English

حامد کرزای:

نتایج شکست افغانستان در موضوع پناهجویان در آلمان دیده می شود

رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت وضعیت امنیتی پناهجویان در آلمان نتیجه شکست های افغانستان است.

نتایج شکست افغانستان در موضوع پناهجویان در آلمان دیده می شود

به گزارش خبرگزاری موج، «حامد کرزای»، رئیس جمهور پیشین افغانستان در گفت‌وگو با دویچه‌وله اظهار کرد: وضعیت امنیتی در افغانستان متاسفانه آنگونه که ما انتظار داشتیم نیست؛ بمب‌ها در سراسر کشور منفجر می‌شوند، هر روز ناامنی در کشور وجود دارد. اکنون پس از گذشت ۱۶ سال مبارزه علیه افراط‌گرایی و تروریسم هنوز گروه‌های تروریستی جدیدی در افغانستان سر بر می‌آورند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بزرگترین مشکل در راه برقراری صلح در افغانستان چیست، گفت: در واقع این مسئله به دلیل کشور افغانستان و یا مردم افغان نیست. مردم افغانستان همکاری کامل با جامعه بین‌المللی دارند. در واقع عوامل خارجی در افغانستان بسیار در ایجاد ناامنی و بی ثباتی در این کشور تاثیرگذار هستند. ایجاد بسترهای آموزش و تامین منابع مالی برای تروریست‌ها در همین راستا است. همچنین عامل مهم دوم استراتژی آمریکا در افغانستان است. رویکرد این کشور علیه افغانستان و جنگ با افراط گرایی عواقب سنگینی به همراه داشت؛ کشتار غیرنظامیان در افغانستان و ایجاد زندان‌هایی در این کشور، نقض تمامیت ارضی و نقض ارزشها و فرهنگ افغانستان از جمله این مواردند.

کرزای در بخش دیگری از اظهاراتش از برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور استقبال کرد و گفت باید قانون اساسی افغانستان به طور کامل اجرا شود.

کرزای درباره اهمیت لویی جرگه نیز اعلام کرد: من معتقدم که لویی جرگه یک شورای سنتی برای مردم افغانستان است. جایی که مردم سراسر کشور از همه استان‌ها و از همه گروه‌ها پیر و جوان، زن و مرد در کنار هم جمع می‌شوند اما لویی جرگه نمی‌تواند جایگزین پارلمان باشد. در واقع این شورا برای تلطیف شرایط برای برگزاری انتخابات و رسیدن به پارلمان وجود دارد. در واقع این شورا به این روند کمک می‌کند.

رئیس‌جمهور پیشین افغانستان با اعلام مخالفت خود با افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت: من در زمان ریاست جمهوری‌ام شریک آنها در وقوع جنگ بیشتر و کشتار غیرنظامیان در افغانستان نبوده‌ام‌. در آن زمان من مخالفت خود را در سال 2009 با افزایش نیروهای آمریکایی اعلام کردم. اگر به یاد بیاورید سفیر آمریکا به واشنگتن نوشت که کرزای شریک ما نیست و او راست می‌گفت.

او در بخش دیگری از اظهاراتش درباره مهاجرت هزاران نفر از مردم افغان به اروپا گفت: شهرهای ما امن هستند. هر از گاهی بمب‌هایی منفجر می‌شود. فرزاندان من هم در افغانستان هستند و میلیون‌ها نفر از مردم افغان در این کشور زندگی می‌کنند. جوانان ما باید در کشورشان حضور داشته و به کشور خودشان کمک کنند.

کرزای در ادامه در پاسخ به این سوال که مردم در این کشور کشته می‌شوند، گفت: بله ما کشته می‌شویم اما ما امیدوار هستیم. شما نباید خانه خود را ترک کنید. توصیه من این است که کشور خودتان را ترک نکنید بلکه دستان یکدیگر را گرفته و کشورتان را بسازید و جای بهتری ایجاد کنید.

رئیس‌جمهور پیشین افغانستان درباره سیاست دولت آلمان در بازگرداندن برخی از افغان‌ها به کشورشان گفت: کسانی که از سوی آلمان پذیرفته نمی‌شوند باید با افتخار به کشورشان بازگردند و در این کشور زندگی کنند و آنهایی که در آلمان پذیرفته می‌شوند باید به قوانین این کشور احترام بگذارند. من توصیه‌ای هم به دولت آلمان دارم. دولت آلمان باید با شرکای اروپایی‌اش پشت میز مذاکره بنشیند زیرا نتایج شکست در افغانستان به آلمان نیز رسیده است.

وی ادامه داد: آلمان باید مطمئن شود که رویکرد آمریکا درباره آینده افغانستان به گونه‌ای باشد که بتواند حامل صلح باشد. برهمین اساس آلمان به همراه اروپا نقش دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه