English

در سایه درگیری های داخلی جبهه النصره؛

پس از سه سال ارتش سوریه وارد ادلب شد

در پی اوج گیری اختلافات میان جناح های جبهه النصره، ارتش سوریه پس از سه سال وارد این استان شد و عملیات نظامی جدیدی را آغاز کرد.

پس از سه سال ارتش سوریه وارد ادلب شد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، شورشیان سوری اعلام کردند که ارتش سوریه با پشتیبانی جنگنده‌های روسیه طی ۴۸ ساعت گذشته روستاها و شهرک‌های مخالفان را در حومه شمال شرقی حماه و منطقه جنوبی ادلب هدف قرار داد.

نیروهای دولتی سوریه و هم‌پیمانان برای اولین بار در طول بیش از سه سال گذشته مواضع گروه‌های تروریستی را در بخش‌های جنوب شرقی ادلب مورد هدف قرار دادند.

نیروهای ارتش سوریه با هدف رسیدن به ادلب از سمت صحرا و دگرگون کردن معادله نظامی در مناطق حد فاصل بین حومه حماه و ادلب در حال پیشروی هستند و بر چند روستا در داخل مرزهای اداری ادلب مسلط شده‌اند.

یک منبع میدانی که با نیروهای دولتی می‌جنگد به خبرگزاری آلمان گفت: نیروهای ارتش سوریه ظهر یکشنبه به مواضع افراد مسلح النصره در دو شهرک ام ترکیه و الظافریه در اطراف استان ادلب حمله کردند.

این منبع اظهار داشت، نیروهای حمله کننده توانستند دو شهرک مذکور را به تصرف درآورند و درگیری‌ها در ورودی‌های دو شهرک بسیار شدید بود.

به گفته این منبع، النصره در مقابله با حملات ارتش سوریه بر خودروهای بمب‌گذاری شده تکیه کرده است.

این منبع پیش‌بینی کرد، ارتش سوریه در پی رسیدن تجهیزات نظامی به این جبهه علیه مواضع افراد مسلح النصره پیشروی‌هایی به دست آورد.

منابع رسانه‌ای نیز گفتند، صدها سرباز و تجهیزات نظامی از حومه دیر الزور به فرماندهی سهیل حسن معروف به «نمر» (ببر) به منطقه گسیل شده و وی فرماندهی نیروهای دولتی در حومه حماه را برعهده دارد.

این در حالی است که هیئت تحریر الشام (النصره سابق) و برخی گروه‌های ارتش آزاد سوریه اعلام کردند که تجهیزاتی را به حومه حماه فرستاده‌اند تا روستاها و شهرک‌هایی این مناطق را از ارتش سوریه پس بگیرند.

ارتش سوریه اعلام کرده که کنترل روستاهای ام تریکه، ام حزیم، بلیل و تله رجم الاحمر را در دست گرفته و مخالفان را مجبور به فرار کرده است.

شورشیان سوری در سال ۲۰۱۵ توانستند کنترل استان ادلب را در دست بگیرند. این استان، تنها استانی است که به طور کامل در دست شورشیان است.

جبهه ادلب تعیین کننده است

در این راستا، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از اطلاعات روسیه نوشت که جنگ آتی و بمباران شدید هوایی از سوی روسیه و سوریه در استان ادلب خواهد بود چراکه گروه‌های زیادی مثل داعش، جبهه النصره، فتح الاسلام، احرار الشام و دیگر گروه‌ها در آنجا هستند.

این روزنامه نوشت: گردهم آمدن مخالفان سوریه در استان ادلب مقدمه‌ای برای بزرگترین جنگ نهایی در سوریه خواهد بود و ارتش روسیه و سوریه حملات شدیدی را علیه مخالفان و دیگر گروه‌ها انجام خواهند داد.

در همین راستا، یک منبع وابسته به سازمان ملل اعلام کرد که استفان دی‌میستورا، فرستاده این سازمان به سوریه از دور کنونی مذاکرات ژنو راضی نیست چراکه اطلاعاتی درباره استقرار داعش در ادلب و اینکه جنگ آتی در ادلب خواهد بود، به وی رسیده است.

دی‌میستورا معتقد است که مذاکرات در ژنو در این صورت بی‌فایده خواهد بود. جنگ ادلب طی دو یا سه هفته یا کمتر آغاز خواهد شد.

اختلافات داخل هیئت تحریر الشام

از سوی دیگر منابع مخالف از اختلافات داخلی میان مسؤولان و اعضای جبهه النصره در پی پیشروی داعش در حومه جنوب شرقی ادلب خبر دادند.

بخش هماهنگی‌های افراد مسلح از اختلافات داخلی میان افراد مسلح تحریرالشام در پی پیشروی داعش در حومه جنوب شرقی این استان و تسلط بر چند روستا که آخرین آن روستای باشکون در حومه جنوب شرقی ادلب است، خبر دادند و مسؤول "بخش نظامی" را عامل شکست‌های هیئت تحریر الشام دانستند.

به گفته این منابع، ابومحمد الجولانی، رهبر جبهه النصره دستور بازداشت تعدادی از مسؤولان نظامی این گروه را داده است. این مسؤولان به دست داشتن در فاش کردن اطلاعات جبهه النصره شامل خطوط امداد و سلاح‌های به کار گرفته شده، متهم شده‌اند.

به گفته این منابع، چهار مسؤول جبهه النصره در حومه شرقی حماه برکنار و به ادلب منتقل شده‌اند.

ارتش سوریه طی دوره اخیر کنترل بیشتر خاک این کشور را در دست گرفته است و با آزادی استان ادلب در موضع قوی‌تری نسبت به مخالفان در مذاکرات ژنو قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که ساکنان استان از ناامنی‌ها در این استان ناراضی هستند و چند بار دست به تظاهرات زده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه