English

محمود عباس در دیدار با رهبر حزب مرتز:

توافق اسلو مرده است

رئیس تشکیلات خودگردان در دیدار با رهبر حزب چپ گرای مرتز اعلام کرد که شرایط مندرج در توافق اسلو برهم خورده و این توافق در حال مرگ است.

توافق اسلو مرده است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با زهاوا گالئون، رهبر حزب مرتز اسرائیل گفت، با وجود اینکه توافقنامه اسلویی که این تشکیلات را به وجود آورده، مرده است، اما تشکیلات خودگردان گزینه مذاکره با اسرائیل را کنار نگذاشته است.

عباس افزود، فلسطین حتی پس از بحرانی که آمریکا با تصمیم خود درباره قدس به وجود آورده، گزینه مذاکرات با اسرائیل را حذف نکرده است.

وی در ادامه گفت، فلسطین آماده بازگشت بر سر میز مذاکرات است و تمایلی به ترک آن ندارد، اما متاسفانه کسی به ویژه آمریکا پیشنهاد مذاکره نداد و در حال حاضر به جای این پیشنهاد به دنبال مجازات فلسطین است.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تصریح کرد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از طرفی حدود یک سال پیش طرح ابتکارعمل حل درگیری میان فلسطین و اسرائیل را مطرح کرد و در تماس‌های بعدی از معامله خوب دم زد و سپس در یک اقدام ناگهانی قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام کرد و این مساله‌ای است که ما هرگز آن را نمی‌پذیریم. 

وی بار دیگر تاکید کرد، به دلیل تصمیم ترامپ درباره قدس، از اکنون به بعد آمریکا نمی‌تواند میانجی این مذاکرات باشد.

گالئون و عباس در این دیدار گفتند که راست‌گراهای آمریکا و اسرائیل منطقه را به سمت نتایج خشونت‌بار و فاجعه‌آمیز سوق خواهند داد و این امر می‌تواند به افزایش بی‌اعتمادی میان فلسطین واسرائیل دامن بزند.

وی افزود، راهکار دو کشوری تنها راه‌حل ممکن است اما رهبر شجاعی در اسرائیل پیدا نمی‌شود که این راهکار را عملی کند.

عباس پیرامون پایان یافتن عمر توافقنامه اسلو در زمان تشدید درگیری میان تشکیلات خودگردان فلسطین و دولت ترامپ، در پی تهدیدهای اخیر عباس و این تشکیلات توسط آمریکا، اعلام موافقت این کشور در حذف قدس از میز مذاکرات و متهم کردن عباس به نابودی صلح گفت، قدس اشغالی قابل معامله نیست.

وی افزود،  اگر قدس از میز مذاکرات خارج شود، صلح نیز بیرون از این میز قرار خواهد گرفت و فلسطینیان هرگونه آسیب زدن به ماهیت قدس پیش از توافقنامه صلحی که مرزهای آن را مشخص کند و آن را به شرق و غرب تقسیم کند را نمی‌پذیرند و همچنین پیشاپیش تلاش‌های اسرائیل و آمریکا را در حل پرونده آوارگان فلسطین رد می‌کنند.

براساس گزارش‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم به دنبال دریافت تعهد از دولت ترامپ درباره لغو حق بازگشت آوارگان فلسطین است، در حالی که فلسطین بر موضع ثابت خود درباره بازگشت آنها تاکید دارد.

پیشتر نتانیاهو به بهانه اینکه آژانس بین‌المللی کار و امداد آوارگان فلسطینی (آنروا) به جای حل مشکلات آوارگان فلسطین، آنها را تبدیل به موضوعی همیشگی می‌کند خواهان انحلال این سازمان و ادغام آن با کمیساریای عالی امور پناهندگان شده بود.

در حال حاضر فلسطینیان به دنبال ایجاد مکانیزم بین‌المللی جدید برای نظارت بر روند سیاسی جدید هستند و عباس این مساله را در نشست با وزیران خارجه اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار داد.

یکی از پیشنهادها درباره مکانیزم جدید نظارت بر روند سیاسی، عضویت کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه یعنی سازمان ملل، آمریکا، اتحادیه اروپا و روسیه به منظور اداره این روند بود.

عباس خواهان اضافه شدن کشورهای دیگر برای آغاز روند سیاسی جدید به صورت ۵+۲ یا ۷+۲ شد.

ایدئولوژی اضافه شدن اعضای جدید به کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه برای آغاز روند سیاسی جدید مورد بررسی قرار گرفته اما هنور اقدامات عملی در این باره اتخاذ نشده و نخست وزیر اسرائیل هم تنها به میانجی‌گری آمریکا پایبند است.

مجدی خالدی، مشاور دیپلماتیک عباس با بیان اینکه هیچ‌گونه ابتکارعملی روی میز وجود ندارد، گزارش‌ها درباره طرح ابتکارعمل جدید را در احیای روند صلح تکذیب کرد و افزود، در حال حاضر ایجاد مکانیزم بین‌المللی به عنوان جایگزین نظارت آمریکا حائز اهمیت است و واشنگتن باید قانع شود که دیگر امکان ندارد به تنهایی ناظر بر روند سیاسی باشد.

وی گفت، از هرگونه ابتکار عمل جدید با پشتیبانی قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی استقبال می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه