English

در پی کناره گیری رئیس جمهور زیمباوه

ملکه انگلیس در رقابت با موگابه پیروز شد

با استعفای موگابه از ریاست جمهوری پس از 37 سال، ملکه انگلیس رکورددار حفظ حکومت در جهان شد.

ملکه انگلیس در رقابت با موگابه پیروز شد

به گزارش خبرگزاری موج، به نوشته روزنامه دیلی میل، رابرت موگابه که سه‌شنبه همزمان با بالا گرفتن فشارها از طرف ارتش زیمبابوه از ریاست جمهوری کناره‌گیری کرد، به ۳۷ سال سلطه بر این کشور جنوب آفریقا پایان داد. در حالی که استعفای او یک «لحظه تاریخی» برای این کشور آفریقایی است، همچنین موجب شد تا الیزابت دوم، ملکه انگلیس به کهنسال‌ترین رئیس کشور جهان تبدیل شود.

در ادامه نگاهی می‌اندازیم بر پیرترین رهبران جهان؛

۱. ملکه الیزابت ۹۱ ساله همچنین رکورد طولانی‌ترین دوره سلطنت در تاریخ انگلیس را سپتامبر ۲۰۱۵ از آن خود کرد که پیشتر متعلق به ملکه ویکتوریا، جد بزرگ او بود.  

۲. الباجی قائد السبسی ۹۰ ساله، رئیس‌جمهوری تونس در جایگاه بعدی است. او دومین رئیس جمهور پیر جهان است که ۲۰۱۴ در این سمت انتخاب شد، نه آنکه آن را به ارث برده باشد. السبسی در دوران ریاست جمهوری زین‌العابدین بن علی طولانی‌ترین دوره ریاست بر پارلمان را از آن خود کرد و پس از بهار عربی در اولین انتخابات آزاد روی کار آمد.

۳. شیخ صباح الأحمد الجابر الصباح، امیر ۸۸ ساله کویت در جایگاه سوم است. او ژانویه ۲۰۰۶ پس از مرگ برادر ناتنی‌اش و اینکه جانشین او یعنی شیخ سعد احتمالا به دلیل ابتلا به بیماری آلزایمر نتوانست سوگند یاد کند، پنجمین امیر کویت شد.  

۴. رائول کاسترو، ۸۶ ساله رئیس‌جمهوری کوبا از سال ۲۰۰۶ کفیل ریاست جمهوری بود و قدرت را از برادر انقلابی‌اش فیدل به ارث برد. او به صورت کامل در سال ۲۰۰۸ این سمت را در دست گرفت و مجددا در ۲۰۱۳ هم انتخاب شد. با این وجود، او گفته است که این آخرین دوره تصدی اوست و ۲۰۱۸ کناره‌گیری می‌کند. در دوره رهبری رائول، کوبا شاهد تلاش‌هایی برای عادی‌سازی روابط با آمریکا و احیای روابط دیپلماتیک در ۲۰۱۵ شد.

۵. پل بیا،‌ رئیس‌جمهوری ۸۴ ساله کامرون از جوانی وارد عرصه سیاسی شد و از ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۵ دبیر ریاست جمهوری بود و ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۲ نخست‌وزیر کامرون شد. او در سال ۱۹۸۲ پس از استعفای ناگهانی احمدو آهیجو جای او را گرفت و از آن زمان در قدرت است.  

۶. میشل عون، رئیس‌جمهوری ۸۴ ساله لبنان از رهبران سابق ارتش است که از ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ پیش از آنکه از سوی نیروهای سوری از قدرت رانده شود، نخست‌وزیر موقت بود. او اکتبر گذشته به عنوان رئیس‌جمهوری لبنان سوگند یاد کرد و به ۲۹ ماه بن‌بست سیاسی خاتمه داد.

۷. آکیهیتو، امپراتور ۸۳ ساله ژاپن در ۱۹۸۹ پس از مرگ پدرش به قدرت رسید. سال گذشته میلادی لایحه‌ای در پارلمان ژاپن به تصویب رسید که به او اجازه می‌دهد به نفع ولیعهدش از قدرت کنار برود. او ابراز نگرانی کرد که به علت بالا بودن سن و ناتوانی از اجرای وظایفش باز بماند. چنانچه او داوطلبانه از قدرت کنار برود، اولین امپراتوری می‌شود که در دو قرن گذشته دست به چنین اقدامی می‌زند.  

۸.ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه ۸۱ ساله عربستان ژانویه ۲۰۱۵ پس از مرگ برادر ناتنی‌اش ملک عبدالله به قدرت رسید. اخیرا هم شایعاتی مبنی بر احتمال کناره‌گیری او و روی کار آمدن ولیعهدش محمد بن سلمان منتشر شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه