English

اختلافات بر سر مهاجران سر دراز دارد

مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی در آلمان در آستانه شکست

مذاکرات میان چهار حزب آلمانی برای تشکیل کابینه ائتلافی به دلیل تداوم اختلافات بر سر موضوع مهاجران و انرژی به بن‌بست رسیده است و به نظر می‌رسد آنگلا مرکل به‌زودی ناچار از تشکیل کابینه اقلیتی شود.

مذاکرات تشکیل دولت ائتلافی در آلمان در آستانه شکست

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، مذاکرات احزاب موافق تشکیل دولت ائتلافی در آلمان برای حل اختلافات این چهار حزب بدون دستیابی به موفقیتی چشمگیر به پایان خود رسید و در آستانه شکست قرار گرفت. مهاجرت و سیاستِ انرژی ازجمله مهم‌ترین اختلافات به‌حساب می‌آید.

پس از انتخابات فدرال پایان ماه سپتامبر «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان تلاش کرده تا ائتلافی را میان حزب دموکرات مسیحی خود، خواهر باواریایی آن (اتحادیه سوسیال مسیحی)، حزب طرفدار تجار دموکرات آزاد و حزب سبز تشکیل دهد.

ائتلافی که اصطلاحاً «جامائیکا» خوانده می‌شود (به دلیل اینکه رنگ‌های احزاب آن پرچم جامائیکا را تشکیل می‌دهند) پیش‌ از این تنها در سطح منطقه‌ای سابقه داشته و حتی برای رهبران با تجربه آلمان نیز اتفاق جدیدی است.

در طول یک ماه مذاکره مرکل سعی کرد اختلافات بر سر مسائل مختلف به حداقل برسد؛ ازجمله اینکه چه تعداد از مهاجرانی که در سال‌های 2015 و 2016 وارد آلمان شده‌اند می‌توانند خانواده خود را نیز به این کشور ببرند؟

موضوع مهاجرت پس‌ از اینکه حدود 1 میلیون 200 هزار تن در سال‌های 2015 و 2016 وارد آلمان شدند به یکی از جنجالی‌ترین مسائل سیاسی این کشور مبدل شد. واکنش‌ها اما ضد تصمیم مرکل برای باز نگه‌داشتن مرزهای کشور به چرخش افکار عمومی به‌سوی حزب راست افراطی و ضد مهاجر آلترناتیو برای آلمان شد و به‌این‌ترتیب یک حزب راست افراطی پس از 50 سال وارد پارلمان آلمان شد.

در جریان مذاکرات ائتلافی در برلین دموکرات مسیحی‌ها، سوسیال مسیحی‌ها و نیز لیبرال‌ها بارها کوشیدند استراتژی مختار خود را برای تشدید کنترل بر موضوع مهاجرت به یکدیگر تحمیل کنند.

طبق گزارش‌های رسانه‌های آلمانی، حزب سبز آخر هفته گذشته پیشنهاد کرد که احزاب چهارگانه فعلاً با کاهش سهمیه مهاجران آلمان به 200 هزار نفر در سال و نیز «نظارت بیشتر» بر مهاجران قبلی که قرار است خانواده خود را نیز به این کشور انتقال دهند، موافقت کنند.

این احزاب همچنین در مذاکرات برای رسیدن به زمینه‌های مشترک درباره تغییرات اقلیمی نیز تلاش کرده‌اند. سبزها پیشنهاد کردند که میزان برق تولیدشده از ژنراتورهای زغال‌سنگی به 8 تا 10 گیگاوات کاهش یابد، اما شرکای دیگر ائتلاف نگرانی خود را از کاهش میزان فرصت‌های شغلی در چنین حالتی در بخش‌های انرژی و مونتاژ اعلام کرده‌اند.

روز جمعه «کریستین لیندر»، رهبر دموکرات‌های آزاد، با اعلام نقطه پایانی برای مذاکرات، گفت: «اگر تا ساعت 6 بعدازظهر یکشنبه به نتیجه نرسیم مذاکرات شکست‌خورده است.» اما این زمان نیز گذشت و مذاکرات همچنان در جریان است.

هرگاه احزاب به توافق برسند، مذاکرات وارد مرحله بعد خواهد شد که قرار است درباره نقش هر یک از احزاب در کابینه و تعداد وزرایی که به هر یک می‌رسد توافق شود.

اما اگر مذاکرات به بن‌بست برسد، مرکل ناچار می‌شود تنها به‌اتفاق یکی از احزاب دموکرات آزاد و یا سبز،  کابینه اقلیتی تشکیل دهد. در این صورت کابینه ناچار است برای هر یک از اقداماتش با احزاب اپوزیسیون مذاکره کند.

«مارتین شولتز»، رهبر سوسیال‌دموکرات‌ها که حزب او در چهار سال گذشته مؤتلف کابینه مرکل بود، یکشنبه اعلام کرد تا وقتی او رهبر حزب باشد، «ائتلاف بزرگ» دیگری میان دو حزب بزرگ آلمان تشکیل نخواهد شد. شولتز افزود: «رأی‌دهندگان در انتخابات اخیر با ائتلاف بزرگ مخالفت کرده‌اند.»

درنهایت اگر همه گزینه امتحان شود و به نتیجه نرسد، «فرانک والتر اشتاین مایر»، رئیس‌جمهور آلمان می‌تواند پارلمان را منحل کند و دستور برگزاری انتخابات جدید را صادر کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه