English

وزیر خارجه بحرین:

محاصره کنندگان قطر آماده از سرگیری روابط با دوحه هستند

وزیر خارجه بحرین اعلام کرد چنانچه قطر به تعهدات بین المللی اش پایبند شود، محاصره کنندگان روابط خود با دوحه را از سر خواهند گرفت.

محاصره کنندگان قطر آماده از سرگیری روابط با دوحه هستند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، «خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه»، وزیر خارجه بحرین در سخنرانی خود در سیزدهمین دور گفت‌وگوی منامه این گونه محاصره قطر را توجیه کرد: اقداماتی که بحرین، عربستان، امارات و مصر علیه قطر اتخاذ کردند که این دلیل بود که قطر در طول دهه‌ها امنیت و ثبات ما را هدف قرار داد و برای از بین بردن صلح اجتماعی در قطر و سرنگونی نظام با کمک برخی طرف‌ها تلاش کرده و از عملیات تروریستی در کشورهای دیگر حمایت مالی کرد.

وی تأکید کرد: ما همواره برای حفظ وحدت شورای همکاری خلیج فارس به مذاکره برادرانه متوسل شده‌ایم اما فایده‌ای نداشته و قطر اقداماتش را متوقف نکرده است. در نتیجه باید با جدیت با این سیاست‌ها مقابله شود. ما آماده ازسرگیری روابطمان با قطر هستیم به شرط اینکه به توافق‌نامه‌هایی که قبلا امضا کرده بود، پایبند باشد و حمایت از تروریسم و مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر را متوقف کند.

وزیر خارجه بحرین گفت: امنیت و ثبات منطقه با چالش‌های بزرگ و خطرناکی روبروست که از جمله آن گسترش تروریست‌هاست. چه آن‌ها که از حمایت برخی کشورها برخوردارند و چه آن‌هایی که از سوی طرف‌های غیردولتی افراطی در منطقه حمایت می‌شوند.

وی مدعی شد: «شبه نظامیان کودتاچی» در یمن با ایفای نقش مثبت در بازسازی این کشور مخالفت کردند و برای تأسیس کشور تروریستی وابسته به ایران تلاش می‌کنند اما ما اجازه این را نخواهیم داد.

خالد بن احمد ادعا کرد: حزب الله لبنان نمونه حزبی است که بر زمام امور و تصمیمات سیاسی سیطره دارد و به قوانین احترام نگذاشته و اوامرش را از ایران می‌گیرد. این حزب دلیل اصلی ادامه بحران سوریه است و به قاچاق سلاح و مواد منفجره و آموزش «تروریست‌ها» برای انجام عملیات در بحرین، کویت و دیگر کشورها ادامه می‌دهد. باید با این حزب مقابله شود.

وزیر خارجه بحرین گفت: ائتلاف استراتژیک با آمریکا و انگلیس یک مساله حیاتی برای تضمین امنیت شورای همکاری خلیج فارس و صلح و امنیت بین‌المللی است.

وی بر احترام متقابل به حاکمیت کشورها و پایبندی آن‌ها به عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر تأکید کرد.

وی از نقش ایران در منطقه انتقاد کرد و مدعی شد که ایران جزو اولین کشورهایی است که امنیت و ثبات منطقه را برهم می‌زند.

وزیر خارجه بحرین از اعتمادش به پایبندی آمریکا به امنیت و ثبات منطقه صحبت کرد و گفت: به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل روند صلح در خاورمیانه را تهدید کرده و تمامی طرح‌ها و مذاکرات برای حل نهایی ناکام می‌گذارد. این اقدام نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی است که تأکید دارد که قدس شرقی سرزمین اشغالی است که باید آزاد شود.

در این نشست «ایمن الصفدی»، وزیر خارجه اردن نیز گفت: بزرگترین چالش امنیتی که منطقه با آن مواجه است ادامه اشغال اراضی فلسطین و محرومیت فلسطینی‌ها از حقوق مشروعشان در داشتن کشور آزاد و مستقل است.

وی گفت: مساله فلسطین و پرونده قدس نقش سرنوشت سازی برای امنیت منطقه دارد. قدس تنها شهری مقدس برای فلسطینی‌ها نیست بلکه برای همگان است و یک مساله بین‌المللی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه