English

هفته نامه نیوزویک از فساد در تیم دونالد ترامپ گزارش می دهد

وعده های پوشالی ترامپ در کارزار انتخاباتی؛ فریب‌کاران در اوج

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در دوران کارزار انتخاباتی اعلام کرده بود که اداره رفاقتی و فساد در آمریکا باید ریشه‌کن شود، اما به‌زعم بسیاری از کارشناسان، مجموعه تحت ریاست وی فاسدترین دولت ایالات‌متحده است.

وعده های پوشالی ترامپ در کارزار انتخاباتی؛ فریب‌کاران در اوج

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج، هفته‌نامه آمریکایی «نیوز ویک» در شماره جدید خود مقاله مهمی را به موضوع سودجویی در تیم همکار رئیس‌جمهور آمریکا اختصاص داده است. در این مقاله می‌خوانیم که اگرچه ترامپ پنج اصل اخلاقی را برای اصلاح دولت آمریکا مطرح کرده بود و می‌گفت واشنگتن تبدیل به یک باتلاق بزرگ‌شده، حالا خودش «باتلاقی غیرقابل‌تصور» را اداره می‌کند. در این مقاله می‌خوانیم:

ترامپ و معاون او «مایکل پنس» هفدهم اکتبر 2016 از اصول پنج‌گانه اخلاقی خود برای اصلاح لابی‌گری‌ها و رفیق گماری و سو استفاده‌های اقتصادی رونمایی کردند و خواستار «خشکاندن باتلاق فساد» شدند. ترامپ سپس کوشید بر اساس اصول اعلام‌شده در شهرهای مختلف آمریکا تظاهرات اعتراضی سامان دهد؛ راهپیمایی در گیرین بای و کلورادو ازجمله این تلاش‌ها بودند. او در کلورادو گفته بود: «ما به فساد دولتی خاتمه می‌دهیم.» و همچنین وعده داده بود «باتلاق واشنگتن را خواهیم خشکاند».

ترامپ همچنین در پروژه دیگری رقیب خود هیلاری کلینتون را «فاسدترین» آمریکایی جهان نامیده بود. اما ترامپ که وقتی بیشتر تحلیل‌های قبل از انتخابات را به نفع پیروزی کلینتون می‌دید، «نظام سیاسی آمریکا را متقلبانه» می‌نامید، پس از ورود به کاخ سفید ادبیات پیشین را کاملاً کنار گذاشت و اعضای تیم خود را برای مدیریت بسیاری از مناصب دولتی به کار گرفت. لابی‌گری شدیدتر از قبل ادامه یافت و بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌های دولتی و کنگره را تحت‌الشعاع قرار می‌داده و می‌دهد.

از میان اعضای تیم ترامپ تنها اشاره به چند نفر نشان می‌دهد که او بیش از اوباما دوستانش را در پست‌های دولتی قرار داده و جالب‌تر آنکه بیشتر این افراد از طبقه مرفه و ثروتمندانی هستند که سابقاً در قالب گروه‌های فشار و از طریق لابی سیاستمداران را ترغیب به انجام امور مختلف می‌کردند.

فساد دولتی در آمریکا

برای نمونه می‌توان به «دیوید شولکین»، وزیر امور کهنه سربازان و جانبازان، «اسکات پریت»، رئیس آژانس حفاظت از محیط‌زیست، «استیون منوچین»، وزیر خزانه‌داری، «رایان زینکه»، وزیر کشور، «الین چائو»، وزیر حمل‌ونقل، «پیک پری»، وزیر انرژی، «بستی دو وُس»، وزیر انرژی و «تام پریس»، وزیر پیشین سلامت و خدمات انسانی اشاره کرد.

 اکنون باگذشت یک سال از آن اتفاقات به نظر می‌رسد حالا دیگر ترامپ به شعارهای رادیکال‌تری برای منحرف کردن توجه افکار عمومی از شعارهای پیشینش نیاز دارد. اکنون دیگر وعده «بازگرداندن عظمت به آمریکا»، «خشکاندن ریشه فساد در پایتخت» و «کشیدن دیوار در مرز مکزیک» دیگر جوابگوی بحران‌های ترامپ نیست. شعارها و دیپلماسی عمومی نیازمند طرح مسائل جدی‌تر و حادتری نظیر «خروج از توافق هسته‌ای ایران»، «حمله نظامی به کره شمالی» است تا هنوز بتواند افکار عمومی را مسحور خود سازد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه