English

در یکصدسالگی اعلامیه بالفور؛

حماس: «بالفور» اشتباه قرن است که عذرخواهی انگلیس را طلب می کند

حماس با صدور بیانیه ای به مناسبت صدمین سالروز صدور اعلامیه شوم بالفور خواستار عذرخواهی انگلیس شد.

حماس: «بالفور» اشتباه قرن است که عذرخواهی انگلیس را طلب می کند

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از الرساله، حماس با صدور بیانیه ای به مناسبت صدمین سالروز صدور اعلامیه بالفور اعلام کرد: انگلیس مرتکب کشتار تاریخی ضد ملت فلسطین که وجود، فرهنگ و تاریخ داشت شد و امروز باید به صورت عملی از ملت فلسطین عذرخواهی عملی کند و خطایش را با بازگردانیدن حقوق ساکنان فلسطین جبران کند.

در بیانیه این جنبش آمده است: بالفور وعده‌ای بود که حقایق تاریخی آن را تکذیب کرد، مردم فلسطین مانند درختان زیتون در سرزمینشان ریشه دارند؛ بالفور بیانیه‌ای دروغین و سرقت تاریخ، فرهنگ، تمدن و زندگی یک ملت بود.

حماس بیان کرد: وعده بالفور از سوی کسی که مالک نیست و دادن به طرفی بود که استحقاق نداشت و وعده ای پوشالی و سرقت تاریخ، فرهنگ، تمدن و حیات و مبتنی بر افترا و تسلط و جایگزینی به زور اشغال بود و با قدرت منطق و حق نبود. ملت فلسطین با همه ابزار پایداری به مقابله با این وعده پوشالی برخاست از انقلاب نبی موسی تا انقلاب یافا و خیزش البراق، کف الاخضر، اکتبر، عزالدین قسام و نهضت بزرگ فلسطین و نهضت سنگ و الاقصی، القدس و نهضت و خیزش تمامی ندارد تا وعده ساقط شود و آثار آن از بین برود.

در این بیانیه آمده است: فلسطینی ها ذره ای در دادن هزینه برای دست یابی به آزادی دریغ نمی کنند. علیه پس مانده های انگلیس جنایتکار قیام کرد و حماسه سازی می کند و جای هیچ شکی نیست که بالفور احمقی بود که فکر می کرد این سرزمین بدون ملت است و ترزا می نخست وزیر انگلیس با جشن گرفتن در صدمین سالروز وعده بالفور شوم حماقت ها را ادامه می دهد و حقوق ملت فلسطین را نادیده می گیرد و دردهای آنرا می افزاید و اقدامات و جنایات ضد آن و آوارگی ملت فلسطین را تایید می کند.

حماس بیان کرد: سالهای طولانی اشغال ثابت کرده است که ملت فلسطین راه وحدت ملی را برگزیده و به آن تکیه کرده است. صد سال جانفشانی هدر نرفته است.

شایان ذکر است100 سال پیش یعنی در دوم نوامبر 1917 میلادی یک سال پس از پیمان سایکس پیکو، از سوی استعمار انگلیس اعلامیه ای صادر شد تا به آمال و آرزوهای صهیونیسم شکل دهد و نیات پلید ضد بشری را در سرزمین پاک انبیاء به منصه ظهور رساند و جداسازی فلسطین را از سرزمین اعراب تثبیت سازد.

آرتور جیمز بالفور وزیر امورخارجه وقت انگلیس و یکی از حامیان سرسخت صهیونیسم در جریان جنگ جهانی اول و پس از تصرف فلسطین که پیش از آن در اختیار امپراتوری عثمانی بود، اعلامیه بالفور را خطاب به رئیس فدراسیون صهیونیسم منتشر ساخت و در آن بر حمایت انگلیس از تاسیس خانه ای ملی برای یهودیان در فلسطین تاکید کرد.

اعلامیه بالفور سرآغاز تلاش جدی صهیونیسم برای ایجاد موجودیت رژیمی جعلی

این اعلامیه را باید سرآغاز تلاش جدی صهیونیسم در عرصه بین المللی برای موجودیت رژیمی جعلی دانست که با هدف اشغالگری، کشتار فلسطینیان و غصب اراضی ملت مظلوم و بی دفاع فلسطین ادامه داد. جیمز بالفور با این نوشتار بذر کینه، خشم، کشتار، جنگ، ویرانی و تعدی به مردان و زنان و کودکان فلسطین را رقم زد و بخشی از جامعه اعراب نیز با انواع خیانتهای خود به آبیاری آن پرداخت و گروهی از شیوخ عرب هم با همکاریها و نشستهای خود با کشورهای غربی نه تنها کمکی به حل مشکل نکردند بلکه مطامع سیاسی ، اقتصادی و امنیتی، آنان را وا داشت، گستره آن را تا به امروز ادامه داده تا شاید طرح نیل تا فرات را عملی سازند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه