English

حکم بازداشت کارلس پوجدمون صادر شد

حکم بازداشت رهبر جدایی طلب ایالت کاتالونیا توسط دادستان اسپانیا صادر شد.

حکم بازداشت کارلس پوجدمون صادر شد

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از یورونیوز دادستان اسپانیا با صدور حکمی خواهان بازداشت رئیس سابق ایالت کاتالونیا در کشورهای دیگر اروپایی شد. پوجدمون در بلژیک به سر می‌برد، و گرچه گفته است قصد پناهندگی ندارد، ولی فضا را برای بازگشت به اسپانیا مساعد نمی‌بیند.

دادستان اسپانیا روز پنجشنبه (۲ نوامبر/ ۱۱ آبان) با صدور حکمی از دستگاه‌های قضایی کشورهای اروپایی خواست که «کارلس پوجدمون»، رئیس سابق ایالت کاتالونیا را در هر نقطه از اتحادیه اروپا فوری بازداشت کنند. به گفته سخنگوی قوه قضائیه اسپانیا برای سایر اعضای دولت سابق ایالت یادشده نیز حکمی مشابه صادر شده است.

دادستان کل اسپانیا پوجدمون و شماری از وزیران دولت سابق ایالت کاتالونیا را برای حضور در برابر دادگاه در روز پنجنشبه فراخوانده بود. برخی از این افراد در بلژیک به سر می‌برند و حاضر به حضور در برابر دادگاه نیستند. برابر با حکم جدید، دولت بلژیک موظف به بازداشت پوجدمون و دستیاران اوست.

از ۹ عضو دولت سابق کاتالونیا از جمله اریول جان‌کوراس، معاون اول پودجدمون، که مطابق با احضاریه دادستانی در برابر دادگاه حاضر شدند، ۸ نفر برای بازجویی بیشتر به بازداشتگاه منتقل شده‌اند و آزادی آنها تا اطلاع ثانوی به قید وثیقه نیز ممکن نیست.

شورش یا توطئه؟

پوجدمون و اعضای دولت او از سوی دولت و قوه قضائیه اسپانیا به سبب برگزاری رفراندوم استقلال کاتالونیا و تصویب جدایی این ایالت از اسپانیا به «شورش و حیف‌و میل اموال عمومی» متهم شده‌اند. با این همه در میان حقوقدانان در مورد قرائت درست از اصلی از قوانین که دادستان حکم خود را با استناد به آن صادر کرده، اختلاف نظر وجود دارد. قانون می‌گوید که شورش باید جنبه مسلحانه داشته باشد تا اشد مجازات مشمول متهم شود، در حالی که روند استقلال‌‌خواهی کاتالونیا بدون خشونت پیش رفته است و حداکثر می‌توان از آن به عنوان «توطئه» یاد کرد که مجازات بسیار کمتری دارد. مجازات شورش مسلحانه در اسپانیا تا سی سال زندان است.

پوجدمون اندکی قبل از طرح شکایت علیه او در دستگاه قضایی اسپانیا همراه با چند وزیر کابینه کاتالونیا به بلژیک رفت. پاول بکرت، وکیل او می‌گوید که عدم حضور موکلش در برابر دادگاه به شرایط غیرمساعد اسپانیا و سیاسی‌بودن برخوردها برمی‌گردد. او ولی افزوده است که پوجدمون حاضر است با مقام‌های قضایی بلژیک و اسپانیا همکاری کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه