English

خبرگزاری رویترز:

توافق اخیر دو کره از سوی سازمان ملل، ژاپن، چین و سوئد مورد استقبال قرار گرفت

پس از توافق اخیر دو کره، بسیاری از کشورهای منطقه و سازمان ملل با اتخاد موضع استقبالی، نسبت به این رخداد واکنش نشان دادند.

توافق اخیر دو کره از سوی سازمان ملل، ژاپن، چین و سوئد مورد استقبال قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از رویترز، ایتسونوری اونودرا وزیر دفاع ژاپن در گفتگو با خبرنگاران گفت:  موضع دولت ژاپن مبنی بر ضرورت اعمال فشار حداکثری در کره شمالی در ضمن همکاری با آمریکا و کره‌ جنوبی هیچ تغییری نکرده است.

استقبال سازمان ملل از توافق دو کره

 تأکید ژاپن بر اتخاذ تدابیر ملموس از سوی کره شمالی در زمینه خلع سلاح هسته‌ای

وزیر دفاع ژاپن امروز (چهارشنبه) در واکنش به طرح نشست رهبران کره شمالی و کره‌ جنوبی هشدار داد که نیت‌های کره شمالی واضح نیستند و باید تحلیلی دقیق در خصوص مواضع این کشور صورت گیرد.

او خاطرنشان کرد که کره شمالی باید به‌منظور آغاز یک گفت‌وگوی معنادار تدابیری ملموس را به سمت خلع سلاح هسته‌ای اتخاذ کند.

درعین‌حال سخنگوی دولت ژاپن نیز گفت: این شدیداً مهم است که کره شمالی یک تعهد و همچنین اقداماتی ملموس در راستای کنار گذاشتن توسعه موشک‌های هسته‌ای‌اش به نحوی بازگشت‌ناپذیر تمام و کمال و قابل‌بررسی از خود نشان دهند.

یوشیهیده سوگا، دبیر کابینه ژاپن در یک کنفرانس خبری گفت: این ضروری است که به پیشنهاد احتمالی مذاکره از سوی کره شمالی طبق دروس حاصل از مذاکرات گذشته که منجر به خلع سلاح هسته‌ای نشدند پاسخ دهیم.

دلگرمی دبیر کل سازمان ملل از توافق دو کره

این در حالی است که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل هم اعلام کرد که پیشرفت‌های اخیر در روند مذاکرات بین دو کره "باعث دلگرمی او" شده است.

او گفت: این روند لزوم حفظ موقعیت حال حاضر و در عین حال غنیمت شمردن فرصت‌هایی که در راستای پیدا کردن یک مسیر صلح‌آمیز برای حرکت به جلو را نشان می‌دهد.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت: تحولات جدید به‌مثابه اقداماتی بیشتر به هدف ایجاد سنگ بنای یک گفت‌وگوی صادقانه که منجر به صلح و خلع سلاح هسته‌ای پایدار در شبه‌جزیره کره شود، محسوب می‌شود.

او گفت: گوترش از بابت توافق دو کره برای برگزاری یک نشست بین رهبران این دو کشور، کاهش هرچه بیشتر تنش‌های نظامی و بحث بر سر خلع سلاح هسته‌ای در مذاکرات آتی با همه طرف‌های مربوطه مشخصاً دلگرم شده است.

دوجاریک عنوان کرد که دبیر کل سازمان ملل بر تعهد این سازمان به کمک هرچه بیشتر به این فرایند و به دولت‌های مربوط به آن تأکید کرده است.

استقبال محتاطانه دولت چین از توافق دو کره

همچنین دولت چین از این توافق کره شمالی و کره‌ جنوبی برای برگزاری این نشست تاریخی یک استقبال محتاطانه به عمل‌آورده و از طرف‌ها خواست این موقعیت فعلی را غنیمت شمرده و از خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره حمایت کنند.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای "نتایج مثبت" نشست میان فرستادگان کره‌ جنوبی و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی را در پیونگ‌یانگ تحسین کرد.

بر اساس اعلام سئول در این نشست دو کشور توافق کردند که در اواخر ماه آوریل یک نشست میان کیم جونگ اون و مون جائه این، رهبران کره شمالی و کره‌ جنوبی در منطقه غیرنظامی شده در مرز دو کشور برگزار کند.

گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در بیانیه‌ این وزارتخانه گفت: ما امیدوار هستیم که جمهوری دموکراتیک خلق کره و همچنین کره‌ جنوبی بتواند مشتاقانه این اتفاق‌نظر مربوطه را اجرا کرده و تلاش‌هایشان برای پیشبرد آشتی و همکاری را ادامه دهند.

او تأکید کرد: ما امیدوار هستیم که همه طرف‌های مربوطه بتوانند فرصت فعلی را غنیمت شمرده و برای یک هدف مشترک کار کنند و تلاش‌هایی هماهنگ در راستای پیشبرد فرایند خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره و حل مسئله این منطقه به شکلی سیاسی را به وجود آورد.

وی افزود: چین نیز تمایل دارد که به نقش مقتضی خود برای این هدف عمل کند.

درعین‌حال نخست‌وزیر سوئد نیز به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد داد که به مذاکرات بالقوه‌ای که در آینده میان آمریکا و کره شمالی صورت خواهد گرفت،‌ کمک کند.

استفان لوفون، نخست‌وزیر سوئد گفت: کشورش روابطی دیپلماتیک با کره شمالی برای چندین دهه حفظ کرده در حالی که آمریکا هیچ روابط رسمی با دولت کمونیست پیونگ‌یانگ ندارد.

لوفون تصریح کرد: سوئد هر آنچه که بتواند انجام خواهد داد تا به برگزاری یک مذاکرات "هموار" در این راستا کمک کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی