English

دهن کجی آمریکا به عربستان؛

واشنگتن و دوحه بر سر دفاع از قطر مقابل تهدیدات خارجی به توافق رسیدند

با وجود تداوم محاصره قطر توسط کشورهای عربی وزرای خارجه و دفاع دو کشور در نشستی از توافق واشنگتن و دوحه برای دفاع از قطر در مقابل تهدیدات خارجی خبر دادند.

واشنگتن و دوحه بر سر دفاع از قطر مقابل تهدیدات خارجی به توافق رسیدند

به گزارش خبرگزاری موج، به نقل از شبکه خبری الجزیره، «مذاکرات استراتژیک قطر-آمریکا» روز سه‌شنبه در واشنگتن با مشارکت هیئتی عالیرتبه شامل «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی»، وزیر خارجه قطر، «خالد العطیه»، وزیر دفاع قطر و «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا و «جیمز ماتیس»، وزیر دفاع آمریکا برگزار شد.

در این نشست قطر و آمریکا توافقنامه کار مشترک برای حمایت از قطر در برابر تهدیدات خارجی را امضا کردند.

الجزیره جزئیات این توافقنامه را اعلام نکرد، اما تأکید کرد که قطر و آمریکا یادداشت تفاهمی را برای تحکیم مذاکره و سند مشترک همکاری امنیتی امضا کردند.

خالد العطیه در این نشست تأکید کرد که قطر در دفاع از حاکمیت خود تردید نخواهد کرد.

وزیر دفاع آمریکا نیز از قطری‌ها به خاطر پایبندی‌شان به مبارزه با تروریسم قدردانی و تأکید کرد: قطر دوست و شریک قوی و قدیمی آمریکاست.

وزیران خارجه و دفاع آمریکا در این نشست خواهان پایان بحران شورای همکاری خلیج فارس و قطر شدند.

تیلرسون در افتتاحیه جلسه مذاکرات که هدف آن تقویت همکاری سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو طرف است، تأکید کرد که آمریکا همچنان نگران بحران شورای همکاری خلیج فارس است چراکه این بحران عواقب منفی اقتصادی و نظامی برای کشورهای مورد نظر و همچنین آمریکا دارد.

وی افزود: بسیار مهم است که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از طریق راهکار مسالمت‌آمیز به حمایت متقابل از همدیگر بازگردند.

وزیر خارجه قطر نیز تأکید کرد: مردم و کشور قطر به صورت غیرقانونی محاصره شده‌اند و این محاصره تلاش‌های مشترک را برای تحقق ثبات در منطقه ناکام می‌گذارد.

وی بر روابط نظامی میان کشورش و واشنگتن متمرکز شده و به طرح‌های توسعه پایگاه هوایی العدید- مقر فرماندهی مرکزی آمریکا- و خریدن جنگنده‌های اف۱۵ آمریکا اشاره کرد.

قرار است مذاکرات امنیتی آمریکا و قطر سال آینده در دوحه برگزار شود.

آمریکا در نشست مذکور بر آمادگی خود برای همکاری با قطر جهت مقابله با هرگونه تهدید خارجی که مخالف با منشور سازمان ملل باشد، تأکید کرد.

بیانیه مشترک آمریکا و قطر بر تقویت شراکت استراتژیک در مسائل امنیت منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم تأکید دارد.

همچنین این بیانیه که در پایان جلسه مذاکرات صادر شد بر حل فوری بحران شورای همکاری خلیج فارس و احترام به حاکمیت قطر در این راهکار تأکید می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه