English

کاهش مداوم اختلاف آرای مرال آکشنر با رئیس‌جمهور ترکیه

بانوی آهنین مانع اردوغان می‌شود؟

از هنگام اعلام موجودیت ائی پارتی به رهبری بانوی آهنین ترکیه، این حزب در حال گسترش پایگاه حامیان خود بوده است و می تواند برای رئیس جمهور ترکیه به رقیب مهمی مبدل شود.

بانوی آهنین مانع اردوغان می‌شود؟

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، درحالی‌که ارتش ترکیه مشغول عملیات نظامی در شمال سوریه است، به نظر می‌رسد افکار عمومی در ترکیه همچنان نسبت به سیاست‌های مرد قدرتمند کشور یعنی «رجب طیب اردوغان» بیمناک است.

آنچه از نظرسنجی‌ها پس از پیروزی خفیف ائتلاف آک پارتی و حزب حرکت ملی در همه‌پرسی قانون اساسی برمی‌آید، نشان از کاهش نسبی میزان محبوبیت این ائتلاف دارد.

از هنگام اعلام موجودیت ائی پارتی به رهبری «مرال آکشنر»، گزینه دیگری نیز در برابر افکار عمومی این کشور قرارگرفته است. ائی پارتی منادی سنتریسم و میانه‌روی سیاسی و اقتصادی است و ازجمله تفاوت‌های آن با حزب حاکم، نداشتن علقه های اسلامی و ایدئولوژی غرب گرایانه است.

در نظرسنجی جدید موسسه گزیچی، این حزب توانسته درزمینه انتخابات پارلمانی، حزب اصلی اپوزیسیون را درنوردد و با اختصاص 20 درصد آرا در مقام دوم پس از آک پارتی که 42 درصد آرا را به دست آورده قرار گیرد.

حزب جمهوری‌خواه خلق به رهبری «کمال قلیچدار اوغلو» نیز با اختلاف اندکی از ائی پارتی در جایگاه سوم قرارگرفته است. دو حزب حرکت ملی و دموکراتیک خلق‌ها اما در این نظرسنجی زیر حدنصاب 10 درصدی قرارگرفته‌اند.

انتخابات ریاست جمهوری

موسسه گزیچی همچنین درباره انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در سال 2019 برگزار شود نیز اخیراً نظرسنجی جدیدی برگزار کرده و از مشارکت‌کنندگان پرسیده اگر اردوغان و آکشنر به دور دوم بروند، به کدام‌یک رأی خواهید داد؟

چالشگر جدید اردوغان در این نظرسنجی 42.7 آرا را به دست آورده و خود او نیز 45.2 درصد آرا را در اختیار داد. 12 درصد مشارکت‌کنندگان نیز گزینه نمی‌دانم را انتخاب کرده‌اند.

با تقسیم آرای افراد نامطمئن میان این دو کاندیدا نیز اردوغان به میزان 51.4 درصد و آکشنر به 48.6 درصد می‌رسد. باوجوداینکه در این حالت بازهم اردوغان به 50 درصد آرا دست‌یافته، اما میزان آرای کاندیدای مخالف او نسبت به قبل افزایش‌یافته است.

به نظر می‌رسد درصورتی‌که احزاب اپوزیسیون بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری حول یک کاندیدای واحد اجماع کنند، می‌توانند برای رئیس‌جمهور فعلی دردسرهای فراوانی ایجاد کنند. ازجمله اینکه در صورت اجماع اپوزیسیون، کشیده شدن انتخابات به دور دوم قطعی به نظر می‌رسد. برخی ناظران معتقدند درگیری ترکیه با کردهای سوری در شمال این کشور هم به منظور قرار گرفتن مردم ترکیه پشت سر دولت این کشور در آستانه انتخابات است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی