English

چرا دموکرات‌ها نمی‌توانند تاریخ را ورق بزنند؟

سایه بلند اوباما

باراک اوباما اگرچه در هنگام خروج از قدرت در 20 ژانویه 2017 یکی از محبوب‌ترین رؤسای جمهور آمریکا بود، اما درعین‌حال حزب دموکرات پس از دوره او با بحران هویت و آینده روبه‌رو شده است. دموکرات‌ها کار دشواری را برای ترسیم افق‌های جذاب جدید در انتخابات 2018 بدون حضور اوباما پیش رودارند.

سایه بلند اوباما

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، ویژه‌نامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای به قلم «رابرت دراپر»، با عنوان «سایه بلند اوباما» به بحران هویت و بی آینده ماندن حزب دموکرات آمریکا پس از دوره باراک اوباما می‌پردازد: در شب نهم نوامبر 2016 «نانسی پلوسی»، رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان 12 ساعت پس‌ازاینکه «هیلاری کلینتون» شکست از ترامپ را پذیرفت از نمایندگان این حزب خواست تا در جلسه حزب دموکرات شرکت کنند. بسیاری از نمایندگان هنوز در حوزه‌های انتخابیه و البته در شوک بودند. نه‌تنها ترامپ بر کلینتون پیروز شده بود، بلکه اکثریت سنا نیز در اختیار جمهوری‌خواهان باقی ماند و برخلاف پیش‌بینی پلوسی، سیطره فیل‌ها بر مجلس نمایندگان نیز تثبیت شد.

طبق پیش‌بینی پلوسی، دموکرات‌ها دست‌کم باید 20 کرسی را از جمهوری‌خواهان می‌گرفتند و اختلاف تعداد کرسی‌های دو حزب به کمتر از 20 کرسی کاهش یابد، اما دموکرات‌ها تنها 6 کرسی به دست آوردند.

بسیاری از ناظران معتقدند علت شکست مجدد دموکرات‌ها در انتخابات پارلمانی این بود که بیش‌ازحد بر محبوبیت اوباما متکی بودند. آن‌ها تصور می‌کردند که با داشتن حمایت اوباما دست‌کم در مجلس نمایندگان و سنا ورق را به نفع خود برمی‌گردانند.

به‌این‌ترتیب چندان به جذاب کردن برنامه خود برای مردم نیندیشیدند و سعی نکردن طرح نویی دراندازند. برنامه پیشنهادی آن‌ها که «توافق بهتر؛ آینده بهتر» نام داشت تقریباً در بردارند همان اهدافی بود که اوباما در 8 سال ریاست جمهوری خود بارها بر آن تأکید کرده بود.

آیا ورق برمی‌گردد؟

درحالی‌که 9 ماه به برگزاری انتخابات آینده مجلس نمایندگان زمان باقی است رفته‌رفته، شکست‌های جمهوری‌خواهان در تغییر قانون درمانی و نیز نیمه‌کاره ماندن لایحه مالیاتی از یکسو و اعلام کناره‌گیری برخی شخصیت‌های برجسته جمهوری‌خواه نظیر باب کورکر و جان مک‌کین، در کنار پرونده قطور تبانی احتمالی کمپین ترامپ با روسیه در حال برگرداندن مجدد اقبال افکار عمومی به‌سوی دموکرات‌ها است.

چند نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که کاندیداهای احتمالی دموکرات از کاندیداهای احتمالی جمهوری‌خواه شانس بیشتری برای تصاحب کرسی‌های مجلس نمایندگان دارند و احتمالاً دموکرات‌ها با اختلاف 15 کرسی محافظه‌کاران را شکست می‌دهند.

چنانچه مجلس اکثریت مجلس نمایندگان به دموکرات‌ها برسد، برنامه‌های حزب جمهوری‌خواه به‌شدت به هم خواهد ریخت. دموکرات‌ها همچنین در صورت به دست آوردن اکثریت می‌توانند طرح اعلام‌جرم علیه رئیس‌جمهور را نیز پس از ماه‌ها تلاش باقدرت به جریان بیندازند و این امر در آستانه انتخابات آینده ریاست جمهوری جایگاه ترامپ را نیز متزلزل‌تر خواهد کرد.

همچنین ایجاد انسجام میان جناح‌های مختلف این حزب نیز از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا برای مثال بسیاری از طرفداران «برنی سندرز»، کاندیدای کنار رفته این حزب حاضر نشدند به هیلاری کلینتون رأی بدهند.

ازاین‌رو به نظر می‌رسد شاید حتی دموکرات‌ها بتوانند به دلیل رأی سلبی جمهوری‌خواهان در انتخابات 2018 پیروز شوند، اما یافتن یک کاندیدای پرجاذبه برای سال 2020 از نان شب برای آن‌ها واجب‌تر است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه