایی، آمریکا، کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی شود.

محتوای اظهارات وزیر خارجه فرانسه در تهران

تاکید فرانسه بر حمایت از برجام

این منبع آگاه افزود: لودریان به مقامات ایران گفته که (پاریس) بر روابط دوجانبه و حمایت از برجام اصرار دارد تا تهران هم به تعهدش برای اطمینان‌بخشی به واشنگتن ادامه دهد، همانطور که او از گسترش موشک‌های بالستیک در منطقه ابراز نگرانی عمیق کرده و آن را تهدید برشمرده است.

وی ادامه داد: لودریان به «حسن روحانی» رئیس‌جمهور، «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی و «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه توضیح داده برنامه موشک‌های بالستیک ایران در منطقه «قابل قبول» نیست همانگونه که تجهیز حوثی‌ها، حزب‌الله و دولت سوریه به توانایی‌ (موشک‌های) بالستیک [قابل قبول نیست].

سیاست حزب الله و سلاح آن در منطقه غیرقابل قبول است

وزیر خارجه فرانسه سپس در امور ایران و سوریه و لبنان دخالت کرده، در ادامه گزارش مذکور آمده است: وزیر خارجه فرانسه، تهران را به استفاده از تأثیرش بر حوثی‌ها (انصارالله) برای توقف بمباران عربستان (شلیک موشک) و نشستن بر سر میز مذاکرات فراخوانده و افزوده است ایران قدرت تأثیرگذاری بر «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را دارد و حضور نظامی ایران در سوریه این فرصت را برایش فراهم می‌کند که در توقف بمباران غوطه دخیل باشد و اسد را مجبور به نشستن بر سر میز مذاکره کند؛ همانگونه که تهران می‌تواند با استفاده از ارتباطی که با حزب‌الله دارد سیاست «بی‌طرفی» در لبنان را در تضمین کند، سیاست حزب‌الله و سلاح آن در منطقه غیرقابل قبول است.

منبع آگاه سپس تصریح کرد: پاسخ ایران واضح و قابل پیش‌بینی بود؛ شمخانی و ظریف در پایبندی فرانسه به توافق هسته‌‌ای شک داشتند و گفتند: در صورتی که اروپا و آمریکا دیگر به توافق هسته‌ای توجهی نکنند ایران نیز به آن اهمیتی نخواهد داد اما لودریان (به ظریف و شمخانی) پاسخ داد دلیلی برای ادامه بحث وجود ندارد و در صورتی که بخواهد این روند (نوع صحبت) ادامه پیدا کند بازگشت (من) به فرانسه بهتر است پس (ظریف و شمخانی) لحن صحبت خود را تغییر دادند و به لودریان برای عدم همکاری بانک‌های فرانسوی در رابطه با تجارت با ایران اعتراض کردند و لودریان پذیرفت که موانعی در این خصوص وجود دارد و تلاش برای رفع آن ادامه دارد. لودریان افزود، تجارت فرانسه با ایران طی دو سال حدود چهار برابر افزایش یافته و فرانسه توافقنامه‌هایی با ایران در زمینه انرژی، حمل و نقل و غیره بسته که همه اینها نشان از تعهد فرانسه به توافق هسته‌ای است.

حزب الله در ثبات لبنان سهیم است و در مقابل داعش و اسرائیل از ثبات لبنان حفاظت می کند

منبع یاد شده در خصوص پاسخ ایران نیز گفت: ایرانی‌ها اعلام کردند حزب‌الله در ثبات لبنان سهیم است و این کشور را در برابر داعش و اسرائیل حفظ می‌کند همانگونه که در سوریه نیز در برابر داعش مبارزه می‌کند؛ حضور ایران در سوریه به درخواست دولت مشروع این کشور بوده است، بشار اسد اکنون رئیس‌جمهور قانونی سوریه است و با بازگشت ثبات در این کشور می‌توان درباره دولت جدید به صحبت نشست.

در ادامه این گزارش آمده است: لودریان بر اهمیت مذاکرات ژنو میان معارضان سوری و دولت این کشور تأکید کرد و با اشاره به وضعیت انسانی در غوطه گفت هیچ کسی نمی تواند ادعا کند که تمام معارضان «تروریست» هستند زیرا تعداد تروریست‌ها در آنجا بسیار کم است و ایران باید بر دولت اسد برای اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت فشار وارد کند.

منبع آگاه سپس اعلام کرد: طرف ایرانی درباره موضوع یمن هم گفت سعی دارد حوثی‌ها را قانع کند تا بر سر میز مذاکره بنشینند؛ (طرف ایرانی افزود) رئیس‌جمهور ایران به موضع‌های گذشته کشورش در خصوص پرونده‌های مختلف متعهد است اما بر حفظ توافق هسته‌ای و ادامه گفت‌وگو با فرانسه اصرار دارد.

وی (منبع آگاه) به نقل از لودریان گفت: جدول کاری زمانی فوری وجود دارد که شایسته است برای پیشرفت در پرونده‌‌های مختلف به آن بویژه قبل از تصمیم‌گیری ترامپ درباره توافق هسته‌ای در ماه می (زمان تمدید تعلیق تحریم‌ها) عمل کرد.

سفر احتمالی ماکرون به تهران در شرایط کنونی بعید است

منبع مذکور سفر نزدیک «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به ایران را در شرایط کنونی بعید دانست و گفت: او برای صف‌بندی در کنار ایران، کره شمالی و روسیه، ائتلاف‌‌های فرانسه (با طرف‌های دیگر) را زیرورو  نخواهد کرد .

این منبع آگاه در پاسخ به آخرین سوال که آیا مذاکره احتمالی ترامپ با کره شمالی منجر به باقی ماندن آمریکا در برجام خواهد شد یا خیر، گفت: پاریس معتقد است اگر آمریکا با کره شمالی در پرونده هسته‌ای توافق صادقانه‌ای ببندد، شایسته است به توافق با ایران نیز متعهد بود اما اگر در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده این توافق با تهران لغو شود، اقدام مذکور پیامی به کره شمالی با این مضمون است که توافق هسته‌ای با آمریکا بی‌فایده است.

ژان ایو لودریان چهاردهم ماه جاری (اسفندماه) به ایران سفر و با مقامات کشور دیدار کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه