English

آیا استیو بنن می‌تواند ترامپ را از جمهوری‌خواهان جدا کند؟

جنگ فیل‌ها

استراتژیست پیشین کاخ سفید معتقد است ترامپ باید حزب جمهوری خواه را دچار تحولی بنیادین کند به طوری که نقش محوری عناصر مخالف او به شدت کاهش یابد.

جنگ فیل‌ها

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، «استیو بنن»، مشاور پیشین دونالد ترامپ از هنگام پیروزی وی در انتخابات درصدد بود در حزب جمهوری‌خواه تغییراتی به وجود آورد و جایگاه محافظه‌کاران میانه‌روتر که شخصیت‌های مستقلی به‌حساب می‌آیند در حزب تضعیف کنند.

افرادی همچون، «جان مک‌کین»، «باب کورکر» و «اد رویس» از جمله افرادی هستند که هرگز در برابر ترامپ سر خم نکردند و بارها در برابر او ایستادند. بنن معتقد است مهم‌ترین مانع ترامپ برای تحقق وعده‌هایش نه دموکرات‌ها بلکه جمهوری‌خواهان هستند.

شماره جدید ماه‌نامه نیوز ویک در مقاله مفصلی به این موضوع پرداخته است و می‌نویسد: بنن می‌خواهد بر ایده «ترامپ بدون جمهوری‌خواهانِ سنتی» سوار شود و بار دیگر به اوج برگردد. این نشریه از رویارویی ترامپ با جمهوری‌خواهان که در ادبیات سیاسی مشهور به فیل‌ها هستند به جنگ فیل‌ها یاد می‌کند.

بنن می‌خواهد حزب جمهوری‌خواه را مانند ققنوسی بسوزاند و بسیاری از اعضای مهم آن را مجبور به خروج از عرصه نماید و با پر کردن این حزب از افرادی افراطی‌تر حزب جدیدی را بر ویرانه‌های آن بسازد.

باید دید ترامپ در برابر جمهوری‌خواهان ریشه‌داری مانند کورکر، مک‌کین و رویس می‌تواند موفق عمل کند و جایگاه افرادی نظیر «روی مور» را در حزب فیل‌ها محوریت بخشد.

نشریه نیوزویک

اپوزیسیون ترامپ در میان فیل ها

با این حال اپوزیسیون داخلی جمهوری‌خواهان علیه ترامپ در حال شکل‌گیری است. به نظر می‌رسد جمهوری‌خواهان اصیل هنوز برای انتقاد از ترامپ بر سر دوراهی هستند؛ آن‌ها از یک‌سو اقدامات و لفاظی های بی‌ثبات ساز و خارج از چارچوب رئیس‌جمهور را شاهد هستند و پرونده تحقیقات درباره مداخلات روسیه در انتخابات نیز بر اذهان آنان سنگینی می‌کند، از سوی دیگر  جمهوری‌خواهان هنوز نگران‌اند مبادا اقدام جدی علیه ترامپ به بهای ضربه خوردن حزب جمهوری‌خواه تمام شود.

باوجود پیشرفت پرونده تحقیقات درباره تبانی احتمالی کمپین انتخاباتی ترامپ و روسیه و نیز شکست‌های اخیر دولت ترامپ، هنوز اکثریت اعضای این حزب تداوم حمایت از رئیس‌جمهور را سیاست اصلی خود می‌دانند.

اما به نظر می‌رسد اکنون ترامپ برای انتخابات آتی با رقبایی جدی از درون حزب متبوع خود روبه‌رو است. اگرچه هنوز برای قضاوت زود است اما برخی ناظران اقدامات و برنامه‌های باب کورکر را در راستای آماده‌سازی این سناتور کهنه‌کار برای رویارویی با ترامپ در انتخابات آتی قلمداد می‌کنند.

از سوی دیگر این تحلیل نیز وجود دارد که اصولاً کورکر پس از دیدن اقدامات عجیب ترامپ برای عدم شرکت در انتخابات دور آتی سنا مصمم شد و اعلام کرد از سنا بازنشسته خواهد شد. چند روز قبل از این خبر، کورکر گفته بود: «به نظر می‌رسد ترامپ نه ثبات کافی برای ریاست جمهوری را دارد و نه شایستگی آن را.»

تقابل یک شخصیت مهم هم‌حزبی در برابر رئیس‌جمهوری از همان حزب به سال 1992 بازمی‌گردد که «پت بوکانان» در مقابل جورج بوش پدر کاندیدا شد، اما درنهایت نتوانست در انتخابات درون‌حزبی از سد وی بگذرد، بااین‌حال بوش انتخابات اصلی را به «بیل کلینتون» باخت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه