English

باراک اوباما در انتقاد از شهرک‌سازی‌های اسرائیل:

من اصولاً یک یهودی لیبرال هستم

رئیس جمهور پیشین آمریکا با بیان اینکه یک یهودی لیبرال است، از سیاست شهرک سازی رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

من اصولاً یک یهودی لیبرال هستم

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا این هفته حین سخنرانی در یک کنیسه شهر نیویورک گفت: «من اصولاً یک یهودی لیبرال هستم.»

هدف اوباما از بیان این مطلب انتقاد از سیاست شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری بود. به گزارش روزنامه هاآرتص او افزود داشتن رویکرد انتقادی نسبت به اسرائیل، بخشی از دوستی او با صهیونیست‌ها است.

«برای اینکه دوست واقعی اسرائیل باشیم مهم است که درباره مسائل مختلف صادق باشیم، اما روند جاری سیاست آمریکا گاهی اجازه نمی‌داد که بخواهم از اسرائیل انتقاد کنم.»

او همچنین گفت: «شهرک‌سازی در کرانه باختری اقدامی نیست که بتواند همیشگی باشد و می‌تواند هم آینده دولت فلسطینی را به خطر اندازد و هم آینده اسرائیل را.»

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با شرکت کنگره امانو آل که رویکردی اصلاح‌گرایانه نسبت به یهودیت را دنبال می‌کند، از تصمیم خود برای وتو نکردن قطعنامه شورای امنیت در واپسین روزهای عمر دولتش درباره شهرک‌سازی‌ها دفاع کرد.

او گفت: «وتو کردن این قطعنامه به اعتبار آمریکا درباره پایبندی به حقوق بشر آسیب می‌رساند.»

اوباما پس‌ازاین رأی ممتنع مورد انتقادات فراوانی قرار گرفت و متهم به تغییر سیاست کلی آمریکا نسبت به رژیم صهیونیستی شد.

او همچنین از پشتیبانی دولت خود از اسرائیل نیز دفاع کرد و گفت: « این موضوع برای ما خیلی بدیهی بود.» در دوره اوباما، آمریکا تسلیحات بیشتری از دولت‌های پیشین در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داد.

اظهارنظر اوباما درباره اسرائیل چندین هفته پس از تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا درباره به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل عنوان‌شده است.

ترامپ اعلام کرده بود که طرف های اسرائیلی و فلسطینی سال ها است بدون دستاورد محسوس مذاکره می کنند، ما برای کمک به آن ها موضوع قدس را از روی میز مذاکره برداشتیم تا در مذاکرات تحول به وجود آید.

تنش میان فلسطینیان و مقامات آمریکایی پس‌ازاین تصمیم افزایش‌یافته و «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان درنتیجه آن از دیدار با «مایک پنس»، معاون ترامپ خودداری کرد.

در واکنش به این اقدام ترامپ در اوایل هفته گذشته تهدید درصورتی‌که فلسطینیان از مذاکرات عقب‌نشینی کنند کرد کمک مالی به فلسطین را قطع خواهد کرد. این اتفاق چند روز پس‌ازآن رخ داد که ایالات‌متحده اعلام کرد از پرداخت کمک 65 میلیون دلاری به یکی از آژانس‌های مرتبط با پناه‌جویان فلسطینی سازمان ملل خودداری خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه