English

دلیل سفر لودریان به ایران چیست؟

مهم ترین هدف وزیر امور خارجه فرانسه از سفر به تهران به مسئله موشکی و سیاست های منطقه ای ایران به طور خاص پرونده سوریه بر می گردد.

دلیل سفر لودریان به ایران چیست؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج ، در روز دوشنبه هفته گذشته ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه با مقامات بلندپایه ایران ازجمله رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد. با بررسی رسانه‌های داخلی و بین‌المللی سه موضوع « توافق هسته‌ای»، « مسئله موشکی» و « سیاست‌های منطقه‌ای ایران» محور گفتگوی وزیر امور خارجه فرانسه با رهبران ایرانی بوده است.

سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران

وزیر خارجه فرانسه، ساعاتی پیش از سفر به ایران در گفت‌وگویی با هفته‌نامه «ژورنال دو دیمانش» بر این تأکید کرده بود که برد چند هزار کیلومتری موشک‌های ایرانی برخلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و اگر این مسئله مورد حل‌وفصل قرار نگیرد با خطر تحریم‌های جدیدی روبرو خواهد شد.

دولت فرانسه ازجمله کشورهای اروپایی بوده است که بارها از تداوم توافق هسته ای حمایت کرده است و خواستار پای بندی دونالد ترامپ به این توافق بوده است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای است و وی خواستار اعمال چهار شرط « اجازه بازرسی از تمامی اماکن نظامی»، « نزدیک نشدن ایران به سلاح هسته‌ای تحت هیچ شرایطی»، « برچیده شدن تاریخ انقضا محدودیت‌های هسته‌ای یا به تعبیر دیگر بند غروب آفتاب» و درنهایت « مسئله موشکی» بوده است. از نگاه دونالد ترامپ برنامه موشکی دوربرد ایران با برنامه هسته‌ای تفکیک‌ناپذیر است و توسعه و آزمایش موشک‌های توسط ایران باید مورد تحریم‌های شدید قرار بگیرد.

بنابراین یکی از مهم‌ترین محورهای سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران در مورد برنامه موشکی ایران است که از نگاه آن‌ها تهدیدی برای تداوم توافق هسته‌ای است. اگرچه مقامات اروپایی به‌طور عام و فرانسه به‌طور خاص بر تداوم توافق هسته‌ای تأکید می‌کنند ولی با واشنگتن در مورد مقابله با برنامه‌های موشکی ایران اتفاق‌نظر دارند.

در واکنش به رویکرد فرانسه در زمینه برنامه موشکی ایران، مسئولان ایرانی به شکلی قاطع در موضعی واحد هرگونه تعدیلی در برجام یا تغییر در برنامه‌های بالستیکی این کشور را رد کردند. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در صحبت‌هایی پیش از ورود لودریان به تهران گفته بود:«دولت‌های اروپایی درباره برنامه‌های موشکی ایران افراطی را نشان می‌دهند که به سیاستهای آنها ضرر خواهد رساند».

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مواضع خود نگرانی‌های پاریس نسبت به برنامه موشک‌های بالستیک در ایران را بی‌مورد توصیف کرد. مقامات ایران با تأکید بر حق این کشور برای برخورداری از قدرت بازدارندگی هرگونه مذاکره درباره برنامه موشکی را رد و آن را به‌عنوان خط قرمز سیاست‌های امنیتی معرفی کرده‌اند.

یکی دیگر از محورهای رایزنی وزیر امور خارجه فرانسه در تهران به سیاست‌های منطقه‌ای ایران به‌طور عام و پرونده سوریه و تداوم حملات در غوطه شرقی و خواسته‌های سازمان بین‌المللی برای کمک‌رسانی به مردم تحت محاصره برمی‌گردد . روز یک‌شنبه، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در یک تماس تلفنی با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران خواستار فشار به دولت مرکزی دمشق برای توقف حمله به غیرنظامیان در غوطه شرقی شد و همچنین بر احترام به قطعنامه 2041 شورای امنیت تأکید کرد. در این رهگذر و با توجه به موضع الیزه در قبال بحران سوریه انتظار می‌رود متقاعد کردن مقامات ایرانی به انجام اقدامات لازم جهت برقراری آتش‌بس کامل در سوریه یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه باشد.

در یک ارزیابی کلی کلمانسو خبرنگار فرانسوی مذاکره وزیر امور خارجه فرانسه با دبیر شورای عالی امنیت ملی را به دو بوکسوری تشبیه کرده است که به یکدیگر حمله می‌کنند زیرا طرفین در هیچ زمینه‌ای با یکدیگر به توافق نرسیده‌اند. وی دیدار با ظریف را اگرچه میزان خشونت کمتر شده است ولی محتوا کماکان قاطعانه ارائه‌شده است و تنها مذاکرات وزیر امور خارجه فرانسه با حسن روحانی را مثبت توصیف کرده است. درمجموع مهم‌ترین اهداف وزیر امور خارجه در سفر به تهران به دو مسئله موشکی و پرونده غوطه شرقی سوریه برمی‌گردد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه