English

دبیرکل سابق سازمان ملل درباره خطر وقوع جنگ اتمی هشدار داد

بان کی مون بزرگترین نگرانی خود را مساله کره شمالی دانست و درباره وقوع خطر جنگ اتمی هشدار داد.

دبیرکل سابق سازمان ملل درباره خطر وقوع جنگ اتمی هشدار داد

 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری موج، "بان کی مون"، دبیر کل سابق سازمان ملل در گفت و گو با روزنامه اتریشی "استاندارد" به انتقاد از رویکردهای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و سیاست های وی بر مبنای طرح اول آمریکا پرداخت.

وی در بخشی از این گفت و گو تصریح کرد: ما در یک دنیایی کاملا در هم تنیده زندگی می کنیم. هیچ کشوری وجود ندارد که تحت تاثیر وقایعی  که  در کشورهای همسایه یا دورتر از آن رخ می دهد قرار نگیرد. ما بخشی از یک خانواده جهانی هستیم. من به عنوان دبیر کل سازمان ملل شاهد بسیاری ازدرگیری هایی بوده ام  که به این دلیل ایجاد شده که هیچ آگاهی درباره آن وجود نداشته است. برای بسیاری از رهبران جهانی منافع ملی مهم ترین اصل است و ملی گرایی و انزواطلبی دلایل و عواقب چنین رویکردی است. از این رو ما باید طرح شهروند جهانی را اجرایی کنیم.

بان کی مون در بخش دیگری از سخنانش درباره چالش های بین  المللی از جمله تغییرات آب و هوا و افراط گرایی و اپیدمی ها ابراز نگرانی زیادی کرده و گفت: وقتی جامعه باز و چند قطبی تحت فشار قرار می گیرد ملی گرایی افزایش می یابد. این مسئله می تواند با توجه به بحران هایی که در سال 2008 تا 2016 وجود داشت دلایل اقتصادی داشته باشد. این مسئله می تواند همچنین به دلیل فشار سیاسی و ترس از ترور ایجاد شود. وقتی انسان ها احساس امنیت کنند و تنش ها رفع شود جوامع باز می شوند.

بان کی مون در بخش دیگری از سخنانش با این روزنامه اتریشی به نقش جهانی آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ انتقاد وارد کرده و گفت: آمریکا در دهه های اخیر از جمله در سازمان ملل یک نقش رهبری را ایفا کرده است. دونالد ترامپ باید این مسئله را درک کند که هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی زندگی می کند.

وی ایده اول آمریکای ترامپ که از نظر وی مهم ترین شرط برای صلح و رفاه شهروندان آمریکایی است را ایده ای خودخواهانه و بسیار خودخواهانه ارزیابی کرد.

بان کی مون در بخش دیگری از این گفت و گو به بحران کره شمالی پرداخته و گفت: شرایط در شبه جزیره کره یک منبع نگرانی است. ما با یک دولت شرور و سرکش مواجه هستیم که سلاح های اتمی دارد  و آن ها را آزمایش می کند. ما باید از شانس بین جنوب و شمال برای کاهش این تنش ها استفاده کنیم. ما باید همه اقدامات را انجام دهیم تا از یک درگیری نظامی در این مناقشات اجتناب کنیم. ما عواقب وحشتناک یک جنگ برادرانه را در سال های 1950 دیده ایم.

وی همچنین تصریح کرد: من تقریبا در طول حدود نیم قرنی که در خدمت دیپلماسی در سطح بین المللی و در کره بودم هرگز چنین نتنش هایی را در شبه جزیره کره ندیده ام. این مسئله ضرورت دارد که همه طرف ها خونسردی خود را حفظ کنند.

بان کی مون در گفت و گوی دیگری با روزنامه اتریشی "دی پرسه"  نیز گفت: وقتی من در سال 2007 مسئولیت دبیر کلی سازمان ملل را بر عهده گرفتم این برنامه ریزی را برای خود در نظر گرفتم که جهان را بهتر کنم. بعد از 10 سال متاسفانه حالا من نمی توانم بگویم که ما در یک دنیای بهتر زندگی می کنیم. این همچنین یک دلسردی شخصی است.

وی همچنین درباره تنش های بین کره شمالی و آمریکا ابراز نگرانی کرده و گفت: سخنان تحریک آمیز بین ترامپ و رهبر کره شمالی سودمند نیست.

بان کی مون در بخش دیگری از این گفت و گو بزرگترین نگرانی خود را  مسئله کره شمالی دانسته و درباره خطر وقوع یک جنگ اتمی هشدار داد.  

وی همچنین به اغتشاشات در ایران پرداخته و این را مطمئنا نادرست دانست که در چنین شرایطی توافق اتمی با ایران زیر سوال قرار گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه