English

کارشناس مسائل عراق در گفتگو با موج

عربستان و آمریکا خواهان اتحاد میان بازرانی و العبادی در انتخابات پارلمانی عراق هستند

جعفر حق پناه گفت: آمریکا و عربستان برای ایجاد موزانه ای در برابر طیف متمایل به ایران در انتخابات پارلمانی عراق، خواهان اتحادی میان حزب دموکرات کردستان با حیدرالعبادی هستند.

عربستان و آمریکا خواهان اتحاد میان بازرانی و العبادی در انتخابات پارلمانی عراق هستند

جعفر حق پناه درباره تفاوت دیدگاه میان احزاب اقلیم کردستان عراق در خصوص تحولات انتخابات پارلمانی این کشور به خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج گفت: در حال حاضر تکثر جدی میان احزاب سیاسی بغداد مشاهده می شود به طوری که حتی طیف های شیعی و سنی هم از یکدستی سابق خارج شده اند. همین تکثر در اقلیم هم دیده می شود. 

وی افزود: در شرایط کنونی طیفی به محوریت گوران و اتحادیه میهنی به سمت همکاری بیشتر با نوری مالکی متمایل شده اند و طیف بارزانی ها به حمایت از العبادی مایل هستند. این در حالی است که حزب دموکرات کردستان برگزاری انتخابات در مناطق مورد مناقشه مانند کرکوک را تحریم کرده است و عنوان می کند بعد از برگزاری رفراندم این مناطق زیر پرچم اربیل هستند و اما چون اکنون در اشغال دولت مرکزی است، انتخابات در این منطقه را به رسمیت نمی شناسد. 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه همکاری حزب دموکرات کردستان با عبادی مشروط به امتیازاتی است که وی بتواند در اختیار اقلیم بگذارد افزود: در این رابطه کشورهای حامی کردها و حیدرالعبادی هم در این میان نقش اثرگذاری دارند. عربستان، ترکیه و آمریکا خواهان این همکاری هستند. زیرا به گمان آنها این اتحاد می تواند موازنه ای با طیفی که به ایران تمایل دارد را به وجود آورد.  

حق پناه تاکید کرد: به طور کلی کردها اصولا نسبت های واگرایانه ای با بغداد و نخبگانی که دولت مرکزی را چه از میان شیعیان یا اهل سنت، نمایندگی کنند دارند. آنها تنها تلاش دارند به جناح هایی که قدرت دارند نزدیک شوند تا بلکه مشکلات فوری آنها در حوزه اقتصادی را حل کنند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا همکاری احتمالی احزاب کردی با عبادی و یا نوری مالکی می تواند در حل مشکلات مربوط به ماده 140 قانون اساسی عراق کمک کند اظهار داشت: این اختلافات ساختاری هستند و از 15 سال پیش تا امروز نه تنها کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است و من گمان نمی کنم در میان مدت هم حل شود. اما همکاری مذکور می تواند در خوش بینانه ترین حالت به حل مسائلی مانند پرداخت حقوق یا تعیین تکلیف سهیمه اقلیم از درآمدهای دولت مرکزی منتهی شود. 

حق پناه در خصوص احتمال حضور حشدالشعبی در انتخابات پارلمانی عراق نیز بیان داشت: حشد گروهی متکثر از ده ها جناح و دسته است که تعلقات ناحیه ای- عشیره ای خاص خود را دارند. اما در نهایت بخشی از حشد وارد فضای سیاسی عراق خواهد شد اما حتی در بین بلوک شیعی هم اختلاف نظری در این باره وجود دارد. دولت عبادی مایل به این امر نیست مگر آنکه به طور کامل از حوزه نظامی خارج شوند. 

این کارشناس مسائل عراق افزود: در این میان آمریکا، عربستان و ترکیه اصولا مایل نیستند حشد در صحنه سیاسی عراق فعال باشد و حتی سعی در مهار آن دارند و من فکر میکنم کمک های آتی به دولت بغداد هم منوط به این مساله خواهد شد. در این راستا عبادی چون شانس حمایت این کشورها را دارد از این جهت بیشتر تحت فشار خواهد بود که ناگزیر از میانه روی می شود. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه