English

پس از آمریکا شواهدی از دخالت روسیه در رفراندوم برگزیت بریتانیا هم کشف شد

مداخلات مسکو در برگزیت

هفته نامه ویک از دریافت پول کثیف در کمپین طرفداران خروج از اتحادیه اروپا در بریتانیا خبر داد.

مداخلات مسکو در برگزیت

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، ادوارد لوکاس ستون نویس روزنامه تایمز این هفته با اشاره به خبری خاص نوشت: «کشف برخی حقایق ناخوشی‌اند باعث شرمساری ماست.» پس‌ازاینکه ارتباط گروهی از عاملان روسیه با کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ بر ملأ شد، شواهدی از مداخله روسیه در کمپین خروج از اتحادیه اروپا در بریتانیا نیز به‌دست‌آمده است.

نشریه آمریکایی ویک در شماره جدید خود در گزارشی به بررسی استفاده از پول کثیف در کمپین طرفداران خروج از اتحادیه اروپا هنگام برگزاری همه‌پرسی برگزیت در بریتانیا پرداخته است. در یکی از موارد 435 هزار پوند از سوی عناصر روس به کمپین خروج کمک شده است.

اگرچه این مبلغ زیادی به‌حساب نمی‌آید، اما یک کمک 8 میلیون پوندی نیز توسط «هارون بانکس» به کمپین خروج از اتحادیه اختصاص پیداکرده است. همسر بانکس روس است و این فعال اقتصادی پیوندهای گسترده‌ای با روسیه دارد. منبع این پول‌ها هنوز رازآلود است و توسط کمیسیون انتخابات مورد تحت بررسی قرار دارد.

همچنین در تحقیقات مشخص‌شده، هزاران حساب توئیتری ضد اتحادیه در جریان رفراندوم برگزیت از روسیه در این شبکه اجتماعی ثبت‌شده و توئیت های زیادی را نیز در این خصوص منتشر کرده‌اند. در همین راستا «مارک گالئوتی» در یادداشتی برای روزنامه گاردین نوشت: «ما مطمئنیم که روسیه تلاش کرده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تحت نفوذ خود قرار دهد، بنابراین ایجاد اختلال در امور اتحادیه نیز برای روسیه خوشایند است.» فراتر از این اگر شواهد قطعی درباره مداخله روسیه در کمپین رفراندوم برگزیت ثابت شود، ممکن است مشروعیت رأی به خروج از اتحادیه را از بین ببرد. مزید بر اینکه کمپین خروج با اختلافی اندک در همه‌پرسی پیروز شد.

اما مخالفان این ایده چه می‌گویند؟ تونی باربر در فایننشال تایمز می‌نویسد: تاکنون هیچ مدرک قطعی از حمایت مالی روسیه از کمپین برگزیت به دست نیامده است. وجود تعداد انگشت‌شماری حساب‌های توئیتری فعال در حین برگزاری همه‌پرسی که تازه به دلیل احتمال ارتباط با «فعالیت‌های مشکوک روسیه در اینترنت» بسته نیز شده‌اند، نمی‌تواند دلیل کافی برای تحت تأثیر قرار گرفتن افکار عمومی در سطح وسیع باشد.

حتی اگر شواهد بیشتری از مداخله روسیه به دست بیاید، نمی‌توان راحت پیروزی برگزیت را به لطایف‌الحیل سایبری روسیه مربوط دانست. نتیجه همه‌پرسی را باید در تصمیمات دیوید کامرون و نیز نارضایتی بلندمدت سیاسی و اجتماعی موجود در بریتانیا جست‌وجو کرد.

همچنین تارا مک کورماک نیز در وب‌سایت «اسپیکد» می‌نویسد: «اگرچه طرفداران اتحادیه، حق دارند بابت پیروزی رأی به خروج ناراحت باشند، اما این ایده که برگزیت نتیجه خواست روسیه بوده نیز احمقانه است.» برای مثال آیا رأی 76 درصد مردم در بوستون در لینکشایر به خروج از اتحادیه، را می‌توان به نفوذ کرملین مرتبط دانست؟

از سوی دیگر وب‌سایت «اپن دموکراسی» نیز می‌نویسد حتی اگر نفوذ روسیه قطعی باشد، باید به سؤالات زیادی پاسخ داد. به نظر می‌رسد هارون بانکس در سال 2013 در وضعیت ورشکستگی قرار داشته ولی مدتی بعد وارد عرصه تجارت الماس از معادن آفریقای جنوبی شد. شایعاتی نیز به گوش می‌رسد که روسیه کمک‌های زیادی به بانکس کرده تا ورشکست نشود.

از سوی دیگر بریتانیا یکی از مراکز اقدامات خرابکارانه مخفی روسیه است؛ دست‌کم 14 نفر از مخالفان پوتین در سال‌های اخیر کشته‌شده‌اند و جورج پاپادوپولوس برای تخریب چهره کلینتون با یکی از عوامل سطح بالای روسیه در لندن دیدار کرد. به نظر می‌رسد برای بررسی این موضوع باید در بریتانیا نیز مانند آمریکا پرونده مفصلی تشکیل شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه