English

وزارت خارجه مصر اظهارات سناتور جمهوری‌خواه آمریکا را ادعاهای پوچ و گزافه‌ خواند

وزارت خارجه مصر اظهارات سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در مورد سالروز انقلاب 25 ژانویه مصر را محکوم کرد و آن را "ادعاهای پوچ و گزافه‌" خواند که پیشتر از سوی این کشور رد شده است.

وزارت خارجه مصر اظهارات سناتور جمهوری‌خواه آمریکا را ادعاهای پوچ و گزافه‌ خواند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از سایت الجزیره، وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای که در پاسخ به بیانیه اخیر جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا صادر شد، "مخالفت قاطع" خود را با شکل و محتوای بیانیه این مقام آمریکایی اعلام و تاکید کرد که بیانیه مک‌کین دربرگیرنده "اتهامات پوچ و اطلاعات نادرست در مورد اوضاع مصر و روند سیاسی کشور می‌شود."

این وزارتخانه اعلام کرد: انقلاب ژانویه متعلق به مردم مصر بوده و نیاز به وجود کسی برای یادآوری آن نیست. این انقلاب نمایانگر ارزش تاریخی بزرگی است که قانون اساسی مصر به آن اقرار کرده است و میلیون‌ها تن در 30 ژوئن برای دفاع از ارزش‌ها و اصول کشور به خیابان‌ها آمدند.

وزارت خارجه مصر افزود: اظهارات سناتور آمریکایی تلاش دیگری برای متوقف کردن جشن‌های مردم مصر به مناسبت انقلاب ژانویه از طریق مطرح کردن ادعاهای پوچی است که پیشتر با دلیل و برهان به آن پاسخ داده شده است.

اظهارات وزارت خارجه مصر علیه مک کین

این وزارتخانه ادامه داد: موجب تاسف است که اقدامات مهمی که مصر برای ارتقای ارزش‌ها و اصول دموکراتیک و حقوق بشر محقق کرد و دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی مهم آن در مسیر توسعه فراگیر و برنامه اصلاحات اقتصادی و توانمندسازی زنان و جوانان در تحولات تاریخی بی‌سابقه مصر نادیده گرفته شود.

بیانیه مک‌کین خالی از هرگونه اشاره به میزان و ماهیت چالش‌های پیش‌روی جامعه مصر است

وزارت خارجه مصر تاکید کرد: بیانیه مک‌کین خالی از هرگونه اشاره به میزان و ماهیت چالش‌های پیش‌روی جامعه مصر است و تلاش‌های مردم مصر را در رویارویی محکم با تروریسم که قربانیان زیادی گرفت و امنیت و ثبات کشور و مردم را هدف قرار داد نادیده می‌گیرد.

جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا اخیرا دولت مصر را به احترام به روح انقلاب 25 ژانویه و آرمان‌های دموکراتیکی که مصر فراخواند.

وی در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز انقلاب 25 ژانویه سال 2011 مصر آنچه را که اقدام "سرکوب‌گرانه عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر علیه مخالفان سیاسی" خواند و همچنین بازداشت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آتی را محکوم کرد و نسبت به برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه ابراز تردید کرد.

مردم مصر هفت سال پیش با انقلاب مسالمت آمیز خود که خواهان  آزادی و عدالت اجتماعی بودند

مک‌کین گفت: مردم مصر هفت سال پیش با انقلاب مسالمت آمیز خود که خواهان  آزادی و عدالت اجتماعی بودند الهام بخش جهان شدند و در طول هفت سال گذشته شاهد عقب‌گرد شدید مصر بودیم به طوری که سیسی فعالیت‌های سیاسی و حقوق بشر را سرکوب و ده‌ها تن از مخالفان از جمله 19 شهروند آمریکایی و نزدیک به 3500 جوان را بازداشت کرد.

ادعاهای پوچ و گزافه مک کین

وی تصریح کرد: کارکنان سازمان‌های مصری و غیردولتی در معرض پیگرد و احکام سرسختانه‌ای هستند که به خاطر فعالیت مسالمت آمیز آنها برای تحقق اصلاحات دموکراتیک صورت گرفت. در عین حال گزارش‌های معتبر نهادهای حقوق بشر بین‌المللی نیز به شرایط غیر بشردوستانه در زندان‌های مصری از جمله شکنجه اشاره دارد.

مک‌کین انتخابات ریاست جمهوری امسال را که قرار است در مارس آینده برگزار شود فرصت مهمی برای دولت مصر جهت شرکت دادن شهروندان در روند سیاسی و ایجاد زمینه برای مذاکره حقیقی خواند.

تمام نامزدهای پست ریاست جمهوری مصر باید از فرصت‌های برابر برخوردار باشند

وی گفت: تمام نامزدهای پست ریاست جمهوری مصر باید از فرصت‌های برابر برخوردار باشند در حالی که به جای این امر برخی از آنها بازداشت و یا مجبور به کناره‌گیری از شرکت در انتخابات شدند که این امر براساس فضای آمیخته به سرکوب و نگرانی از مجازات‌های بیشتر صورت گرفت. بدون وجود رقابت واقعی نمی‌توان تصور کرد که انتخابات آزادانه و یا عادلانه باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه