English

لایحه اصلاحات مالیاتی ترامپ در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا با اختلافی اندک تصویب شد

انسداد سیاسی در انتظار واشنگتن؟

ایالات‌ متحده آمریکا در حالی به استقبال سال جدید میلادی می‌رود که از یک‌سو اختلافات میان دو حزب بزرگ این کشور و از سوی دیگر میان کابینه دونالد ترامپ و حزب متبوعش در حال افزایش است و می‌تواند در ماه‌های آتی منجر به انسداد سیاسی در واشنگتن گردد.

انسداد سیاسی در انتظار واشنگتن؟

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، سرانجام پس از ماه‌ها کشاکش میان احزاب بزرگ آمریکایی، کمیسیون‌های پارلمانی و دو مجلس نمایندگان و نیز سنای آمریکا لایحه اصلاحات مالیاتی موردنظر دونالد ترامپ با اختلافی اندک به تصویب رسید.

تصویب بخشودگی‌های مالیاتی برای سرمایه‌داران بزرگ و رؤسای صنایع آمریکایی اگرچه به معنی پیروزی‌ای بزرگ و تغییر رویه قابل‌توجهی درزمینه سیاست‌گذاری در حوزه هزینه‌های عمومی به‌حساب می‌آید، اما آرایش آرای نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات دو مجلس آمریکا نیز از سوی دیگر پیرامون این لایحه نویدبخش حرکت هرچه بیشتر واشنگتن به‌سوی انسداد سیاسی است.

در دو روز گذشته مجلس نمایندگان آمریکا با رأی نسبتا شکننده‌ای لایحه اصلاحات مالیاتی را تصویب کرده بود؛ از میان 241 نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان تنها 227 نماینده جمهوری‌خواه به این لایحه رای مثبت دادند و 12 جمهوری‌خواه در کنار 192 نفر از (194) نمایندگان دموکرات به این لایحه رای منفی دادند و درنتیجه نهایتاً لایحه با 227 رای مثبت در برابر 205 رای منفی از تصویب مجلس نمایندگان گذشت.

از سوی دیگر و در مجلس سنای آمریکا وضع از این نیز بدتر است. در سنای آمریکا اگرچه هنوز «داگ جونز» که اخیراً در انتخابات میان‌دوره‌ای بر «روی مور» غلبه کرده، هنوز به‌طور رسمی کرسی آلاباما را در اختیار نگرفته و هنوز تعداد کرسی‌های جمهوری‌خواهان 52 کرسی است، این لایحه به دلیل عدم مشارکت سناتور «جان مک‌کین» تنها با 51 رای مثبت به قانون تبدیل شد.

به‌این‌ترتیب با ورود داگ جونز به سنای آمریکا، تنها مخالفت یا حتی عدم مشارکت یک نماینده جمهوری‌خواه در جریان رای‌گیری مانع از تصویب لوایح و یا اصلاحات موردنظر کابینه ترامپ خواهد شد.

انسداد سیاسی در آستانه یک‌سالگی کابینه ترامپ

معمولاً در آمریکا زمانی که کرسی ریاست جمهوری در اختیار یکی از دو حزب بزرگ قرار می‌گیرد، رفته‌رفته و در سال‌های بعد (به‌ویژه در دوره دوم دولت‌ها)، تمایل افکار عمومی نسبت به حزب رقیب افزایش می‌یابد. برای مثال حزب دموکرات در انتخابات میان‌دوره‌ای سال 2006 (دو سال پس از پیروزی مجدد جورج بوش پسر) هم اکثریت مجلس نمایندگان را به خود اختصاص دهد و هم در انتخابات سنای آمریکا پیروز شود.

در مقابل جمهوری‌خواهان نیز توانستند در دوره باراک اوباما از سال 2012 اکثریت مجلس نمایندگان و نیز از سال 2014 اکثریت سنا را به دست بیاورند.

معمولاً در این دوره‌ها رئیس‌جمهور برای انجام پروژه‌های مدنظر خود و اعمال سیاست‌ها با موانع زیادی روبه‌رو می‌شود به‌طوری‌که حتی از آن به‌نوعی به «انسداد سیاسی» نیز یاد می‌شود.

این در حالی است که با ورود ترامپ به کاخ سفید شرایط به نحو دیگری در حال رقم خوردن است، حزب دموکرات به‌طور یکپارچه تقریباً با همه سیاست‌های ترامپ و اعضایی که او برای کابینه و مناصب مختلف برمی‌گزیند مخالف است و از سوی دیگر نیز ترامپ در حال دور شدن از جمهوری‌خواهان است.

همچنین درحالی‌که تنها یک سال از عمر دولت ترامپ می‌گذرد اکثریت جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا به حداقل رسیده و حتی انتظار می‌رود در انتخابات سال 2018 سنا و مجلس نمایندگان وضعیت به نفع دموکرات‌ها تغییر کند.

اگر اکثریت هر دو پارلمان به دموکرات‌ها برسد، انسداد سیاسی در واشنگتن به اوج خود خواهد رسید و کلیه برنامه‌های کابینه ترامپ ازجمله ساختن دیوار مرزی با مکزیک، جلوگیری از ورود مهاجران و مسلمانان و خروج از توافق هسته‌ای ایران عملاً مسدود خواهد شد.

حتی فراتر از آن انتظار می‌رود در صورت دست‌به‌دست شدن اکثریت این دو پارلمان اعلام‌جرم علیه رئیس‌جمهور نیز وارد فاز جدی‌تری شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه